SVERIGE: Ny förändring – berör landets alla cyklister
2022 10 28
Alla som tycker om att använda sin cykel bör vara extra försiktiga med sitt transportmedel framöver.
Regeringspartierna har nämligen tillsammans med Sverigedemokraterna kommit överens om att höja mervärdesskatten för reparation av bland annat cyklar, meddelar Regeringskansliet i ett pressmeddelande.
Det kommer med andra ord att bli dyrare att få cykeln lagad om den går sönder.
Högre moms för reparation
Utöver reparation av cyklar höjs även momskostnaden för lagning av ytterligare fyra varor:
-Skor
-Lädervaror
-Kläder
-Hushållslinne
Förändringen består i en höjning från dagens 6 procent till 12 procent och förslaget beräknas att vara i bruk från och med 1 april 2023.
Sänkte nivån flera gånger
Den förra regeringen, ledd av Socialdemokraterna, sänkte i flera omgångar momsen på reparationer av cyklar och skor. Från att ha legat på 25 procent sjönk den till 12 procent 2017 och sedan i somras har mervärdesskatten legat på 6 procent.
– Den föreslagna sänkningen görs för att förstärka incitamenten i mervärdesskattesystemet för att få fler att laga och ändra redan tillverkade varor istället för att köpa nytt, motiverade S-regeringen beslutet i ett pressmeddelande i vintras.
Nästan en miljon cyklister varje dag
I somras släppte Trafikverket sitt nationella cykelbokslut för 2021. Där framgår det bland annat att det cyklade omkring 936 000 personer i åldrarna 6-84 år en genomsnittlig dag.
Det motsvarar nästan 10 procent av befolkningen.
– Dessa cyklade i genomsnitt drygt 6,5 kilometer var, fördelat på knappt 2,2 resor. Detta innebär att en genomsnittlig cykelresa var 3,1 kilometer, framhåller Trafikverket i sin rapport.
Uppmuntrar till fysisk aktivitet
Folkhälsomyndigheten har vid upprepade tillfällen betonat vikten av att främja fysisk aktivitet, och tar bland annat upp just vardagsmotion som att kunna cykla till jobbet i en rapport om aktiv transport.
– Fysisk inaktivitet orsakar varje år cirka 600 000 dödsfall och leder till att 5,3 miljoner friska levnadsår går förlorade på grund av förtida död och sjukdom i Europa, framhåller myndigheten.
Sveriges bästa cykelkommuner
Förra veckan utsågs även Sveriges tre bästa cykelkommuner efter en undersökning av organisationen Cykelfrämjandet.
Linköping, Karlstad och Vänersborg fick dela på den ärofyllda titeln.
– Årets undersökning visar att alla kommuner har sina styrkor och brister när det kommer till förutsättningar för invånarna att välja cykeln. De tre vinnarkommunerna utgör ett bevis på att höga ambitioner och riktade satsningar belönas i form av nöjdare cyklister. Att fler väljer cykeln över andra transportmedel vinner både kommunerna och deras invånare på, säger Per Hasselberg, ordförande för Cykelfrämjandet, till organisationens hemsida.
Foto: D. Ramoskaite
Text: Redaktionen