SVERIGE: Mycket tungt för Gröna Lund och Liseberg

2023 07 20

Läget har förändrats för Sveriges nöjesparker.

Det var den 25 juni som den tragiska olyckan ägde rum på Gröna Lund.

Hjulanordningen på åkattraktionen Jetline lossnade från första vagnen, och tåget spårade ur.

En kvinna i 30-årsåldern förlorade livet i olyckan och ytterligare nio personer skadades.

– I dag är en sorgens dag på Gröna Lund, våra tankar går till de anhöriga och de som har drabbats, sade nöjesparkens vd Jan Eriksson då enligt SVT.

Ytterligare olycka

Även i juli har en olycka skett på Gröna Lund, då en anställd hos nöjesparken träffades av åkattraktionen Insane.

Medarbetaren skulle hämta en telefon som tappats på plattformen, och fick en lättare hjärnskakning efter händelsen.

Gröna Lund framhåller att de kontinuerligt arbetar med säkerheten.

– Vi har full förståelse för att en sådan här allvarlig olycka kan skapa oro och många frågor. Vi är trygga med att vi kommer att öppna en säker park, menade nöjesparken efter dödsolyckan i juni.

Tungt för nöjesparkerna

Sedan olyckan har färre människor tagit sig till såväl Gröna Lund som Liseberg.

En rejäl ekonomisk smäll väntas under sommaren, på Liseberg har besöksantalet minskat med 23 procent och på Gröna Lund med hela 50 procent, rapporterar Svenska Dagbladet.

– Vi har aldrig varit i den här situationen tidigare. Det är nytt territorium för oss. Vi vet inte hur det här kommer att utveckla sig, säger Gröna Lunds vd Jan Eriksson.

Miljonsmäll

Lisebergs vd menar att vinsten från i fjol inte kommer kunna upprepas.

Gröna Lunds vd framhåller att bara under veckan direkt efter olyckan förlorade nöjesparken 26 miljoner kronor, och att ekonomin påverkas av det låga besöksantalet.

Parkerna agerar

Såväl Gröna Lund som Liseberg har gjort vissa förändringar på sistone.

Liseberg har fryst priserna, och Gröna Lund har gjort halvdagskorten billigare.

Samtidigt behöver båda parkerna sänka de rörliga kostnaderna, vilket bland annat görs genom att erbjuda säsongsanställda “bonussemester”.

Foto: S. Karlberg

Text: Redaktionen


Många får samma sms just nu – radera direkt

2025 01 11

Nu utfärdas en ny bedrägerivarning.

Den här gången låtsas bedragarna komma från Coop.

Sms utfärdas till tilltänkta offer där det står att de har vunnit ett pris.

Enligt sms:et ska personen lämna ifrån sig känsliga uppgifter för att komma åt priset - ett tupperware-set.

Det rapporterar Råd & Rön.

Så lyder meddelandet

Så här lyder bluffmeddelandet som cirkulerar just nu:

– Grattis! Du är en vinnare. Din belöning är ett Tupperware-set med 36 delar. Observera att en leveransavgift kan tillkomma. 

Personen som får meddelandet uppmanas att göra anspråk på belöningen genom att klicka sig fram till en plats där man ska lämna känsliga uppgifter.

Radera direkt

Det rör sig dock om ett bluffmeddelande och den som får den här typen av sms gör rätt i att radera meddelandet omedelbart och inte följa några uppmaningar.

Den som redan har lämnat ifrån sig uppgifter bör omedelbart kontakta banken och polisen.

Coop meddelar att sms:et inte kommer från dem.

Flera fall

Polisen har gått ut med ett meddelande om att flera fall av bedrägerier som synnerligen riktar in sig mot äldre har inträffat under inledningen av 2025.

– I januari har ett stort antal bedrägerier mot äldre inträffat runt om i landet och polisen vill med anledning av det påminna om hur man kan skydda sig, framhåller polisen.

De förklarar vidare att ärendena framförallt har handlat om fysisk vishing, en form av bedrägeri där kriminella först ringer eller smsar sitt tilltänkta offer i syfte att komma åt personlig information och påstår sig företräda en banktjänst eller företag för att sedan även komma hem till den drabbade.

“Sannolikt bedrägeri”

Lotta Mauritzson på polisens nationella bedrägericenter förklarar.

– Om du mottar ett sms eller telefonsamtal med information som du inte känner igen så rör det sig sannolikt om bedrägeri, säger hon.

– Kontakta endast banker, myndigheter och företag via deras officiella telefonnummer som du söker upp själv och via inte nummer som anges i sms.

Foto: N. Dumlao

Text: Redaktionen


Anmälningar väller in mot tv-bolag – har en halv miljon svenska kunder

2025 01 10

Ett tv- och streamingföretag med en halv miljon svenska kunder har fått mängder av anmälningar emot sig.

Det handlar om tv-distributören och streamingbolaget Allente.

Konsumentverket har översköljts av anmälningar mot bolaget, rapporterar DN.

Nu får företaget allvarlig kritik av Konsumentverket.

Hamnat på ”skamlista”

Det är långt ifrån första gången Allente hamnar i blåsväder.

Redan 2023 hamnade företaget på konsumentorganisationen Råd & Röns ”skamlista” över organisationer som anmälts flest gånger till Konsumentverket, vilket MarcusOscarsson.se rapporterade om.

Allente låg då fyra på listan efter att ha fått 161 anmälningar emot sig.

Men tv-distributören tycks inte ha bättrat sig – snarare tvärtom.

Mängder av nya anmälningar

Allente har anmälts till Konsumentverket 166 gånger under 2024, enligt DN, och får nu allvarligt kritik från Konsumentverket.

Företaget, som uppges ha cirka en halv miljon svenska kunder, anklagas för att använda sig av vilseledande och aggressiva säljmetoder, enligt tidningen.

Många kunder har uppgett i anmälan att de känner sig lurade av företaget. Konsumentverket kritiserar också att Allentes säljare är otydliga med att deras syfte är att sälja abonnemang för Allente.

– Det har till exempel presenterat sig som att de vill informera om något viktigt, och att de inte alls är där för att sälja, säger Christopher Flamborn, jurist på Konsumentverket, till tidningen.

Har fått löften

Konsumentverket har tidigare drivit flera ärenden mot företag och då fått löften om bättring.

– Då har vi nöjt oss med de löftena. Men utifrån de här nya anmälningarna har vi kunnat konstatera att överträdelserna fortsatt, säger Christopher Flamborn.

Allente är ett stort företag med en halv miljon svenska kunder inom tv och streaming.

Företaget har bland annat ett nära samarbete med TV4, avseende basutbud, filmer, serier och sport på olika plattformar.

I somras meddelade företaget att man utökar samarbetet med TV4 ytterligare, vilket bland annat innebar att Allentes streamingkunder fick tillgång till TV4:s kanaler och streamingtjänster.

I oktober meddelades också att Allente har ingått ett avtal med Amazon och att kunderna får tillgång till streamingtjänsten Prime Video.

Men trots det är många alltså missnöjda med Allente och framför allt med deras aggressiva försäljningsmetoder.

Foto: Clement M

Text: Redaktionen