JUST NU: Mitt i kaoset – Swedbank har identifierat problemet
2022 04 29
Flera kunder hos Swedbank har rapporterat om att stora summor pengar ”försvunnit” från deras konton. I vissa fall har kontona visat minus.
Nu uppges storbanken ha identifierat problemet.
Problemet är identifierat
Swedbanks presstalesperson Ralf Bagner bekräftar att problemen har uppstått i samband med en programuppdatering, rapporterar Aftonbladet.
– Det är identifierat och vi arbetar för fullt med att lösa det. Vi har inte någon prognos nu, men vi jobbar med systematiskt. Detta kan ta lite tid att rätta till, säger han till tidningen.
Hårt belastat
Han uppger att bankens kundcenter för närvarande är hårt belastat på grund av driftstörningen.
– Vi beklagar det och gör allt vi kan för att vara så tillgängliga som möjligt. Vi kommer hantera de kundförfrågningar vi får individuellt och de hanteras enligt gängse rutiner och avtal.
Bekräftar problemet
Problemet bakom it-störningarna bekräftas även av Unni Jerndal på Swedbanks presstjänst.
– Det tekniska fel som har uppstått i samband med en uppdatering av våra system är identifierat och vi arbetar för fullt med att lösa det. Vi har inte någon prognos just nu – men vi jobbar systematiskt. Detta kan ta lite tid att rätta till, skriver hon till SVT Nyheter.
Försäkrar kunder
Enligt banken behöver inte kunder känna någon oro. Swedbank uppger att kunder kan känna sig trygga med att pengarna är säkra.
Personer som har lidit ekonomisk skada uppmanas att höra av sig till Swedbank.
Foto: E. Soares
Text: Redaktionen