SVERIGE: Pekar ut orsak bakom kärnkraftsskada

2022 09 20

Utredningen om vad som orsakade skadan på Ringhals reaktor 4 är klar.

Det var i augusti som beskedet kom att reaktor 4 i kärnkraftverket Ringhals behövde stängas ned.

Reaktorn hade varit avställd på grund av att ett underhållsarbete, men problem uppstod när den skulle återstartas.

Beskedet var att den inte skulle komma igång igen förrän i november, någonting som förra veckan sedan förlängdes till sista januari.

"Kombination av olika faktorer"

Nu är utredningen färdig och ska ge svar på vad det är för typ av skada som drabbade reaktor 4, rapporterar Sveriges Radio.

Svaret består i en “kombination av olika faktorer” – där bland annat den mänskliga faktorn pekas ut som en av dem.

Fåordig vd

Ringhals vd Björn Linde är dock fåordig om detaljer kring händelseförloppet.

– Det finns ett antal barriärer på vägen för att förhindra att sådant här sker, men i det här fallet så skedde det i vilket fall, säger han till SR.

Bristfälliga instruktioner

Enligt uppgifter till Ny Teknik ska instruktioner och arbetssätt ha varit otydliga i samband med återstarten, någonting som enligt tidningen bidrog till felet.

Dessa ska nu ha åtgärdats.

– Det som har förtydligats är att man inte ska föregå instruktionen. Man ska göra allt i den sekvens som det står i instruktionen. Det är långa checklistor som anger exakt när allt ska göras och i vilken ordning och sedan signar man av att man har gjort varje moment, säger Anna Collin, presschef på Ringhals, till Ny Teknik.

"Inget tekniskt fallerade"

Björn Linde vill dock inte bekräfta att så var fallet, men medger att det är en del av förklaringen.

– Det är för enkelt att säga att det var så, det beror på flera faktorer. Det är inte någonting tekniskt som har fallerat, och då återstår instruktioner, rutiner, processer och hur man agerar utifrån dem. Det är där felet har uppstått, men det är en kombination av faktorer, säger han till SR.

Tryckhållare skadades

Det står dock klart att det var en tryckhållare som skadades, en av de större komponenterna i reaktorn. 

I ett normalläge är halva tryckhållaren fylld med vatten, men i samband med underhållsarbetet i augusti hade den tömts.

När ett test skulle genomföras kan det förenklat förklaras som att man tryckte på fel knapp – elektriska värmare överhettades och tryckhållaren skadades.

"Olyckligt"

Över 100 personer arbetar med att lösa problemet, vilket förväntas ta flera månader och inte vara färdigt förrän i början av nästa år.

– Det är naturligtvis olyckligt, för vi vet att kärnkraften är behövd i södra Sverige så det är verkligen inte vad vi önskade oss. Nu lägger vi fullt fokus på att få ordning på det här och återställa anläggningen så den kan starta igen, säger Anna Collin till Dagens Nyheter.

Foto: Vattenfall

Text: Redaktionen


JUST NU: Biljätte tvärvänder om elbilar

2025 08 26

Biljätten Opel vänder nu om elbilar.

Opel har tidigare upprättat planer på att bara erbjuda elbilar i Europa från och med 2028.

Nu kommer besked om att företaget backar från planen.

Opel ändrar planerna och släpper målsättningen, rapporterar flera tyska medier.

Opel tvärvänder

Opel har avbrutit sina planer på att enbart sälja elbilar i Europa från och med 2028. 

Företaget med säte i Rüsselsheim meddelar nu att de kommer att fortsätta med sin nuvarande "multi-energy"-strategi.

Det innebär att företaget arbetar med att erbjuda fordon som drivs av batterier, laddhybrider eller förbränningsmotorer – ” tills kundernas efterfrågan ändras”.

Målsättning från 2023

Vd Florian Huettl hade meddelat 2028 som måldatum för utfasning av försäljningen av förbränningsmotorer i Europa under 2023. 

Men Opels lönsamhet har fallit under de senaste åren och planerna för en stor batterifabrik vid företagets anläggning i Kaiserslautern har lagts på is.

– Detta behöver inte begränsas till 2028 om efterfrågesidan kräver något annat, framhåller bolaget enligt den tyska nyhetsbyrån DPA.

Läs mer: Krisen förvärras för biljätten – stänger ännu fler fabriker

“Måste anpassa”

Enligt bolaget är det på grund av hur efterfrågan ser ut som beslutet tas.

– Vi håller för närvarande på att se över våra planer och anpassa dem till de nya förutsättningarna, säger en talesperson enligt sajten Electrive.

– Alla i branschen vet att elektrifieringen inte utvecklas i samma takt på alla marknader.

Nya siffror från Sverige

Totalt registrerades 17 684 nya personbilar i Sverige i juli vilket är en ökning med 8 procent jämfört med samma månad förra året. 

Andelen laddbara bilar uppgick i juli till 62,3 procent. 

Av dessa var 34,9 procent elbilar och cirka 27,4 procent laddhybrider.

– De nya tullarna bedöms inte få någon kortsiktig effekt på den svenska fordonsmarknaden, då importtullar till EU än så länge är oförändrade, säger Mattias Bergman, vd för branschorganisationen Mobility Sweden.

– De högre tullarna mot USA kan medföra sämre lönsamhet för industrin och på sikt påverka utbud och prisbild på den svenska marknaden.

Läs mer: Biljätte stänger stor fabrik efter 64 år

Foto: R. Klank

Text: Redaktionen


Pensionen höjs

2025 08 26

Riksdagens pensionsgrupp kallar till pressträff.

Äldre- och socialtjänstminister Anna Tenje (M) deltar tillsammans med representanter från samtliga riksdagspartier. 

På pressträffen väntas ministern och pensionsgruppen meddela att man kommit överens om att införa en kallad ”gas i pensionssystemet”, rapporterar Ekot.

Det innebär att överskottet i pensionssystemet ska delas ut till alla som har rätt till pension. Pengar som finns över i systemet ska betalas ut till alla som jobbar och har jobbat.

– Pengarna fördelas efter hur mycket man själv har arbetat. För den som jobbar sätts pengarna in på pensionskontot, för pensionärer betalas det ut direkt i pensionen, uppger Ekot.

100 kronor i månaden

Det nya systemet börjar gälla från och med 2027.

Hur mycket pengar som betalas ut beror på hur mycket personen har jobbat och hur stort överskottet är.

Enligt uppgifter till Expressen innebär det nya systemet ungefär 100 kronor mer i månaden.

LÄS MER: Byggbolag går i konkurs

De vinner på nya systemet 

Tjänstemännens centralorganisation, TCO, har länge argumenterat för en gas i pensionssystemet. 

Enligt TCO kommer gasen fungera på samma sätt som den så kallade "bromsen i pensionssystemet" – en automatisk balanseringsmekanism som säkerställer att utbetalnignarna inte överstiger tillgångarna. 

– Gasen skulle vid överskott fungera på motsvarande sätt som bromsen vid underskott och träffa samma kategorier. De som förlorar i pension på bromsen skulle alltså vinna på att det finns en gas.

LÄS MER: Norskt fartyg beskjutet

Foto: Esther Ann

Text: Redaktionen