SVERIGE: Rusning efter sexleksaker i jul – här är de två populäraste

2022 12 24

Svenska folket har hittat två nya sexleksaker som är väldigt populära.

Det konstaterar Emma Jarum som jobbar i en välbesökt sexbutik i Göteborg.

Hårda klappar under granen

Intresset för sexleksaker ökade rejält redan under pandemin.

– Engagemanget kring sexuellt välbefinnande gjorde att framförallt kvinnor som köpte sexleksaker ökade, rapporterar Sveriges Radio.

Intresset är fortsatt stort och inte minst nu inför jul har det märkts ute i butikerna.

Många vill både ge bort och ta emot sexleksaker i sina julklappar.

Vill ha sex i mellandagarna

Både hårda och mjuka paket ligger under svenska folkets julgranar och väntas användas en hel del kommande dagar.

Sexleksaksförsäljare Emma Jarum framhåller att något som är populärt just nu är kit som passar för båda i paret.

– Så att man har att göra hela mellandagarna, förklarar hon för SR.

Nummer 1

Hon räknar upp två nya sexleksaker som just nu är väldigt populära bland svenska folket.

1, Lufttrycksstimulatorer

- En revolutionerande teknik som stimulerar med hjälp av vakuum och lufttryck på ett mycket behagligt sätt, enligt Lustly njutningsleverantör.

- Ger nästan orgasmgaranti och ibland flera orgasmer på raken.

- Stimulerar klitoris utan direkt beröring.

Emma Jarum konstaterar att lufttrycksstimulatorerna är mycket poppis.

– Väldigt populärt, säger hon till SR.

Womanizer duo, Lelo och Satisfyer går starkast på marknaden enligt Lustly.

Nummer 2

Den andra sexleksaken som nu går hem extra mycket i stugorna är något som inspirerats från TV-seriernas värld.

– Det har faktiskt blivit en stor grej med olika dildos som är lite drakinspirerade, berättar Emma Jarum.

Dildosarna finns både för kvinnor och män.

– Upptäck nya världar av lek och njutning med detta unika dildo-svärd, klargör Vuxen punkt se.

– Det flexibla skaftet har en lockande textur med häftiga drakskinn-detaljer, som skapar en intensiv stimulans.

Inte pinsamt – utan hälsosamt

Sveriges Radio frågar Emma Jarum hur man ska tänka om man tycker att det känns pinsamt att besöka en sexbutik.

Hon förklarar att personalen står och pratar om sexleksaker hela dagarna.

De tycker inte att någon är konstig eller märkligt bara för att man vill handla sexleksaker.

Tvärtom klargör studier att en stor dos av sex och samlevnad är hälsosamt och nyttigt och förlänger livet.

Foto: W. Toys

Text: Redaktionen


Populär tv-serie på väg tillbaka – lockar miljontals tittare

2024 07 22

En av svensk tv:s största succéserier uppges närma sig en comeback.

Sedan Kanal 5 presenterade realityserien om Gekås i Ullared år 2007 har svenska folket fått lära känna profiler som Ola-Conny och Morgan.

Serien blev snabbt oerhört populär och många svenskar har genom åren bänkat sig framför tv-apparaterna för att följa vad som sker i det enorma varuhuset.

I samband med pandemin blev det dock stopp för inspelningarna, och det sista avsnittet sändes 2021.

På väg tillbaka

Miljontals tittare uppskattade programmet, och många blev besvikna när det inte blev någon fortsättning.

Nu kommer besked om att serien är på väg tillbaka.

– Det pågår diskussioner på flera nivåer, säger varuhusets vd Patrik Levin till sajten Market.

Oklart hur och var

Tidigare sändes serien på Kanal 5.

Patrik Levin menar att det är ganska sannolikt att programmet återuppstår, men det råder oklarheter i vilket format och i vilken kanal.

– När det första avsnittet sändes 2009 var linjär tv fortfarande det enda som fanns. Nu finns mängder av medieplattformar, säger han.

Det framgår inte vad tidslinjen är för den planerade comebacken.

Sveriges största varuhus

Programmet följde flera personer i Gekås verksamhet och kunderna besökte det gigantiska varuhuset.

– Den första säsongen av "Ullared" sändes hösten 2009 och blev då Kanal 5:s mest framgångsrika svenska program genom tiderna, förklarar Gekås Ullared.

– Varje avsnitt sågs av i snitt en miljon personer. Dessutom hade premiäravsnittet 1 077 000 tittare, fler än någon annan svensk produktion på Kanal 5. Ullared är fortfarande Kanal 5:s största succé.

Starka profiler

Profilerna Morgan och Ola-Conny har sedermera synts i rutan i flera format.

– En stark resa med Morgan och Ola-Conny hade premiär på Kanal 5 våren 2012.

– I TV-serien följer man Morgan Karlsson och Ola-Conny Wallgren, kända från TV-serien Ullared, på deras resor runt om jorden.  Under sex säsonger har duon hittad på det mesta bland annat har de åkt alla världen farligast bergochdalbanor och testat sumobrottning.

Foto: Clement M

Text: Redaktionen


Dollarstore storsatsar – under nytt namn

2024 07 22

Butikskedjan Dollarstore fortsätter att breda ut sig.

Och det är inte bara i Sverige som kedjan är på framväxt.

Nu satsar man även stort på Sveriges grannland i syd.

Dollarstore kommer att öppna totalt åtta nya butiker i Danmark under 2024 och 2025.

Det rapporterar sajten E-handel.

Under nytt namn

Det blir dock inte under namnet Dollarstore som kedjan kommer att öppna de nya butikerna.

I Danmark finns nämligen redan en kedja som heter Dollarstore.

Istället kommer de nya butikerna att gå under namnet Big Dollar, som det just nu finns fem stycken av i Danmark.

“Är väldigt glada”

I år så kommer två av de åtta butikerna att öppnas i Randers och Grenå under november månad.

Nästa år öppnas resterande sex butiker i Aalborg, Esbjerg, Skive, Ringsted, Sønderborg och Thisted.

Just de geografiska förutsättningarna bedöms vara mycket goda gällande expansionen.

– Vi är väldigt glada över att utöka vår närvaro i Mellanjylland med öppningarna i Randers och Grenå senare i år, säger Peter Jakobsen, Country Manager på Big Dollar enligt E-handel.

– Med de sex nya öppningarna spridda runt om i landet under 2025, kommer vi att kunna erbjuda ännu fler kunder fantastiska produkter till bra priser.

Går fortsatt starkt

Under fjolåret har Dollarstore gått igenom såväl ägarbyte som vd-byte.

Trots det går kedjan fortsatt starkt, och antalet kunder växte med 7 procent under 2023.

Det uppger Market.

“Då väljer kunderna oss”

Det har som bekant varit utmanande ekonomiska förutsättningar för många företag runt om i landet under de senaste åren.

Ränteläget har satt press på många stora bolag och i många branscher behöver man dra ner på satsningarna, men Dollarstore tycks kunna fortsätta ta marknadsandelar och sätta press på konkurrenterna.

Den nya vd:n Anders Kind menar att trovärdigheten och tilliten är en av de viktigaste sakerna i branschen.

– I slutändan tror vi att fler kunder kommer att välja våra butiker om de känner att de kan lita på oss, säger han till Market.

Foto: Dollarstore

Text: Redaktionen