SVERIGE: Myndighet slår till mot telefonförsäljare

2023 04 05

Konsumentverket har fått nog av ett företag som sysslar med försäljning över telefon.

Det handlar om Immitec Sverige AB som nu stäms av Konsumentombudsmannen, KO.

Bakgrunden är att företaget ringer upp för att sälja hälsokost över telefon. Försäljarna påstår att den som svarar ska ha vunnit en tävling eller att man har valts ut för ett kostnadsfritt prova på-paket.

– Sanningen går upp för konsumenten först när fler paket och dyra fakturor kommer med posten, framhåller Konsumentverket i ett pressmeddelande.

Tidigare granskat

Myndigheten har tidigare granskat samma företag. 

Då lovade Immitec Sverige förbättring.

Men enligt Konsumentverket strömmar anmälningarna fortfarande in, vilket nu har fått myndigheten att reagera.

Därför går man nu vidare med en stämningsansökan till Patent- och marknadsdomstolen för att pröva ärendet.

"Gratispaket" blir dyra abonnemang

Konsumentverkets motivering är att man har tagit emot ett stort antal anmälningar från konsumenter som hävdar att de blivit uppringda trots att de inte beställt någonting – eller ens varit i kontakt med företaget.

Det “gratispaket” de går med på att ta emot har i flera fall visat sig varit ett godkännande av ett abonnemang som kostar 400 kronor att ta sig ur.

 – De som blir uppringda får ingen information om kostnader. Säljarna fokuserar på att prata om gratis prova-på, bra erbjudanden och vinster från låtsastävlingar. KO menar att företaget ägnar sig åt en klassisk abonnemangsfälla, säger Gunnar Wikström, processråd vid KO.

Han tillägger:

– Upplägget bryter mot lagen.

Kräver avgift

Konsumentverket invänder också mot att kunderna inte ska ha fått någon information om ångerrätten, vilket även det kan vara olagligt.

– KO vill nu att Patent- och marknadsdomstolen stoppar företagets försäljningsmetoder genom ett så kallat interimistiskt förbud och att domstolen sedan dömer ut en marknadsstörningsavgift på cirka 3,3 miljoner kronor, framhäver myndigheten.

Sparsamma svar

Immitec Sverige AB har varit sparsamma i sin kommunikation efter beskedet om stämningen.

– Vi noterar att KO har stämt oss. Vi tar detta på allvar och kommer att svara på stämningen när den kommer, uttryckte bolagets styrelseordförande Jan Johansen i ett mejl till SVT Nyheter Halland.

Sker varje år

Att KO stämmer ett företag för misstänkt oseriös telefonförsäljning är inte ovanligt.

Det sker mer eller mindre varje år.

Enligt Gunnar Wikström har försäljarna många knep och syftet är nästan alltid att tjäna så mycket pengar som möjligt.

– Men i förhållande till hur många telefonförsäljare som finns så utgör de oseriösa ett ganska litet antal, understryker han dock till SVT.

Foto: Icons8 Team

Text: Redaktionen


SVERIGE: Dessa nio badplatser rödlistas hela sommaren

2025 06 18

Vid nio svenska badplatser är vattenkvaliteten för dålig.

Den överväldigande majoriteten av svenska badplatser har mycket bra vattenkvalitet.

Hela 94 procent av de 471 svenska EU-baden har utmärkt, bra eller tillfredsställande badvattenkvalitet.

Det framgår av en ny rapport från Havs-och vattenmyndigheten.

Finns badplatser att undvika

Trots att det är säkert att bada vid de flesta svenska badplatser finns det några stycken som bör undvikas.

Totalt rör det sig om nio badplatser som får underkänt.

– Nio EU-bad har klassificerats med dålig badvattenkvalitet, säger Ema Glad, utredare vid Havs- och vattenmyndigheten, enligt TV4.

– För de här baden behöver kommunen utreda kring källor till föroreningar och möjliga åtgärder, samt avråda från bad hela badsäsongen.

Dessa nio badplatser

Här är de nio badplatser som Havs-och vattenmyndigheten avråder från att bada i:

Bredsand - Enköping

Ängbybadet Ö, Mälaren - Stockholm

Böda Riviera/ Kyrketorps familjecamping - Borgholm

Hallarum - Karlskrona

Hälleviks strand - Sölvesborg

Hamnhusen, T-bryggan - Lomma

Örby Ängar - Helsingborg

Saltholmens Kallbadhus - Göteborg

Tumlehed - Göteborg

Färre än förra året

Glädjande är att det är färre badplatser med undermålig vattenkvalitet än förra året.

Antalet EU-bad med klassificeringen dålig badvattenkvalitet har halverats inför badsäsongen 2025 jämfört med 2024, vilket myndigheten beskriver som positivt. 

Detta beror mestadels på att kommuner utfört åtgärder vid dålig badvattenkvalitet som lett till mätbara förbättringar.

Har åtgärdat

Ema Glad kommenterar utvecklingen.

– Flera av de EU-bad som hade dålig badvattenkvalitet inför förra badsäsongen ligger i Mälaren, och Stockholms stad har lyckats åtgärda föroreningskällor och därmed fått klassificera om sex stycken av sina EU-bad inför årets badsäsong, säger Glad.

– Även Täby kommun har gjort ett liknande arbete och till följd därav fått klassificera om två EU-bad.

Läs mer: Flera flygbolag pekas ut – har de högsta ”dolda” avgifterna

Foto: K. Hörnfeldt

Text: Redaktionen


Pojke har tatuerat sig själv – kritik mot Gröna Lund

2025 06 18

Kraftig kritik riktas nu mot Gröna Lunds kampanj.

Inför sommarsäsongen gav den populära nöjesparken besked om att folk som har Carpe Diem-tatueringar skulle få fri entré och fria åk.

Nu kritiseras nöjesparken för kampanjen efter att en pojke tatuerat sig själv i förhoppning om att få komma in på Gröna Lund gratis.

Det rapporterar TV4.

Besökte studio

Pojken i fråga kom in till Adam Kao Storms piercingstudio i Uppsala i hopp om att kunna åtgärda den hemmagjorda tatueringen.

– Det såg inte så schysst ut. De ville se om det var något vi kunde fixa och vi fick förklara att vi för det första inte tatuerar på vår studio och att det där behövde någon annan form av omvårdnad, säger Kao Storm enligt TV4.

“Riktigt fucked up”

Kao Storm menar att han förstår att det inte var nöjesparkens tanke att barn skulle tatuera sig själva, men att sättet de presenterade kampanjen på var bristfällig.

– Riktigt fucked up av Gröna Lund, säger han.

Gröna Lund svarar på kritiken att det aldrig var meningen att uppmuntra folk till att tatuera sig, men att de har sett över och förtydligat saker i sin kommunikation.

Så löd kampanjen

Gröna Lunds sätt att “hylla det kända livsmottot” var att erbjuda fri entré och fria åk till alla som visar upp en Carpe Diem-tatuering i entrén.

– I sommar vill Gröna Lund hylla livsglädjen och de små ögonblicken – med fri entré och fria åk till alla som har en Carpe Diem-tatuering, framgick av kampanjen som lanserades i början av maj.

– Nöjesparken efterlyser dessutom tio personer till en exklusiv "fånga dagen"-upplevelse, skapad för att återväcka känslan bakom livsmottot.

“Som kanske tappat känslan”

Sebastian Delefors, marknadschef på Gröna Lund, förklarade tanken.

– Vi efterlyser de som en gång tatuerade in Carpe Diem som ett löfte till sig själva, men som kanske tappat den känslan i vardagslivets pusslande, sade han i ett pressmeddelande från Gröna Lund i maj.

Läs mer: Sms-utskick från “Postnord” når svenskarna – radera direkt

Foto: Nicolas Nezzo

Text: Redaktionen