SVERIGE: Polisen varnar för nytt bedrägerisätt

2023 03 16

Polisen har identifierat ett nytt tillvägagångssätt gällande telefonbedrägerier.

I region väst ringer gärningspersoner från numret 010-114 14 och utger sig vara från polisen eller banken.

Därefter menar gärningspersonerna att de fått kännedom om att någon försöker genomföra bedrägeri, och begär bankuppgifter för att kunna ta hand om saken.

Nu uppmanar polisen människor att vara försiktiga och uppmärksamma på bedragare.

– Det står inte 010-114 14 när polisen ringer upp. Polisen ringer aldrig upp och begär uppgifter om kontonummer, inloggning via bank-id, personliga koder eller liknande, framhåller myndigheten.

Kommer på nya sätt

Polisen meddelar att de som sysslar med telefonbedrägerier alltid försöker hitta nya sätt att lura människor.

– I ett fall har en gärningsperson i första hand uppgett att de är från banken. När målsägande sedan inte har trott på detta och avslutat samtalet har det ringt upp igen. Gärningspersonen har då uppgett att det är från polisen och att de har fått kännedom om att någon försökt genomföra ett bedrägeri och begärt att få bankuppgifter för att hantera fallet, förklarar polisen.

Äldre kvinnor särskilt utsatta

Mot slutet av fjolåret genomförde polisen, länsstyrelsen och stöldskyddsföreningen i Jämtlands län en gemensam informationskampanj om att skydda sig mot telefonbedrägerier.

Ett brev skickades ut till 2 400 kvinnor i åldern 70-85 år i olika kommuner, uppger SVT.

– Vi har sett att äldre kvinnor är särskilt utsatta för just telefonbedrägerier och att skicka ett informationsbrev verkar ha varit ett bra sätt att nå just dessa kvinnor. Det är väldigt svårt att utreda bedrägeribrott, så målet är att det aldrig ska behöva ske. Många gamla är till exempel rädda för att låta otrevliga i telefon, men det bästa är att bara lägga på, säger kommunpolis Mariana Handler.

Innehöll undersökning

Kampanjen innehöll även en enkätundersökning för att ta reda på hur bra koll personerna har på bedrägerier.

Många av kvinnorna hade relativt bra koll på hur man ska skydda sig, men över 50 procent uppgav att utskicket gett ny kunskap.

Vill få bort skammen

En av anledningarna till utskicket var att försöka få bort skammen som är många känner.

– Ett syfte med utskicket var att få skammen som många drabbade känner. Man ska våga berätta att man utsatts så man kan få hjälp, och det ger också en bättre bild för oss hur mycket bedrägerier som faktiskt sker i länet, säger Mariana Handler.

Foto: T. Grote

Text: Redaktionen