SVERIGE: Så många poliser krockar i trafiken – vill se regelförändring

2022 07 14

10 procent av Sveriges poliser har varit med om minst en trafikolycka i jobbet.

Olyckorna har skett i samband med att polisen ryckt ut på uppdrag, rapporterar P4 Uppland från Sveriges Radio.

Det handlar om olyckor som orsakat antingen personskador eller stora materialla skador.

Poliser från hela landet

Bakom siffrorna står Statens väg och transportforskningsinstitut, VTI, som utfört en studie där utryckningspoliser från hela Sverige deltagit.

– Det är alltid en risk med en utryckningskörning. Man bryter mot en rad olika trafikregler som finns för säker trafik, säger Magnus Lind, polisinspektör vid enköping Håbo till SR.

Behöver inte följa trafikregler

Det är inte tvunget för polisen att följa trafikreglerna i samband med särskilda utryckningar.

Men det innebär också att risken för olyckor ökar.

Enligt forskarna är faktumet att var tionde polis varit med om minst en trafikolycka en bekräftelse på vad man tidigare har misstänkt vara fallet.

Yngre sticker ut

En grupp bland utryckningspoliserna pekas ut som särskilt utsatta, enligt Henriette Wallén Warner, som lett studien.

Det handlar om yngre och mer oerfarna poliser som nyligen inlett sin karriär inom blåljusuttryckning. 

– Man kan ju inte komma undan erfarenheten. Man måste ha jobbat för att få erfarenhet, det kan man inte skynda på, säger hon till SR.

Vill ändra reglerna

Forskarna bakom studien uppmanar nu till att förändra reglerna.

Kraven på erfarenhet innan poliser ska tillåtas köra i brådskande ärenden måste öka, är argumentet.

Förändringen är dock svår, med tanke på den stora nyrekryteringen inom polismyndigheten.

– Det pågår ett generationsskifte inom polisen idag, där relativt många är nyexaminerade. I vissa fall har man inte så lång erfarenhet av privat bilkörning heller, säger Henriette Wallén Warner.

Var på tapeten 2012

Frågan har varit uppe för diskussion i riksdagen vid minst ett tidigare tillfälle. 

Efter en motion från Kristdemokraterna 2012 beslutade Rikspolisstyrelsen att förstärka sin trafikutbildning.

– Detta är definitivt ett steg i rätt riktning men ambitionen borde vara att utbildningen skall vara i paritet med de krav som ställs på förare av buss och tung lastbil i yrkestrafik, framhöll Lars Axel Nordell (KD) i sin motion vid tillfället.

Foto: Polisen Huddinge

Text: Redaktionen


JUST NU: Natostyrkor har bordat fartyg

2025 09 17

Tyska specialstyrkor har genomfört en insats mot ett 75 meter långt lastfartyg.

Fartyget, som seglar under flagg från Saint Vincent och Grenadinerna, bordades när det befann sig i slussen i Kielkanalen. Fartyget har genomsökts och dykare har undersökt båtens skrov, rapporterar Der Spiegel. 

Tysk polis misstänker att fartyget har spionerat på landets kritiska maritima infrastruktur.

I slutet av augusti uppges besättningen ha skickat upp en drönare vars syfte var att ”spionera och ta bilder”.

Rysk besättning

Majoriteten av besättningen består av ryska medborgare och samtliga är gripna. De misstänks för att ha ”förebyggt hot mot Tysklands kritiska maritima infrastruktur” samt för ”spionage i sabotagesyfte och säkerhetshotande avbildning”, uppger Der Spiegel.

På väg mot Finland

Fartyget hade lämnat Rotterdam och var på väg mot Finland, rapporterar Iltalehti.

Fartygets destination ska ha varit hamnen i finska Euraåminne, enligt Marine Traffic, en global underrättelsesajt som spårar fartygsrutter.

LÄS MER: Trump riktar uppmaning till Zelenskyj – och hela Europa

Del av skuggflottan?

Det är oklart om fartyget är en del av den ökända ryska skuggflottan.

Fartygen i den ryska skuggflottan seglar under falsk flagg för att undvika västvärldens sanktioner. Putinregimen använder i synnerhet skuggflottan för att transportera rysk olja till handelspartners.

Snittåldern på oljefartygen i skuggflottan har ökat från 8,9 till 16,6 år efter den ryska invasionen av Ukraina. EU-ledare har länge varnat för att fartygen kan orsaka olyckor med ödesdigra konsekvenser för miljön.

Malte Humpert är grundare av tankesmedjan The Arctic Institute och journalist vid den norska tidskriften High North News. Han berättar att fartygen i skuggflottan ofta är dåligt försäkrade och har vid flera tillfällen stängt av sina transpondrar, vilket innebär att de inte syns för andra fartyg.  

– Det är inte säkert, man måste veta var de befinner sig. Det har förekommit fall där fartyg har kolliderat eftersom de inte synts på andra fartygs radar, säger experten till Dagbladet.

LÄS MER: Kina slår till mot USA:s guldägg: stoppa alla beställningar 

Foto: Nato

Text: Redaktionen


JUST NU: Haveri hos Postnord – väldigt stor kundpåverkan

2025 09 17

En av Postnords största terminaler har havererat.

Det handlar om terminalen i Veddesta norr om Stockholm.

Omkring 70 000 paket påverkas av stoppet, rapporterar SVT.

Nu kan kunder räkna med långa förseningar.

– Det orsakar förseningar runt om i landet men främst norra Stockholmsområdet, säger Postnords presschef Anders Porelius till tv-kanalen.

Enligt presschefen är det en sorteringsmaskin som havererat. Incidenten innebär att posten inte kan sorteras och levereras dit den ska.

– Det här är maskiner som går dygnet runt och servas regelbundet, men ibland kan det uppstå tekniska fel, säger Porelius till SR Ekot.

– Vi beklagar så klart alla förseningar.

Då ska problemet vara åtgärdat

Postnord arbetar med att lösa haveriet. Problemet beräknas vara åtgärdat i slutet av veckan, uppger Anders Porelius.

– Vi har ett stort team tekniker som försöker hitta och laga felet och hoppas få en lösning absolut senast på fredag, säger han till DN.

Under tiden arbetar Postnord med att omdirigera paket från Vedesta till andra terminaler. Hittills har cirka 20 000 av 70 000 paket nått fram, dock med viss försening.

– Så vi har fortfarande då en en rätt stor volym som som ligger kvar och väntar. Vi har satt in extra fordon och bemanning men även efter att maskinen kommer igång tar det ju ett tag innan vi lyckas sortera allting., säger Anders Porelius till DN.

LÄS MER: Postnord inför betydande ändring – gäller i hela Sverige

Räkna med förseningar

Kunder kan räkna med förseningar, även om problemet skulle åtgärdats tidigare än väntat. 

–  Även om vi skulle få igång maskinen idag så skulle det bli följdförseningar i leveranserna. säger Porelius till SVT.

LÄS MER: Lidl går ut med viktigt meddelande till kunder

Foto: Postnord 

Text: Redaktionen