SVERIGE: Så skulle ett nej till Nato påverka Sverige

2022 05 05

Sveriges befolkning skulle tvingas leva med en ökad risk för krig om Sverige beslutar sig för att inte gå med i Nato.

Det framhäver Nato-experten Ulla Gudmundsson.

Militär attack ett möjligt scenario

Enligt Gudmundsson kan ett ”nej tack” få ödesdigra konsekvenser för Sverige.

– Ett möjligt scenario är att Ryssland skulle vilja genomföra en militär attack som berör Sverige, säger Ulla Gudmundsson, tidigare biträdande chef för Sveriges Natodelegation, till SVT.

Svårt att sia om

Trots varningen konstaterar hon att det är svårt att sia om vad konsekvenserna för Sverige skulle bli på lång sikt om landet ställer sig utanför Nato.

– Jag kan inte se under min livstid att Ryssland skulle utvecklas till en demokrati jämförbar med Sverige eller Danmark. Men man ska inte avskriva Ryssland som att man för all framtid ska vara underkastad en tyrann

Andelen som tvekar har ökat

Andelen svenskar som uppger att de tvekar kring ett svenskt Natomedlemskap har ökat. Det indikerar den senaste opinionsmätningen från SVT/Novus.

Andelens som ställer sig osäkra till ett medlemskap i militäralliansen har ökat från 22 till 27 procent jämfört med Novus senaste mätning.

S-sympatisörer velar i frågan 

En säkerhetsställd tendens från mätningen är att socialdemokratiska väljare har börjat tveka. Andelen S-väljare som har svarat ”vet ej” har ökat från 26 till 35 procent.

Fler säger ja än nej

Ja-sidan är fortsatt större än nej-sidan. Nästan hälften av befolkningen (48 procent) säger ja till Nato medan en minoritet (25 procent) säger nej till ett svenskt medlemskap.

Foto: M. Studzinski

Text: Redaktionen


JUST NU: ”Bortom min vildaste fantasi” – varning för ryska fartyg i Östersjön

2025 11 19

Utvecklingen gällande den ryska närvaron i Östersjön oroar.

Ryssland anklagas ofta för att föra en storts hybridkrig mot Europa.

Den ryska skuggflottan, där ofta fartyg som seglar under ett annat lands flagga, används av Ryssland för olika ändamål.

Nu kommer en varning från en dansk veteran i sammanhanget, som menar att den nuvarande utvecklingen är djupt oroande.

– Det är bortom min vildaste fantasi. Vi kliver ombord på skeppen och möts av total avskildhet, säger Bjarne Caesar Skinnerup, till danska Danwatch.

Arbetar på lotsfartyg

Bjarne Caesar Skinnerup har arbetat i den danska flottan under Kalla kriget, jobbat på stora fartyg runt om i världen och även tjänstgjort som pilot under lång tid.

Idag arbetar han på det danska statligt ägda lotsbolaget DanPilot, som arbetar med att lotsa fartyg till havs.

Han påstår att ryska män i militäruniformer ofta finns ombord på fartygen som färdas utanför Danmarks kust.

Viktiga papper försvinner mystiskt och det finns en brist på vilja att samarbeta, uppger Bjarne Caesar Skinnerup.

– Flera av mina kollegor har börjat se män på skuggfartygen som är uniformerade i den ryska flottans kamouflageuniform. Det kan verka skrämmande att det står uniformerade män och tittar på, säger han, till Danwatch.

–Om de bara hade civila kläder skulle du inte märka dem, men det är nog också en del av taktiken. Inte bara mot oss som kommer utifrån, utan också av besättningen, så att de inte vågar göra något som ryssarna inte vill.

LÄS OCKSÅ: Ryssland rasande – ”ni har förstört i 12 år”

Fartyg i dåligt skick

Den danske veteranen varnar också för att skuggflottans skepp blir äldre och i allt sämre skick, vilket ökar risken för allvarliga olyckor i Östersjöområdet.

– I åratal har vi försökt vädja till regeringen, men de lyssnar inte på oss, säger han.

Det danska utrikesdepartementet har inte kommenterat kritiken om att man borde agera mot den ryska skuggflottan.

LÄS OCKSÅ: Brutal anklagelse mot ryska folket – värre än Nazityskland

Text: Redaktionen


19nov2025

Elbilar kör för snabbt – begränsning föreslås

2025 11 19

Elbilarna har en helt annan acceleration än många bensin- och dieseldrivna bilar.

Nu kommer ett förslag om att accelerationen behöver begränsas.

Det är storproducenten Kina som driver den nya begräsningen och bakgrunden är att öka säkerheten i trafiken, rapporterar Vi Bilägare.

Förslaget innebär bland annat att nya elbilar ska ha en spärr som begränsar bilens acceleration.

– Kinas har utarbetat nya nationella säkerhetsstandarder för motorfordon som inkluderar betydande begränsningar av accelerationsförmåga och förbättrade säkerhetsåtgärder för elfordon, rapporterar nyhetssajten Car News China.

Fem sekunder

Enligt förslaget ska nya bilar, både rena elbilar och hybrider, ha en spärr som gör att accelerationen från 0 till 100 kilometer i timmen ska ta minst 5 sekunder.

– Denna åtgärd syftar till att minska säkerhetsriskerna kopplade till överdriven acceleration, framhåller nyhetssajten.

Många elbilar, också vanliga familjebilar som exempelvis Volvo EX30 och Tesla Model Y, har idag snabbare acceleration än vad som kan komma att tillåtas hos kinesiska tillverkare framöver, uppger Vi Bilägare.

Andra krav

I det kinesiska förslaget finns också andra krav för framtidens elbilproduktion.

Till exempel ska motorns strömförsörjning strypas direkt om hastigheten sjunker väldigt snabbt.

Alla dörrar på bilen ska också ha ett handtag med mekanisk funktion, så att det går att öppna även om bilen skulle sakna ström.

Förslaget ligger just nu i en utredningsprocess, och inget beslut har fattats ännu.

LÄS OCKSÅ: Nytt besked om bensin och diesel – har blivit för dyrt

Elbilar i Sverige

I oktober minskade försäljningen av nya personbilar i Sverige jämfört med föregående år.

– I oktober registrerades 24 078 nya personbilar, en minskning med 4 procent jämfört med samma månad förra året, säger Mobility Swedens vd Mattias Bergman, i ett uttalande.

Men när det gäller eldrivna bilar är försäljningen kvar på fjolårets nivå.

– Två av tre av nya personbilar i oktober var laddbara, uppger Mobility Sweden.

– Laddhybriderna har haft en kraftig volymökning och står nu för 27 procent av årets nyregistreringar – den högsta andelen i Europa.

LÄS OCKSÅ: Från första december: Hårdare tag mot Sveriges bilister

Foto: My Energy

Text: Redaktionen