SVERIGE: Så många poliser krockar i trafiken – vill se regelförändring

2022 07 14

10 procent av Sveriges poliser har varit med om minst en trafikolycka i jobbet.

Olyckorna har skett i samband med att polisen ryckt ut på uppdrag, rapporterar P4 Uppland från Sveriges Radio.

Det handlar om olyckor som orsakat antingen personskador eller stora materialla skador.

Poliser från hela landet

Bakom siffrorna står Statens väg och transportforskningsinstitut, VTI, som utfört en studie där utryckningspoliser från hela Sverige deltagit.

– Det är alltid en risk med en utryckningskörning. Man bryter mot en rad olika trafikregler som finns för säker trafik, säger Magnus Lind, polisinspektör vid enköping Håbo till SR.

Behöver inte följa trafikregler

Det är inte tvunget för polisen att följa trafikreglerna i samband med särskilda utryckningar.

Men det innebär också att risken för olyckor ökar.

Enligt forskarna är faktumet att var tionde polis varit med om minst en trafikolycka en bekräftelse på vad man tidigare har misstänkt vara fallet.

Yngre sticker ut

En grupp bland utryckningspoliserna pekas ut som särskilt utsatta, enligt Henriette Wallén Warner, som lett studien.

Det handlar om yngre och mer oerfarna poliser som nyligen inlett sin karriär inom blåljusuttryckning. 

– Man kan ju inte komma undan erfarenheten. Man måste ha jobbat för att få erfarenhet, det kan man inte skynda på, säger hon till SR.

Vill ändra reglerna

Forskarna bakom studien uppmanar nu till att förändra reglerna.

Kraven på erfarenhet innan poliser ska tillåtas köra i brådskande ärenden måste öka, är argumentet.

Förändringen är dock svår, med tanke på den stora nyrekryteringen inom polismyndigheten.

– Det pågår ett generationsskifte inom polisen idag, där relativt många är nyexaminerade. I vissa fall har man inte så lång erfarenhet av privat bilkörning heller, säger Henriette Wallén Warner.

Var på tapeten 2012

Frågan har varit uppe för diskussion i riksdagen vid minst ett tidigare tillfälle. 

Efter en motion från Kristdemokraterna 2012 beslutade Rikspolisstyrelsen att förstärka sin trafikutbildning.

– Detta är definitivt ett steg i rätt riktning men ambitionen borde vara att utbildningen skall vara i paritet med de krav som ställs på förare av buss och tung lastbil i yrkestrafik, framhöll Lars Axel Nordell (KD) i sin motion vid tillfället.

Foto: Polisen Huddinge

Text: Redaktionen


Ryska folket drar i nödbromsen – 50 procents skillnad

2025 12 19

Den första veckan i januari firar Ryssland nyår med pompa och ståt. Hela landet stängs praktiskt taget och många ryssar tar semester.

I år präglas dock perioden av stora oroligheter.  

Det kärva ekonomiska läget tvingar den ryska befolkningen att hålla hårt i plånboken.

Hushållen förväntas spendera i genomsnitt 14 000 rubel (175 dollar) under semestern – en minskning med nästan 50 procent jämfört med föregående år, rapporterar oberoende Moscow Times med hänvisning till en undersökning från marknadsanalystjänsten Avito. 

– Stigande inflation samt högre priser på mat, el och vatten och kläder tvingar konsumenterna att spara pengar, säger den ryske ekonomiprofessorn Alexander Safonov, enligt tidningen.

– Folk begränsar sina inköp och utgifter, inklusive utgifter till nyårsfiranden. Oavsett hur mycket man tjänar är den allmänna trenden att minska sina utgifter, fortsätter han.

LÄS MER: Varnar för attack 2027 – USA skickar vapen i rasande takt

Klassiska varan försvinner

Flera nyckelingredienser under det ryska nyårsfirandet har noterat kraftiga prisökningar – bland annat klassikern röd kaviar som numera blivit en lyxvara för de flesta hushåll.

– Den kommer bara finnas som ett ”symboliskt inslag” i många hem, berättar Alexander Safonov.

Enligt professorn blir årets nyårsmenyer bli betydlig glesare än tidigare.

– För många familjer kommer högtidsmåltiderna att begränsas till traditionella rätter som sallad Olivier, ett litet urval av drycker och billiga grönsaker och frukt, säger han.

Sallad Olivier, också känd som rysk sallad, är en klassisk rätt i Ryssland. Den består huvudsakligen av potatis, ägg och majonnäs.

LÄS OCKSÅ: Elgiganten-mejl cirkulerar – radera direkt om du får det 

Foto: V. Adutskevich

Text: Redaktionen


18 dec 2025

Ändrade regler för bilkörkort – begränsning slopas

2025 12 19

Regeringen går vidare med en lagrådsremiss för ändrade regler kring bilkörkortet.

Vägen till att ta ett svenskt körkort ska nu bli enklare.

Det meddelar regeringen idag.

– Nu gör vi det lättare att övningsköra. Kravet på introduktionsutbildning för övningskörning ska slopas, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlsson (KD), i ett uttalande.

Inte fått önskad effekt

Den första januari 2006 infördes kravet på att gå en introduktionsutbildning innan man börjar övningsköra.

Kravet gäller både för den som kör och den som sitter bredvid som handlare.

Men regeringen anser inte att förändringen har fått önskad effekt.

– Detta är en förenkling som kan leda till mer mängdträning eftersom förslaget bedöms underlätta för blivande förare att övningsköra med flera handledare. Kravet på introduktionsutbildning har inte haft avsedd effekt och nu föreslår regeringen att det tas bort, säger Andreas Carlson.  

LÄS OCKSÅ: Kristersson går ut med varning – om bensinbilar

Studier visar

Nu har alltså regeringen beslutat att gå vidare med att avskaffa kravet.

– Studier har visat att introduktionsutbildningen har haft liten eller ingen effekt på strukturen, innehållet och omfattningen i övningskörningen och att den därför inte uppnår de avsedda målen, uppger regeringen.

– Eftersom introduktionsutbildningen inte bidragit till att öka kvaliteten på den privata övningskörningen för behörighet B, anser regeringen att det inte finns skäl att behålla den nuvarande ordningen.

Beskrivs som en begränsning

Förhoppningen från regeringens sida är att det slopade kravet ska möjliggöra mer övningskörning för den som är på väg att ta körkort.

– Kravet på introduktionsutbildning utgör dessutom en tröskel vid privat övnings­körning och kan inskränka möjligheten att smidigt kunna övningsköra privat med flera handledare, exempelvis föräldrar eller andra släktningar, uppger regeringen.

– Att ta bort kravet ökar möjligheterna till mängdträning, vilket medför att de blivande förarna kan komma bättre förberedda till förarprovet.

LÄS OCKSÅ: Helt unik fabrik ska byggas i Sverige – ska stå färdig 2028

Foto: A. Lazic resp Transportstyrelsen

Text: Redaktionen