SVERIGE: Regeringens glädjebesked – nyckelspelaren kan rösta ja

2022 04 19

Centerpartiet utesluter inte att ställa sig bakom regeringens vårändringsbudget som finansminister Mikael Damberg (S) offentliggjorde i dag.

Det konstaterar partiets ekonomiskpolitiske talesperson Martin Ådahl när han svarar på frågor från reportrar på tisdagsförmiddagen.

– Vi ska få de bästa resultatet och viktigaste frågorna på bordet. Vi har hela tiden diskussioner med regeringen, säger han till Expressen.

Nyckelspelare

Centerpartiet beskrivs som en nyckel till att regeringens budget ska få tillräckligt mycket stöd i riksdagen och således kunna klubbas igenom den 15 juni.

I höstas röstade partiet ja till Magdalena Andersson (S) som statsminister, men lade ner sina röster i budgetomröstningen.

Det ledde till att budgetförslaget från M, KD och SD trädde i kraft.

Oppositionen har påbörjat diskussioner

Ett scenario som, trots lovorden från C, kan upprepa sig. Det konstaterar Fredrik Furtenbach, politisk kommentator på SR Ekot.

– Oppositionen har enligt mina källor redan börjat diskutera att tvinga fram ändringar i regeringens budget, skriver han på Twitter och tillägger:

– Det enda som skulle kunna hindra M, Kd och Sd att tvinga fram ändringar i budgeten är om V och Mp röstar för regeringens budget. Plus att C plötsligt byter fot och gör likadant.

Vill inte dra åt vänster

Centerns partiledare Annie Lööf har tidigare konstaterat att hennes parti inte kan stödja en budget som är för vänsterorienterad.

– Vi konstaterar att vi inte är beredda att ta ansvar för hela budgeten, den är inte i sin helhet tillräckligt bra, en stor del går till att höja bidragen. Om en regering rör sig vänsterut så kommer vi inte medverka till det, sa Annie Lööf efter att C i höstas lade ner sina röster i budgetomröstningen.

Foto: Ninni Andersson resp Magnus Liljegren Regeringskansliet

Text: Redaktionen


JUST NU: Alla partier överens – om samma sak

2025 10 20

En bred överenskommelse har slutits i svensk politik.

Samtliga riksdagspartier är överens ett nytt klimatmål. Det handlar om ett EU-anpassat klimatmål som fastslår att utsläppen från bland annat transporter, jordbruk och uppvärmning av hus ska minska med 60 procent 2030 jämfört med 2005.

Det nya målet är en liten skärpning jämfört med det tidigare målet, rapporterar TV4.

– Vi skärper en aning för att visa på riktningen. Det är en viktig signal, inte minst för näringslivet, Centerpartiets klimat- och energipolitiske talesperson Rickard Nordin till tv-kanalen.

”Förnybara drivmedel´” och ”miljöbilar”

EU-kommissionen har tidigare fastslagit att Sverige inte lever upp till sina klimatåtagande. I början av oktober meddelade kommissionen att man beslutat att väcka talan mot Sverige vid EU-domstolen, eftersom den svenska regeringen inte tagit fram tillräckliga åtgärder för att förenkla och förkorta tillståndsförfarandena för projekt för förnybar energi.

Trots utmaningarna bedömer Rickard Nordin att Sverige kan klara nationella och internationella klimatmål.

– Det handlar också om att se till att vi får mer produktion av förnybara drivmedel i Sverige. Det handlar om att se till att fler människor har råd att köpa miljöbil och självklart också om förnybar el, säger han till tv-kanalen.

LÄS MER: Sverige ställs inför rätta

FAKTA: Miljömålsberedningen

- Miljömålsberedningen inrättades av regeringen i juli 2010 för att nå bred politisk samsyn kring ett antal olika miljöfrågor.

- Beredningens uppgift är att föreslå hur miljökvalitetsmålen ska nås genom politiskt förankrade förslag till strategier med etappmål, styrmedel och åtgärder.

- Beredningen ska fokusera på frågor som kräver övergripande och långsiktiga politiska prioriteringar, dels där det finns behov av strukturella förändringar, dels avseende frågor av särskild betydelse som inte kan lösas på myndighetsnivå.

Källa: Sveriges miljömål

LÄS OCKSÅ: Myndighet har bytt logga – för tre miljoner kronor 

Text: Redaktionen


20 oktober 2025

Här är Sveriges ”sämsta” bredbandsbolag – över 2 miljoner kunder

2025 10 20

Missnöjet med landets bredbandsoperatörer ökar bland svenska kunder.  

Det visar den senaste kundnöjdhetsundersökningen från Svenskt Kvalitetsindex (SKI), som fastslår att kundnöjdheten bland både privat- och företagskunder har minskat kraftigt. I genomsnitt uppgår kundnöjdheten bland privatkunder till 65 procent – en minskning med hela 3 procentenheter jämfört med föregående år.

Bäst och sämst

Sämst i klassen är bredbandsjätten Tele2, som har över två miljoner privatkunder i Sverige. Bolaget får värdet 60,2 på indexet som mäts mellan 0-100 – där betyg över 75 pekar på en stark relation mellan företag och kund, medan 60 eller mindre innebär att företaget har stora svårigheter att motivera kunder att stanna kvar.

Privatkunderna är mest nöjda med Ownit som toppar listan för andra året i rad. Bolaget får värdet 74,8, vilket är bäst av alla på listan.  

– Det känns otroligt inspirerande att se hur vårt långsiktiga arbete med kvalitet och enkelhet fortsätter att uppskattas. Vi vill att varje kund ska känna att de får en snabb, stabil och trygg uppkoppling utan krångel. Att vi nu får toppbetyg i alla kategorier visar att vi levererar på det löftet, säger Ownits marknadschef Erik Linde.

Servicen pekas ut

Att kundnöjdheten minskar i genomsnitt förklaras av att flera av bredbandsbolagens serviceaspekter får sämre omdömen än tidigare. I synnerhet handlar det om hur väl kunderna hålls informerade och hur kontakten upplevs.

– Vi ser att fler kunder haft kontakt med sin operatör, men betygen för dessa kontakter har sjunkit. Det tyder på att fler situationer kräver kontakt men att bemötandet och kommunikationen inte alltid möter förväntningarna, säger Johan Palmer, vd Svenskt Kvalitetsindex.

LÄS MER: Glädjebesked för hushållen: Kraftig nedgång på väg 

Hela listan

Här är hela listan på SKI:s uppmätta kundnöjdhet bland privatkunders bredbandsbolag. Över 75 innebär stark relation mellan företag och kund. Under 60 innebär att företaget inte kan räkna med att kunderna stannar kvar.

  1. Ownit (74,3)
  2. Bredband2 (70,2)
  3. Bahnhof (69,7)
  4. Övriga (67,0)
  5. Telia (65,1)
  6. Branschen (65,0)
  7. Telenor (64,4)
  8. 3 (62,5)
  9. Tele2 (60,2)

Källa: Svenskt Kvalitetsindex

LÄS OCKSÅ: Oväntad faktura skickas ut – betala inte

Foto: E. Ventur

Text: Redaktionen