SVERIGE: Nu höjs pensionen – för hundratusentals svenskar

2023 12 06

Från och med 1 januari 2024 så kommer cirka 155 000 svenskar få en höjd pension.

Det meddelar försäkring- och pensionsbolaget Folksam.

Företaget har beslutat att inflationssäkra pensionen.  

Cirka 65 000 kunder hos företaget med förmånsbestämd tjänstepension inom ramen för KTP 2 kommer att få sin pension höjd med 6,48 procent.

Tjänstepensionen kommer även att höjas med motsvarande procentsats för cirka 90 000 kunder där pensionen inte betalats ut än.

Dessutom kan drygt 2 600 arbetsgivare räkna med premiereduceringar på 30 procent under 2024.

”Stor skillnad”

Folksam motiverar beslutet med att man vill säkerställa att pensionerna inte ”äts upp av inflationen”.

– I dessa tider när allt fler märker av den rådande ekonomiska oron och stigande priser kan höjningen av tjänstepensionen med över sex procent göra stor skillnad.

– Dessutom kommer uppräkningen av intjänad pension och reduceringen av premierna bidra till att hålla nere pensionskostnaderna för nästan 2 600 arbetsgivare.

Det säger Katrin Röcklinger, chef Affärsområde Liv på Folksam. 

Under mitten av januari 2024 skickas utbetalningsbesked ut till Folksams kunder. Där kommer det nya pensionsbeloppet att framgå.

Större procentuell höjning 2022

Förra året genomförde Folksam en procentuell större höjning av pensionerna.

Tjänstepensionerna höjdes med 10,84 procent och premiereduceringar med 60 procent.

– Folksam är finansiellt starkt och allt överskott ska gå tillbaka till våra kunder i form av exempelvis återbäring eller sänkta premier.  Vi kan se tillbaka på ett antal år med bra avkastning på våra förvaltade pensionspengar inom dessa avtalsområden och därför genomför vi nu kraftiga sänkningar av premierna för många företag, sa Katrin Röcklinger då.

Folksams förändringar av pensionen 2024

  1. Privatpersoner, drygt 155 000 personer: 
    - Pensionstillägg och fribrev inom ramen för KTP 2 höjs med 6,48 procent vilket motsvarar inflationen det senaste året 
    - Sjukpensionstilläggen höjs med 6,48 procent inom KTP2, motsvarande siffra för KTP1 är 9,14 procent 
  2. Arbetsgivare, knappt 2 600 stycken: 
    - Premiereducering för ålderspension och familjepension med 30 procent  
    - Premiereducering för sjukpension med 95 procent (KTP2) och 80 procent (KTP1) 
    - Premiereducering för premiebefrielseförsäkringen med 90 procent (KTP2) och 15 procent (KTP1) 

Källa: Folksam

Foto: F. Arw

Text: Redaktionen


Nya regler när du ska besiktiga bilen – börjar gälla inom kort

2024 02 20

Inom bara ett par års tid är nya regler att vänta när du ska besiktiga bilen.

Alldeles för många bilar godkänns i besiktningen trots att det finns uppenbara brister i fordonen.

Det meddelar Fordonsbesiktningsbranschen, FBB, i en ny rapport.

Specifikt pekar organisationen på att kraven är för låga och gränsvärdena för höga – vilket innebär att bilar släpps igenom trots bristande avgasrening och miljöskadliga utsläpp.

Bland EU:s sämsta

Samma rapport visar att Sverige för femte året i rad är ett av EU:s absolut sämsta länder när det gäller just miljökraven vid fordonsbesiktning.

Flera åtgärdsförslag initierade av Transportstyrelsen med syfte att skärpa miljökontrollen är därför nu på gång.

Myndigheten vill dock invänta EU:s nya besiktningspaket innan de träder i kraft, men enligt FBB krävs det förändring på en gång.

– Vi har länge pekat på bristerna i dagens regelverk och är positiva till de nya åtgärdsförslagen, säger Tord Fornander, ordförande i FBB.

Kan dröja till 2029

Även om EU:s besiktningspaket förväntas inom de närmsta åren kan det dröja till 2029 innan det är i hamn.

Av just den anledningen kräver branschorganisationen att Sverige agerar med framförhållning.

– Att Transportstyrelsen inte ens vill agera på sina egna förslag är väldigt svårt att begripa. Det finns inget att vänta på, det handlar i grunden om vår miljö och hälsa, säger Tord Fornander.

Fusk förväntas kriminaliseras

Ett förslag ligger dock på regeringens bord om att kriminalisera fusk med avgasrening.

Det är specifikt framtaget efter beräkningar om att manipulerad eller saknad avgasrening kommer att öka den svenska vägtrafikens utsläpp av kväveoxider med upp till 14 procent för tunga lastbilar.

För lätta dieselfordon bedöms utsläppen öka med så mycket som 150 procent om inget sker.

– Det är såklart ett steg i rätt riktning att det nu finns förslag att kriminalisera den här typen av fusk. Nu är det viktigt att regeringen agerar snabbt för att få till nödvändiga lagändringar, säger Tord Fornander.

Saknar regler för elbilar

FBB uppmärksammar också att Sverige, till skillnad från många andra EU-länder, saknar ett särskilt regelverk för kontrollbesiktning av elbilar.

Till exempel kontrolleras inte komponenter som bilens framdriftsbatteri, kablar och laddutrustning för eventuella fel.

– Regelverket måste självklart uppdateras i takt med den tekniska utvecklingen och att elfordon blir en allt större del av den svenska fordonsflottan. Avsaknaden av regler för elbilar handlar knappast om att frågan är komplex – förslagen finns och andra EU-länder har redan infört specifika kontroller.”, säger Tord Fornander. 

Foto: K. Hörnfeldt

Text: Redaktionen


Unikt krav på Turkiet – första gången i Natos historia

2024 02 19

USA har ställt ett unikt krav på Turkiet.

Det rapporterar den grekiska tidningen Khatemerini.

Kravet uppges gälla USA:s uppmärksammade försäljning av F16-stridsflygplan till Turkiet.

Enligt ett avtal, som Khatemerini tagit del av, kommer affären endast att genomföras om Turkiet  undertecknar en garanti om att inte använda stridsflygen mot andra Natoländer. 

I avtalet står det bland annat att Turkiet endast får använda ”amerikansk militär utrustning för legitima försvarsändamål”.

– Det utesluter uttryckligen en aggression mot andra Natomedlemmar, framhåller tidningen.

Varnar för konsekvenser

Om Turkiet skulle bryta mot avtalet kommer det få konsekvenser.

– I händelse av "upprepade intrång" eller andra otillåtna aktiviteter kommer USA  först att söka diplomatiska lösningar. Om det misslyckas  kommer det leda till ekonomiska och politiska åtgärder, inklusive inställda leveranser av försvarsmateriel, står det i avtalet.

Vidare går det att läsa att USA kommer att använda alla ”tillgängliga verktyg” för att garantera en korrekt användning av den militära utrustningen.

Unikt krav

Det är första gången någonsin som ett Natoland tvingas lämna en försäkran för att få köpa vapen från USA.

USA brukar ställa liknande krav vid försäljning av vapen till icke Natomedlemmar, till exempel partners i Mellanöstern.

Turkiet och Grekland

USA uppges ha ställt ett likande krav på Grekland. Vita huset kräver att landet ska underteckna en garanti för att få köpa utlovade F35-stridsflygplan, rapporterar Khatemerini.

Att kraven riktas mot Grekland och Turkiet har sina anledningar. 

Relationen mellan länderna är minst sagt frostig. De är bland annat oense om marina gränser i Medelhavet.

Även situationen på önationen Cypern, som är uppdelad i en grekisk och en turkisk sida, är en ständig kontrovers mellan länderna.

Turkiet invaderad ön 1974 som ett svar på en statskupp som backades av den grekiska militärjuntan.

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen