SVERIGE: Polisen agerar i fråga om elbilar

2023 01 23

Antalet elbilar har växt lavinartat de senaste åren, vilket riskerar dödliga konsekvenser för polisen.

Parallellt med att fler väljer att köra elbil ökar också antalet som hamnar i beslag hos Polismyndigheten.

Någonting som nu oroar polisens huvudskyddsombud i region väst, Björn Johnsson, som inte längre vill se att polisens medarbetare ska hantera de elbilar som bärgas till myndighetens lokaler. Det rapporterar Sveriges Radio.

Inför stopp: "Kan dö"

Av säkerhetsskäl stoppas nu därför poliser i regionen från att arbeta med just elbilar – ett så kallat skyddsombudsstopp.

– Vi ser och vi vet att de här högvolts- eller högspänningsfordonen innebär stora risker att hantera dem utifrån el. Det värsta scenariot är att någon av våra medarbetare faktiskt dör. Det är den nivån vi pratar om. Det är därför skyddsombudsstoppet kom till, säger Björn Johnsson till SR.

Särskilda rutiner

Polisen inför nu särskilda åtgärder i form av rutiner som ska garantera säkerheten när elbilar måste hanteras – från början till slut.

Rutinerna ska gälla redan från att man identifierar en skadad bil till dess att den bärgas till polisen.

Dessutom ska personalen utbildas för att de ska känna sig trygga i att arbeta med fordon av det här slaget.

– De fordon vi får in är så krockskadade och i mångt och mycket totalkvaddade. De kan även ha råkat ut för andra skador som brand men vi har även fordon som blivit beskjutna med vapen, förklarar Björn Johnsson för radiokanalen.

Jätteökning senaste fem åren

Att köra elbil blir allt vanligare i Sverige. Från 2017 till 2021 ökade antalet laddbara bilar i Sverige från 43 273 till 299 311 stycken, enligt elbolaget Bixia.

När branschorganisationen Mobility Sweden summerade fordonsåret 2022 kunde det också konstateras att just elbilen var ett genomgående tema.

Över hälften av bilarna som registrerades förra året var laddbara, antingen laddhybrider eller renodlade bilar.

– Bland laddbara bilar har det skett en ökning av 65 procent för helt elektriska bilar, medan laddhybriderna har minskat med 15 procent, skriver Dagens PS och tillägger:

– Under hela 2022 var 33 procent av alla nyregistrerade bilar elbilar medan laddhybrider stod för 23 procent.

"Billigare än bensin och diesel"

Ökningen skedde trots kraftigt höjda elpriser i hela Sverige, samtidigt som det under 2022 fanns stora regionala skillnader i landet för kostnaden att ladda elbilen.

Våra beräkningar visar att det trots att elpriset ökat procentuellt mer än bensin och dieselpriset under året så är det fortsatt billigare att köra elbil i jämförelse med en bensin- eller dieselbil, sade Mattias Bergman VD på Mobility Sweden, till organisationens hemsida i oktober.

Han tillade:

För alla bilister som nu vill sänka sina drivmedelskostnader är valet att välja en elbil eller en bränslesnål nyare bil den bästa rekommendationen tillsammans med att se över hur man kör och var och när man laddar.

Foto: E. Ojeh

Text: Redaktionen


17 nov 2025

Bortglömd stad upptäckt i vattnet – “som ett verkligt Atlantis”

2025 11 17

Resterna av en förlorad stad har hittats i en av världens djupaste sjöar.

Upptäckten har gjorts i sjön Ysyk-Köl i Kirgizistan, en massiv saltsjö med ett maxdjup på 668 meter.

Försvann i jordbävning

Vid en exkursion har ryska arkeologer hittat “spår av nedsänkt stad” som förstördes av en förödande jordbävning på 1400-talet, rapporterar brittiska Daily Mail.

Tidningen jämför upptäckten med legenden om Atlantis, den mytiska försvunna civilisationen som påstås ha sjunkit till havets botten som ett straff från gudarna.

"Stort handelscentrum"

Bland bevisen finns exempelvis rester av en medeltida begravningsplats, stora keramiska kärl och delar av en byggnad av bränt tegel.

Enligt forskarna tror man att staden var centrum för bland annat muslimska bönehus, skolor och badhus.

När staden gick förlorad på 1400-talet var det en tragedi som kan jämföras med katastrofen Pompeji i omfattning, då ett våldsamt vulkanutbrott från Vesuvius år 79 e.Kr. begravde städerna Pompeji, Herculaneum, Stabiae och flera andra samhällen i Kampanien i södra Italien.

– Platsen vi studerar var en stad eller ett stort handelscentrum, säger expeditionsledaren Valerij Koltjenko, även forskare vid Kirgizistans nationella vetenskapsakademi, enligt Daily Mail.

LÄS MER: Akut kris: alla kan tvingas lämna Irans huvudstad

Upphörde att existera

Ysyk-Köl är nästan 182 kilometer lång och nästan 60 kilometer bred. Det är den åttonde största sjön i hela världen och syns från rymden.

När den upptäckta bosättningen ödelades av en jordbävning hade sannolikt invånarna dock redan lämnat staden.

– Efter jordbävningskatastrofen förändrades regionens befolkning drastiskt, och den rika medeltida bosättningscivilisationen upphörde att existera, säger Valerij Koltjenko.

Inte unikt

Trots jämförelsen med mytomspunna Atlantis är upptäckten i sig inte unik. Att landområden sjunker till havsbotten är inte ovanligt. 

Det mest kända exemplet är kanske Ravenser Odd, en brittisk hamnstad som svämmades över och övergavs på 1300-talet. Platsen är idag helt under vatten.

LÄS MER: Forskare i chock – kan ha upptäckt försvunnen värld

Foto: M. Dudin

Text: Redaktionen


Rysk jättefabrik tvingas stänga – landets största

2025 11 18

En av Rysslands industrijättar tvingas att stänga sin fabrik.

Den ryska ekonomin slås tungt av situationen i landet och västvärldens sanktioner.

Flera industrijättar tvingas till minskningar av produktionen på grund av den bristande efterfrågan.

– Tidigare har minst tio ryska företag inom gruv-, transport- och verkstadssektorerna beslutat att förkorta arbetsveckan, uppger The Moscow Times.

– Detta för att minska kostnaderna i samband med de ekonomiska problemen, bristande inhemsk efterfrågan och fallande export.

Jättefabrik stänger

Idag kom beskedet att den gigantiska anläggningen Kremniy, som ligger i den ryska regionen Irkutsk, kommer att stoppa allt arbete från och med den 1 januari 2026.

– Företagets presstjänst gick ut och berättade att bristen på efterfrågan var orsaken, eftersom importerat kisel är mycket billigare än inhemskt kisel och leveranserna från utlandet ökar. Ryska produkter är inte heller efterfrågade på världsmarknaden, rapporterar tidningen.

LÄS MER: Putinallierad halverar sitt stöd – tung smäll för Ryssland

Största i landet

Den stora fabriken är den största producenten av kisel i Ryssland och ägs av bolagsjätten Rusal.

Men Kremniv-anläggningen är inte den enda av företagets anläggningar som tvingas till åtgärder.

– En annan Rusal-anläggning, Silicon Ural, kommer att fortsätta att fungera med reducerad kapacitet, uppger företages presstjänst, enligt tidningen.

– Tidigare har företaget meddelat sina planer på att minska kiselproduktionen med 35 procent på grund av Kina. Förra året uppgick produktionen till drygt 53 tusen ton.

Rusals anläggningar är de enda tillverkarna av raffinerat kisel i Ryssland.

Oljan reas ut

De ryska kiselfabrikerna är inte ensamma om att ha det kämpigt med ekonomin.

Förra veckan kom rapporter om att landets oljeexport också stannat av kraftigt den senaste tiden, vilket har tvingat Ryssland till kraftigt rabatterade priser för att få oljan såld.

– Rabatterna på rysk olja har ökat kraftigt i samband med USA:s sanktioner mot Rysslands två största oljebolag, Rosneft och Lukoil, uppger The Moscow Times.

LÄS MER: Himlen lyser upp – Ryssland attackerat

Foto: Дмитрий Хрусталев-Григорьев

Text: Redaktionen