SVERIGE: Snatterierna ökar – här är snattarnas favoritvaror

2023 03 12

Matbutikerna vittnar om att snatterierna har förvärrats i takt med att priserna går upp.

Det framgår av en undersökning av livsmedelsbutiker som fått svara på frågan om snatteriernas utveckling.

Koppling till prisökningarna

50 procent av de undersökta butikerna i Gävleborg uppger att de ser en ökning av stölderna i mataffärerna i samband med den pågående inflationen med tillhörande prisökningar.

– Det blir ett stort svinn och en stor ekonomisk förlust, konstaterar handlaren Lena Sandin Henriksson till SVT.

Kattmat

Hon kan slå fast att snattarna har ändrat beteendemönster.

– Det är annorlunda varor som blir stulna i butiken, säger hon till SVT.

En av de populäraste varorna att stjäla är mat till snattarnas husdjur.

– Vi kan titta på framför allt kattmat. Det är väldigt populärt att stjäla.

– Kattgodis, det är väldigt enkelt att stoppa ner i väskor i och fickor. Det är ett lagersaldo som väldigt sällan stämmer, säger butikshandlaren till SVT.

Snattarnas vanligaste stöldgods

Här är varor som butiksinnehavarna har märkt att snattarna gärna stjäl:

- Kött

- Smör

- Andra mejerivaror

- Kattmat

Inte oväntat riktar snattarna in sig på livsmedel som har rusat i pris.

– Smör kan det diffa på till exempel. Det är många varor som kanske har blivit dyrare nu, säger Lena Sandin Henriksson.

Så känner man igen snattare

David som är en av landets mer erfarna butikskontrollanter har jobbat inom branschen ända sedan 1990-talet.

I dag jobbar han i en galleria i Uppsala och han förklarar vilka tre saker han tittar extra noga på för att försöka spåra rätt på snattare i affärerna.

– Jag följer varan och händerna mer än jag följer personen, säger han till Aftonbladet.

– Jag reagerar alltid på blickar. Om jag ser att en person inte beter sig som gemene man som handlar i lugn och ro utan är fokuserad på varan, butikspersonalen, smusslar och tittar sig runt omkring – då blir jag misstänksam.

Slutligen har han noga koll på hur många artiklar av samma vara kunden håller i. Håller kunden i en hel drös paket av samma vara så väcker det misstankar om att något kan vara lurt.

Foto: Icagruppen resp. Cooop Sverige

Text: Redaktionen


Jättekedja stänger 160 butiker

2024 03 28

Klädjätten Hennes & Mauritz planerar omfattande förändringar under 2024.

Stora åtgärder kommer att vidtas för att bolaget ska öka lönsamheten.

Det bekräftar företaget på onsdagen i sin senaste delårsrapport för de tre senaste månaderna.

– Vi har fullt fokus på att driva lönsam tillväxt framåt. Vår stärkta bruttomarginal gör det möjligt för oss att ytterligare stärka kunderbjudandet och ge mer värde för pengarna genom förbättrad kvalitet och bättre priser, framhåller H&M:s vd Daniel Ervér i en kommentar.

Stänger 160 butiker

En betydande fråga för H&M är dess stora antal hyreskontrakt som nu ska omförhandlas.

Bolaget har avtal som möjliggör att avsluta drygt en tredjedel av samtliga kontrakt varje år.

Och det resulterar nu i kraftiga förändringar när drygt 100 nya butiker ska öppnas samtidigt som man stänger ännu fler.

– För 2024 planeras cirka 100 nya butiker att öppnas och cirka 160 att stängas, vilket ger en nettominskning om cirka 60 butiker, bekräftar H&M och tillägger:

– Merparten av öppningarna sker på tillväxtmarknader medan stängningarna främst sker på etablerade marknader.

"God kostnadskontroll"

Enligt Daniel Ervér är fokuset att skapa bättre erbjudande för H&M:s kunder.

– Våra prioriteringar ligger fast – att stärka sortimentet, alltid erbjuda bästa pris, skapa inspirerande upplevelser i både fysisk och digital miljö kombinerat med att stärka våra varumärken, understryker klädjättens vd.

– Med fortsatt god kostnadskontroll i kombination med engagerade medarbetare, de satsningar som görs inom tech, varuförsörjningskedjan och hållbarhet, samt ett långsiktigt perspektiv, ser vi goda möjligheter för lönsam och hållbar tillväxt.

Enormt vinstlyft

Totalt redovisar H&M en vinst före skatt på 1 606 miljoner kronor för perioden 1 december – 29 februari, det vill säga det första kvartalet i förtagets brutna räkenskapsår.

Det är en kraftig skillnad jämfört med motsvarande period föregående år.

Då gjorde bolaget en vinst på 396 miljoner kronor.

– I denna situation är vårt kunderbjudande mer relevant än någonsin. Vår högsta prioritet är att stärka försäljningen och vi står därför fast vid vår målsättning om att nå en rörelsemarginal om 10 procent för helåret 2024, deklarerar Daniel Ervér.

LÄS MER: H&M-bolag i konkurs – efter miljardsatsning

Foto: Väla

Text: Redaktionen


Bilägare varnas för oväntad faktura – kommit via Kivra

2024 03 28

Anmälningar väller in till Riksförbundet M Sverige.

Det framhåller konsumentorganisationen för bilister i ett uttalande på onsdagsmorgonen.

Anmälningarna handlar om en och samma sak: Flera fordonsägare har kontaktats med erbjudande om garantiåtagande.

I flera fall har ”erbjudandet” kommit i form av en faktura.

Enligt Riksförbundet M Sverige rör det sig om rent bluffmakeri.

Företagen erbjuder – ofta med aggressiv marknadsföring – något de kallar "förlängd fabriksgaranti", men produkten saknar innehåll och ger inget garantiskydd till fordonsägare, uppger organisationen.

– Det är innehållslösa och ofta helt onödiga garantier som inte ger konsumenter något skydd, säger Olle Haglund, jurist på Riksförbundet M Sverige.

Många har betalat – dykt upp i Kivra

Ett antal fordonsägare har redan lurats av blufferbjudandet.

– Tyvärr upptäcker många som betalar fakturan att de har ingått ett avtal med företaget som förlängs automatiskt, framhåller Riksförbundet M och tillägger:

– ”Erbjudandet” kan komma oavsett bilens ålder. Oavsett om nybilsgarantin nyligen förfallit eller gjorde det för många år sedan framstår det på utskicken som att det är brådskande eller att erbjudandet gäller en förlängning av det skydd man tidigare omfattats av.

Vidare uppger organisationen att bluffakturorna dykt upp i den digitala brevlådan Kivra, vilket befaras ha stärkt intrycket av att det rör sig om riktiga fakturor.

”Stora inskränkningar”

Riksförbundet har tidigare uppmärksammat sina tiotusentals medlemmar om problemet, men vill med onsdagens varning nå ut till den breda allmänheten.

– M Sverige har under många år kontaktats av bilägare om allehanda utskick om förlängda garantier. Många blir förbannade när det framgår att det inte alls är fråga om någon garanti och att villkoren gör stora inskränkningar i vad som omfattas, säger Olle Haglund.

Fakta: Riksförbundet M Sverige

- Riksförbundet M Sverige är med 70 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter.

- Under sin 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor.

- M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.

Foto: Kathy resp Kivra

Text: Redaktionen