SVERIGE: Pekar ut orsak bakom kärnkraftsskada

2022 09 20

Utredningen om vad som orsakade skadan på Ringhals reaktor 4 är klar.

Det var i augusti som beskedet kom att reaktor 4 i kärnkraftverket Ringhals behövde stängas ned.

Reaktorn hade varit avställd på grund av att ett underhållsarbete, men problem uppstod när den skulle återstartas.

Beskedet var att den inte skulle komma igång igen förrän i november, någonting som förra veckan sedan förlängdes till sista januari.

"Kombination av olika faktorer"

Nu är utredningen färdig och ska ge svar på vad det är för typ av skada som drabbade reaktor 4, rapporterar Sveriges Radio.

Svaret består i en “kombination av olika faktorer” – där bland annat den mänskliga faktorn pekas ut som en av dem.

Fåordig vd

Ringhals vd Björn Linde är dock fåordig om detaljer kring händelseförloppet.

– Det finns ett antal barriärer på vägen för att förhindra att sådant här sker, men i det här fallet så skedde det i vilket fall, säger han till SR.

Bristfälliga instruktioner

Enligt uppgifter till Ny Teknik ska instruktioner och arbetssätt ha varit otydliga i samband med återstarten, någonting som enligt tidningen bidrog till felet.

Dessa ska nu ha åtgärdats.

– Det som har förtydligats är att man inte ska föregå instruktionen. Man ska göra allt i den sekvens som det står i instruktionen. Det är långa checklistor som anger exakt när allt ska göras och i vilken ordning och sedan signar man av att man har gjort varje moment, säger Anna Collin, presschef på Ringhals, till Ny Teknik.

"Inget tekniskt fallerade"

Björn Linde vill dock inte bekräfta att så var fallet, men medger att det är en del av förklaringen.

– Det är för enkelt att säga att det var så, det beror på flera faktorer. Det är inte någonting tekniskt som har fallerat, och då återstår instruktioner, rutiner, processer och hur man agerar utifrån dem. Det är där felet har uppstått, men det är en kombination av faktorer, säger han till SR.

Tryckhållare skadades

Det står dock klart att det var en tryckhållare som skadades, en av de större komponenterna i reaktorn. 

I ett normalläge är halva tryckhållaren fylld med vatten, men i samband med underhållsarbetet i augusti hade den tömts.

När ett test skulle genomföras kan det förenklat förklaras som att man tryckte på fel knapp – elektriska värmare överhettades och tryckhållaren skadades.

"Olyckligt"

Över 100 personer arbetar med att lösa problemet, vilket förväntas ta flera månader och inte vara färdigt förrän i början av nästa år.

– Det är naturligtvis olyckligt, för vi vet att kärnkraften är behövd i södra Sverige så det är verkligen inte vad vi önskade oss. Nu lägger vi fullt fokus på att få ordning på det här och återställa anläggningen så den kan starta igen, säger Anna Collin till Dagens Nyheter.

Foto: Vattenfall

Text: Redaktionen


Willys och Hemköp stoppar populär produkt – gäller resten av 2024

2024 07 26

Axfood har gett besked om att matjätten sätter stopp för vissa livsmedel.

Under den senaste tiden har beståndet av surströmming uppmärksammats i Sverige.

Det råder stora utmaningar för odlare och surströmmingen bedöms i viss mån vara hotad.

Livsmedelsjätten Axfood, som äger Willys och Hemköp, har gett besked om att man sätter stopp för försäljningen av surströmming och annan fisk och skaldjur under resten av året.

Långsiktigt arbete

I WWF:s senaste fiskguide har strömming från Östersjön fått rött ljus. 

Det innebär att arten bedöms som hotad och helt bör undvikas.  

– Även om det inte är det småskaliga fisket som är det stora problemet, är strömmingsbeståndets biomassa lägre och åtgärder behöver vidtas, framhåller Axfood.

– Axfoods butiker kommer därför inte att sälja surströmming under säsongen 2024. Tillsammans med leverantörer ses nu olika hållbara lösningar över för att framöver kunna erbjuda surströmming på ett långsiktigt hållbart sätt framöver. 

“Borde inte tillåtas”

Åsa Domeij, Axfoods hållbarhetschef, har uttalat sig om situationen.

– Det är det industriella och storskaliga trålfisket av sill/strömming för fodertillverkning som inte borde tillåtas eftersom det leder till utfiske och därför förstör möjligheterna för det kustnära och småskaligt garnfiske för konsumtion, till exempel surströmming.

“Blandade känslor”

En annan som har kommenterat saken är Urban Winther som är butikschef för en Willysaffär i Luleå.

– Det är ju verkligen blandade känslor. Jag har respekt för att den har blivit rödlistad och det är ju väldigt ont om strömming. De sista åren har vi inte alls fått tag i de volymer som vi önskar, säger han till Sveriges Radio.

– Det är ju en otrolig brist på det.

Nya räkor

Axfood ersätter även de svenska räkorna i butikerna av liknande skäl.

– Även den svenska räkan har rött ljus i WWF:s fiskguide. I och med att den dessutom förlorat sin miljömärkning från MSC har den tillsvidare ersatts av räkor från Norge i Axfoods butiker.

Foto: Willys Axfood

Text: Redaktionen


Bilister påverkas av ny lag – föreslår indraget körkort

2024 07 25

Från polishåll föreslår man nu ännu hårdare straff trots att en ny lag har gett effekt.

Under en längre tid hade flera städer problem med ungdomar som åkte runt och spelade hög musik i sina bilar.

2021 kom en ny lag som möjliggjort böter som en konsekvens för den som spelar för hög musik.

Lagen har gett effekt, men från polishåll föreslår man nu ännu hårdare straff för bilisterna.

Det rapporterar SVT.

Har minskat

Antalet bötfällda i bland annat Dalarna har minskat kraftigt på sistone.

– Det är glädjande att se att fler bilförare nu tar hänsyn till reglerna och till sina medmänniskor, säger Kjell Bond, som är kommunpolis i Rättvik, till SVT.

Vill se hårdare straff

Trots att den nya lagen har gett effekt vill Kjell Bond se ännu hårdare straff.

Han föreslår att indraget körkort skulle kunna leda till en ännu bättre utveckling.

– Många bilister skulle tänka sig för både en och två gånger innan de spelar hög musik om de riskerar att förlora sitt körkort, säger han.

20 000 än så länge

Det återstår att se om man nöjer sig med böter eller om indraget körkort kan bli verklighet för den som spelar för hög musik framöver.

Transportstyrelsen har i dagarna släppt ny statistik, och under årets första halvår så förlorade 20 000 svenskar sitt körkort.

– Transportstyrelsen beslutade om nästan 20 000 körkortsåterkallelser under första halvan av 2024, framhåller myndigheten.

– Det är en liten ökning på 2,6 procent jämfört med motsvarande period året innan. Återkallelserna på grund av väsentliga trafikbrott minskar tydligt. Samtidigt fortsätter återkallelserna på grund av rattfylleri eller drograttfylleri att öka. Det visar Transportstyrelsens statistik.

Tydliga riskbeteenden

Mikael Andersson, presschef på Transportstyrelsen, kommenterar siffrorna.

– Både fortkörningar och rattfyllerier är tydliga riskbeteenden i trafiken, säger han.

– En körkortsåterkallelse är en markering från samhället om ett trafikfarligt och oacceptabelt beteende, även om beslutet i sig är en renodlad trafiksäkerhetsåtgärd.

Foto: W. Kei

Text: Redaktionen