SVERIGE: Lidl varnar kunder

2024 01 04

Matjätten Lidl går nu ut med ett viktigt meddelande till sina kunder.

Under den senaste tiden har matvarujätten Lidl märkt att falsk marknadsföring sprids angående företaget.

Det handlar om falska inlägg på bland annat Facebook som marknadsför olika kampanjer som inte stämmer i Lidls namn.

Nu går man ut med en officiell varning till sina kunder via just Facebook.

“Sagt upp avtal”

På sociala medier går Lidl ut med meddelande om att vara försiktig när det gäller sådana fusksidor som använder företagets namn.

På Facebook lyfter man fram en sida om “Dammsugare på specialerbjudande”.

Där påstås det att “Lidl har sagt upp sitt avtal med Dyson och erbjuder nu alla kvarvarande Dyson v15 för endast 1,99 euro för att avyttra lagret”.

För att delta uppmanas man sedan att bland annat svara på frågor och läsa mer.

“Vill varna”

I ett meddelande på sin Facebook-sida understryker Lidl att kunderna bör vara medvetna om de oriktiga erbjudandena.

– Hej. Vi vill varna för “fake”-sidor likt nedan. Dessa är 100 procent falska och har inget med oss på Lidl Sverige att göra.

Egna kontot

Vidare förklarar man att det uteslutande är via de egna sociala mediekanalerna som sådana erbjudanden kan ses.

– All kommunikation gällande erbjudanden och produkter sker alltid via vårt egna konto Lidl Sverige här på Facebook, framhåller företaget.

Man riktar även en uppmaning till kunderna om att vara uppmärksamma.

– Ser ni dessa typer av inlägg får ni gärna anmäla dem så får vi ner dem snabbare.

“Var försiktig”

Även polisen meddelar att man bör vara mycket försiktig när man manövrerar sociala medier i jakt på eventuella erbjudanden.

– Var försiktig med att lämna ut ditt kortnummer, speciellt till företag du inte handlat med tidigare. Att säljaren lämnar ut sitt personnummer eller kontonummer skyddar dig inte från att bli lurad.

– Var vaksam på erbjudanden som är för bra för att vara sanna, till exempel oanvända märkesvaror till ett betydligt lägre pris än i affären, det kan handla om stöldgods eller falska kopior.

Foto: Lidl

Text: Redaktionen


Matvaror störtdyker i pris – här är hela listan

2024 10 15

Priserna sjunker kraftigt på ett flera populära matvaror.

Det beskedet kommer i samband med att det på tisdagen konstaterats att inflationen sjunker till 1,6 procent mätt i KPI.

På listan finns bland annat grönsaker som purjolök, blomkål och gul lök. Den förstnämnda sjunker så mycket som 30,7 procent jämfört med för bara en månad sedan.

Även tomater och päron tillhör kategorierna som sjunker mest om man istället jämför med hur det såg ut i september förra året, meddelar Statistiska centralbyrån.

"Ovanlig utveckling"

Totalt sjunker priserna på grönsaker med 1,9 procent sedan augusti.

Även oljor och fetter sjunker, precis som bröd och övriga spannmålsprodukter.

Den varugrupp som sjunker mest (-2,1 procent) jämfört med för ett år sedan är fisk.

Sänkningarna spiller dock inte över på livsmedelspriserna överlag. Slår man ut siffrorna ökade priset på livsmedel och alkoholfria drycker totalt sett med 0,6 procent jämfört med föregående månad.

– Det är en lite ovanlig utveckling jämfört med tidigare år, livsmedelspriserna brukar ofta sjunka i september, säger Caroline Neander, prisstatistiker på SCB.

– Prisökningarna var störst på citroner, färska bär, och apelsiner. Samtidigt sjönk priserna på purjolök, blomkål och gul lök.

Produkterna som minskade mest i pris

Här är produkterna som minskat mest i pris.

Produkt

Prisförändring fr. aug 2024

Prisförändring fr. sep 2023

Purjulök

-30,7

1,5

Blomkål

-8,9

0,5

Vitkål

-8,6

8,3

Gul lök

-7,2

-23,8

Lammkött

-5,6

-0,4

Färska champinjoner

-5,0

-4,1

Sallad

-4,6

-12,9

Gurka

-4,6

38,3

Här är varorna som höjs:

Produkter

Prisförändring fr. aug 2024

Prisförändring fr. sep 2023

Citroner

18,8

18,9

Färska bär

17,4

-1,8

Apelsiner

14,4

-8,7

Djupfryst fisk

9,3

-5,3

Griskött

6,0

6,3

Choklad

4,7

19,5

Kaffe

3,6

6,5

Djupfrysta skaldjur

3,4

0,6

Prisförändringar i samtliga varugrupper:

Varugrupp

Prisförändring fr. aug 2024

Prisförändring fr. sep 2023

Bröd/spannmål

-0,5

-0,9

Kött

0,8

2,2

Fisk

2,0

-2,1

Mjölk, ost och ägg

-0,1

3,1

Oljor och fetter

-1,3

1,2

Frukt

4,0

-0,7

Grönsaker

-1,9

0

Sötsaker och glass

0,5

6,7

Övriga livsmedel

1,2

2,1

Kaffe, te och kakao

3,1

7,2

Mineralvatten, läsk, juice

1,6

4,1

Livsmedel

0,4

1,7

Alkoholfria drycker

2,0

5,5

Källa: SCB

Text: Redaktionen


Laddbolag går i konkurs

2024 10 15

Hundratals anställda drabbas när ett laddbolag kastar in handduken.

Nästa konkurs i elbilsbranschen är bekräftad.

Laddboxtillverkaren EVBox har fått det för tufft och tvingas kasta in handduken.

Det nederländska företaget, som har haft verksamhet i Sverige, har tillverkat laddboxar och laddstolpar sedan 2010 men tackar nu för sig.

Det rapporterar Carup.

700 anställda

EVBox har enligt Carup 550 000 laddstationer i 70 olika länder, däribland Sverige.

Bolagets 700 anställda behöver nu se sig om för nya arbetstillfällen.

Enligt uppgifter har konkursbeskedet varit chockartat för de anställda, som trodde att marknaden skulle kunna lätta framöver.

Inte tillräckligt

Tidigare i år uppgav branschorganisationen M Sverige att antalet laddstolpar runt om i landet hade ökat kraftigt.

Under 2023 ökade antalet laddstolpar ordentligt, men ligger fortfarande på en nivå som är under acceptabel.

Det sade Carl-Erik Stjernvall, hållbarhetsansvarig på M Sverige.

“Stort gap”

Stjernvall menade då att det är långt kvar tills vi når tillräckliga nivåer.

– Laddstolpar är en grundläggande förutsättning för att kunna köpa och köra en elbil. Det är glädjande att laddstolparna har ökat så kraftigt, men det är fortfarande ett stort gap till vad som är en acceptabel nivå.

Så var det då

Enligt en granskning från i februari så var det bara tre län som hade tillräckligt med laddstolpar.

– Endast Gotland, Jämtland och Blekinge har ett tillräckligt antal laddstolpar, alla andra län ligger efter, förklarade M Sverige.

– Utbyggnadstakten har varit allra bäst i Blekinge, Gotland och Halland. Blekinge har tidigare under flera år haft en bottennotering och varit bland de län där utbyggnaden gått allra långsammast.

En svajig konjunktur, svalt intresse hos konsumenter och andra faktorer spelar in till att elbilsmarknaden såväl som bilmarknaden som helhet har fått det tufft.

Flera ledande aktörer runt om i Europa och i Sverige har haft det kämpigt, och inväntar ytterligare räntesänkningar och hoppas på större intresse hos konsumenter framöver.

Foto: EVBox

Text: Redaktionen