SVERIGE: Riksdagsledamot i blåsväder – kritiseras internt

2022 04 19

Moderaternas riksdagsledamot Hanif Bali har återigen hamnat i blickfånget.

På lördagen delade Bali en bild där Vänsterpartiets Ali Esbati framställs som en apa.

Anklagas för rasism

Kritiken efter inlägget på Twitter har varit hård. Bali har bland annat anklagats för rasism. Nu reagerar även Balis eget parti. Moderaternas gruppledare Tobias Billström skriver att bilden är ”högst olämplig”.

Uppmanar Bali att radera bilden

– Jag har pratat med Hanif angående hans tweet och framfört att vi tycker att bilden är högst olämplig och borde tas ned. När norska public service tidigare publicerade bilden gjordes det i en annan kontext, men även i ljuset av detta anser vi att bilden är olämplig, skriver Billström till SvD.

Inte första gången

Balis intensiva twittrande har tidigare lett till konsekvenser. 2019 uppmanade partiledaren Ulf Kristersson (M) honom att lämna sina uppdrag i riksdagens utskott. Bali accepterade begäran och lämnade sina uppdrag.

Kritiserar tidningen

Hanif Bali kritiserar SvD för att tidningen, enligt honom, inte sökt honom för en kommentar.

– Om ni nu så gärna vill sälja klick med mitt namn så borde ni i alla fall ha anständigheten att söka mig så jag får möjlighet att bemöta kritiken som framförs. Kallas ”pressetik” har jag för mig, skriver han i ett inlägg på Twitter.

Vidare menar riksdagsledamoten att bilden är en satirisk karikatyr.

Ironin är död

– En satirisk karikatyr vars hela poäng är hur dum samhällsdebatten blir när man skriker ”rasist” till allt och alla har resulterat i att massa proxykränkta svennar anklagar en iranie att vara rasistisk mot en annan iranie, skriver Bali och tillägger:

– Ironin är död.

Bakgrund

Bilden är skapad av en norsk karikatyrtecknare. Den publicerades 2016 i NRK och väckte stor debatt i Norge, där Ali Esbati varit bosatt.

Mannen bakom bilden, Thomas Knarvik en norsk serietecknare, har tidigare beskrivit sina avsikter med bilden.

Trots hård kritik är bilden fortfarande kvar på Balis twitterkonto.

Foto: Riksdagen

Text: Redaktionen


Risk för jättekrasch – ”värre än finanskrisen”

2024 12 21

Hösten 2008 kraschade den amerikanska bostadsmarknaden, vilket ledde till en global finanskris.

När investmentbanken Lehman Brothers gick i konkurs i september 2008 spred sig paniken på världens finansmarknader.

Stockholmsbörsen rasade nästan 60 procent på ett år och kronans värde störtdök med 40 procent. Samtidigt sköt arbetslösheten i höjden och räntan tickade uppåt i en snabb takt.

”Panik på marknaden”

Orsaken till finanskrisen 2008 var en katastrofalt fungerande amerikansk bolånemarknad.

– Folk hade fått lån på felaktiga grunder. Sedan hade de här lånen paketerats om och sålts vidare, har Swedbanks dåvarande chefsekonom Anna Breman förklarat i en intervju med SVT.

– När huspriserna sedan började falla visste man inte vem i det finansiella systemet som satt på riskerna. Då blev det panik på marknaden.

Stort larm: ”Kan bli värre än 2008”

Nu kan det återigen vara dags för panik på marknaden.

Världen riskerar en ny finanskris och den här gången kan det bli ännu värre än förra gången.  

Det framhåller den amerikanska senatens finansutskott i en ny rapport

– Den växande instabiliteten på de amerikanska bostadsförsäkringsmarknaderna kan leda till en bostadskrasch värre än 2008 om inte beslutsfattare agerar snabbt, står det i rapporten. 

Ökad risk 

Den ökade risken för extrema väderhändelser pekas ut om orsaken till den potentiella kraschen. 

Bostäder som drabbas av naturkatastrofer har blivit ett stort problem för försäkringsbolag i USA.

Detta eftersom klimatförändringarna har ökat risken för extrema väderhändelser, vilket tvingar försäkringsbolagen att betala ut mer pengar. 

I dag vägrar många försäkringsbolag att teckna försäkringar i utsatta områden. Alternativt chockhöjer försäkringsbolagen priserna eller begränsar omfattningen av ersättningen.

Finansutskottet varnar för att utvecklingen riskerar att leda till en ny finanskris.

– Om försäkringsbolagen vägrar att täcka fastigheter, som riskerar extrema väderhändelser, kommer inte bolånebolag att låna ut till dem.  Som ett resultat av den ökade svårigheten att få ett bolån kommer fastighetsvärdena sannolikt att sjunka. Det kommer innebära farliga konsekvenser för hela den amerikanska bostadsmarknaden.

Foto: E.J Sutcliffe

Text: Redaktionen


Klart besked till alla som kör bensin- och dieselbil

2024 12 20

Sverige riskerar att missa EU:s klimatmål till 2030.

Detta trots att regeringen tidigare i år meddelade en uppmärksammad höjning av reduktionsplikten.

– Regeringen kommer att gå fram med en ny reduktionsplikt som innebär att Sverige väntas kunna nå ESR-åtagandet, den del av EU:s klimatmål som bland annat reglerar utsläppen från vägtransporter, arbetsmaskiner och jordbruk, framhöll Finansdepartement och Klimat- och näringslivsdepartementet i augusti.

Kalkylen kan spricka

Enligt Statistiska centralbyrån har dock utsläppen från fossila drivmedel ökat med 23 procent hittills i år.

Det innebär ett högre trafikutsläpp än regeringen räknade med – och den beräkning som regering gick fram med är därmed på väg att spricka, uppger SVT Nyheter.

– Det är såklart inget som är bra, men alla gör ju prognoser utifrån sin bästa förmåga, ingen har en spåkula, inte regeringen, inte myndigheterna. Och märker vi att det inte stämmer överens med verkligheten får vi anpassa vårt arbete efter det, säger klimatminister Romina Pourmokhtari (L) i en kommentar till kanalen.

Tydligt besked

Missar Sverige ESR-målet kan det resultera i böter på miljardbelopp till EU. 

Beskedet till folk som kör bensin- och dieselbil är dock mycket tydligt: att höja inblandningen är överhuvudtaget inte aktuellt som en anpassning.

– Nej, jag menar att ytterligare vrida reduktionsplikten inte är att lösa problemet, den riktiga lösningen är mycket mer komplex, säger Romina Pourmokhtari.

Sänkte skatten

I samma veva som regeringen i augusti meddelade att reduktionsplikten höjs från sex till tio procent aviserades också ett förslag om sänkt skatt på drivmedel.

– Den sänkta skatten beräknas totalt mer än kompensera för det prispåslag som reduktionsplikten kan leda till, framhöll regeringen.

– Staten står för hela kostnaden. De som oroas av detta kan sova lugnt, vi kompenserar genom skattesänkningar på drivmedel, tillade Sverigedemokraterna i en kommentar till Aftonbladet vid tillfället.

Foto: Circle K resp Ninni Andersson, Regeringskansliet

Text: Redaktionen