SVERIGE: Lidl varnar kunder

2024 01 04

Matjätten Lidl går nu ut med ett viktigt meddelande till sina kunder.

Under den senaste tiden har matvarujätten Lidl märkt att falsk marknadsföring sprids angående företaget.

Det handlar om falska inlägg på bland annat Facebook som marknadsför olika kampanjer som inte stämmer i Lidls namn.

Nu går man ut med en officiell varning till sina kunder via just Facebook.

“Sagt upp avtal”

På sociala medier går Lidl ut med meddelande om att vara försiktig när det gäller sådana fusksidor som använder företagets namn.

På Facebook lyfter man fram en sida om “Dammsugare på specialerbjudande”.

Där påstås det att “Lidl har sagt upp sitt avtal med Dyson och erbjuder nu alla kvarvarande Dyson v15 för endast 1,99 euro för att avyttra lagret”.

För att delta uppmanas man sedan att bland annat svara på frågor och läsa mer.

“Vill varna”

I ett meddelande på sin Facebook-sida understryker Lidl att kunderna bör vara medvetna om de oriktiga erbjudandena.

– Hej. Vi vill varna för “fake”-sidor likt nedan. Dessa är 100 procent falska och har inget med oss på Lidl Sverige att göra.

Egna kontot

Vidare förklarar man att det uteslutande är via de egna sociala mediekanalerna som sådana erbjudanden kan ses.

– All kommunikation gällande erbjudanden och produkter sker alltid via vårt egna konto Lidl Sverige här på Facebook, framhåller företaget.

Man riktar även en uppmaning till kunderna om att vara uppmärksamma.

– Ser ni dessa typer av inlägg får ni gärna anmäla dem så får vi ner dem snabbare.

“Var försiktig”

Även polisen meddelar att man bör vara mycket försiktig när man manövrerar sociala medier i jakt på eventuella erbjudanden.

– Var försiktig med att lämna ut ditt kortnummer, speciellt till företag du inte handlat med tidigare. Att säljaren lämnar ut sitt personnummer eller kontonummer skyddar dig inte från att bli lurad.

– Var vaksam på erbjudanden som är för bra för att vara sanna, till exempel oanvända märkesvaror till ett betydligt lägre pris än i affären, det kan handla om stöldgods eller falska kopior.

Foto: Lidl

Text: Redaktionen


Bilister påverkas av ny lag – föreslår indraget körkort

2024 07 25

Från polishåll föreslår man nu ännu hårdare straff trots att en ny lag har gett effekt.

Under en längre tid hade flera städer problem med ungdomar som åkte runt och spelade hög musik i sina bilar.

2021 kom en ny lag som möjliggjort böter som en konsekvens för den som spelar för hög musik.

Lagen har gett effekt, men från polishåll föreslår man nu ännu hårdare straff för bilisterna.

Det rapporterar SVT.

Har minskat

Antalet bötfällda i bland annat Dalarna har minskat kraftigt på sistone.

– Det är glädjande att se att fler bilförare nu tar hänsyn till reglerna och till sina medmänniskor, säger Kjell Bond, som är kommunpolis i Rättvik, till SVT.

Vill se hårdare straff

Trots att den nya lagen har gett effekt vill Kjell Bond se ännu hårdare straff.

Han föreslår att indraget körkort skulle kunna leda till en ännu bättre utveckling.

– Många bilister skulle tänka sig för både en och två gånger innan de spelar hög musik om de riskerar att förlora sitt körkort, säger han.

20 000 än så länge

Det återstår att se om man nöjer sig med böter eller om indraget körkort kan bli verklighet för den som spelar för hög musik framöver.

Transportstyrelsen har i dagarna släppt ny statistik, och under årets första halvår så förlorade 20 000 svenskar sitt körkort.

– Transportstyrelsen beslutade om nästan 20 000 körkortsåterkallelser under första halvan av 2024, framhåller myndigheten.

– Det är en liten ökning på 2,6 procent jämfört med motsvarande period året innan. Återkallelserna på grund av väsentliga trafikbrott minskar tydligt. Samtidigt fortsätter återkallelserna på grund av rattfylleri eller drograttfylleri att öka. Det visar Transportstyrelsens statistik.

Tydliga riskbeteenden

Mikael Andersson, presschef på Transportstyrelsen, kommenterar siffrorna.

– Både fortkörningar och rattfyllerier är tydliga riskbeteenden i trafiken, säger han.

– En körkortsåterkallelse är en markering från samhället om ett trafikfarligt och oacceptabelt beteende, även om beslutet i sig är en renodlad trafiksäkerhetsåtgärd.

Foto: W. Kei

Text: Redaktionen


Rusning till biograferna – ny film gör dundersuccé

2024 07 25

En ny film slår flera rekord och lockar biobesökare över hela världen.

Det är den animerade filmen “Insidan ut 2” som lockar till stort intresse.

Ur såväl ett svenskt perspektiv som ett internationellt gör filmen dundersuccé och slår rekord på rekord.

Filmen har blivit årets mest inkomstbringande film.

Det rapporterar MovieZine.

Lockade hundratusentals

Filmen har nyligen släppts på svenska biografer och lockade 215 704 besökare bara under öppningshelgen.

Samtidigt vallfärdar människor över hela världen till biograferna för att titta.

– Från Europa till Asien, Mellanöstern och USA ser man helt enkelt otroliga rekordsiffror för filmen, säger Daniel Loria, redaktionschef på Box Office Pro, som samlar in försäljnings- och visningsdata från tusentals biografer över hela USA, till CNN.

– Det är definitivt en stor framgångssaga, inte bara för biograferna här i USA, utan över hela världen.

Starkt momentum

Insidan ut 2 har blivit den mest inkomstbringande filmen på biograferna i Brasilien, Mexiko, Colombia, Chile och Uruguay.

Det är även den mest inkomstbringande animerade filmen någonsin.

Inte sedan filmerna Barbie och Oppenheimer gick på bio samtidigt har intresset för att gå på bio varit så stort.

– Rekordresultatet för 'Insidan ut 2' har varit otroligt viktigt för biograferna eftersom filmen kom in och förändrade stämningen i branschen som, vid tidpunkten för filmens release, såg en sommarfilmsäsong som var mycket svag, säger Paul Dergarabedian, analytiker på Comscore.

Det handlar filmen om

Filmen följer en tonåring som försöker hantera olika känslor.

– Disney och Pixars "Insidan ut 2" återvänder till den nyblivna tonåringen Jennys sinne, där huvudkontoret plötsligt börjar rivas för att göra plats för något helt oväntat: nya känslor, förklarar Disney om filmen.

– Glädje, Vemod, Ilska, Rädsla och Avsky, som länge har drivit verksamheten med framgång, blir osäkra på hur de ska hantera nykomlingen Ängslan. Och hon är tydligen inte ensam, utan har sällskap av Pinsamhet, Avund och Ennui.

Inte överallt ännu

Succén väntas fortsätta i samband med att filmen släpps i fler länder.

Hollywood har sett en förhållandevis långsam start på säsongen och bedömare pekar på att branschen behövde en succé som Insidan ut 2 nu är.

Foto: K. Luhaers

Text: Redaktionen