SVERIGE: Lidl varnar kunder

2024 01 04

Matjätten Lidl går nu ut med ett viktigt meddelande till sina kunder.

Under den senaste tiden har matvarujätten Lidl märkt att falsk marknadsföring sprids angående företaget.

Det handlar om falska inlägg på bland annat Facebook som marknadsför olika kampanjer som inte stämmer i Lidls namn.

Nu går man ut med en officiell varning till sina kunder via just Facebook.

“Sagt upp avtal”

På sociala medier går Lidl ut med meddelande om att vara försiktig när det gäller sådana fusksidor som använder företagets namn.

På Facebook lyfter man fram en sida om “Dammsugare på specialerbjudande”.

Där påstås det att “Lidl har sagt upp sitt avtal med Dyson och erbjuder nu alla kvarvarande Dyson v15 för endast 1,99 euro för att avyttra lagret”.

För att delta uppmanas man sedan att bland annat svara på frågor och läsa mer.

“Vill varna”

I ett meddelande på sin Facebook-sida understryker Lidl att kunderna bör vara medvetna om de oriktiga erbjudandena.

– Hej. Vi vill varna för “fake”-sidor likt nedan. Dessa är 100 procent falska och har inget med oss på Lidl Sverige att göra.

Egna kontot

Vidare förklarar man att det uteslutande är via de egna sociala mediekanalerna som sådana erbjudanden kan ses.

– All kommunikation gällande erbjudanden och produkter sker alltid via vårt egna konto Lidl Sverige här på Facebook, framhåller företaget.

Man riktar även en uppmaning till kunderna om att vara uppmärksamma.

– Ser ni dessa typer av inlägg får ni gärna anmäla dem så får vi ner dem snabbare.

“Var försiktig”

Även polisen meddelar att man bör vara mycket försiktig när man manövrerar sociala medier i jakt på eventuella erbjudanden.

– Var försiktig med att lämna ut ditt kortnummer, speciellt till företag du inte handlat med tidigare. Att säljaren lämnar ut sitt personnummer eller kontonummer skyddar dig inte från att bli lurad.

– Var vaksam på erbjudanden som är för bra för att vara sanna, till exempel oanvända märkesvaror till ett betydligt lägre pris än i affären, det kan handla om stöldgods eller falska kopior.

Foto: Lidl

Text: Redaktionen


Uppmaning till Coop-kunder – se upp för det här meddelandet

2024 06 30

Bedrägerivågen fortsätter att ställa till med problem.

Det fortsätter att välla in anmälningar om bedrägerier från alla möjliga håll.

Coop har drabbats tidigare och bedragarna är kända för att kapa kända varumärken för att lura folk på pengar.

Nu har ett nytt meddelande börjat cirkulera.

Det rapporterar Råd & Rön.

Så lyder meddelandet

Det nya meddelandet, som flera personer har fått skickat till sig, uppmanar till att klicka på en länk för att ta sig till en webbplats och hämta ut ett pris.

Så här lyder bluffmeddelandet:

– Hej. Det här är Brita Sundberg och jag skriver från kundtjänsten på Coop. Vår månadstävling har avslutats och du har utsetts till vinnare. Njut av din gåva.

Klicka inte

I meddelandet uppmanas mottagaren att klicka in sig på länken för att nå gåvan.

Det rör sig dock alltså om ett bluffmeddelande där bedragare försöker lura folk på pengar.

Man gör därmed helt rätt i att inte under några omständigheter klicka på länken, och istället bara radera meddelandet helt och hållet.

Sker ofta

Bedragare använder ofta kända varumärken, som exempelvis Coop, för att lura människor att det är någonting man kan lita på.

Coop själva går ut med ett tydligt meddelande.

– Metoderna och tillvägagångssätten som bedragarna använder ändras och förbättras ständigt, framhåller matkedjan.

– Det kan handla om att du blir kontaktad av en person som utger sig för att vara någon annan i syfte att få fram känslig information. Ett vanligt kännetecken för bedrägerier är att det är bråttom och att situationen upplevs stressad.

Tänk på detta

Vidare riktar Coop flera uppmaningar om bedrägerierna, som ofta begås med hjälp av BankID.

- Logga aldrig in på ditt BankID på uppmaning av någon som kontaktar dig.  

- För aldrig över pengar på någon annans uppmaning. 

- Kontrollera alltid att avsändaren på ditt BankID är korrekt innan du signerar med BankID. 

- Om du blir misstänksam när någon ringer dig, lägg på luren och kontakta banken eller företagets kundtjänst. 

- Använd tvåstegsfaktor för att minska risken att någon loggar in på dina konton. 

Foto: Coop

Text: Redaktionen


Coop inför ny metod för att köpa avokado

2024 06 29

Coop ska satsa på en ny metod för att ge kunderna en bättre chans att köpa bra avokado.

Det är ingen ovanlighet att köpa avokado vid affären bara för att komma hem och se att den inte är redo att ätas.

Nu inför Coop en ny metod som ska göra att fler kunder får en bättre chans att köpa mogen avokado.

Detta genom att placera så kallade skanners i butiker.

Det framhåller bolaget i ett pressmeddelande.

Går att se

Med hjälp av skannern så kommer kunderna kunna avgöra om avokadon är redo att tas hem eller inte.

Inledningsvis handlar det om en testperiod som sedan kommer att utökas.

– Från mitten av juli månad kommer Coop placera ut sammanlagt åtta avokadoskanners i sina butiker, från Luleå i norr till Lund i söder, meddelar Coop.

– Via skannern kommer Coops kunder kunna se om avokadon är redo att äta samma dag, om några dagar eller bör mogna hemma en längre tid.

“Alla känner igen sig”

Elise Andersson, inköp- och sortimentsansvarig frukt, grönsaker och blommor på Coop Sverige, uttalar sig.

– Vi känner alla igen oss i problematiken framför avokadohyllan. Vi klämmer och känner, och ibland blir vi inte klokare för detta och samtidigt riskerar vi att skada de avokados vi prövar oss fram med, säger hon.

– Nu kommer klara besked vilket minskar såväl klämmandet på varan samt svinnet hemma och i butik. Vi tror att denna skanner kan få stor genomslagskraft i marknaden. Om de tas emot väl kommer fler butiker att få dessa framöver.

Först i Sverige

I bland annat Schweiz och Nederländerna har konceptet testats förut, men Coop är först ut i Sverige.

– Coop blir först inom svensk dagligvaruhandel med att erbjuda skanning av den populära frukten för såväl fredagstacomiddagen som hälsotallriken.

– Skannrarna har tidigare provats med stor kundnöjdhet i Nederländerna och Schweiz. Utöver stort intresse och nyfikenhet bland kunderna har även svinnet i butik minskat där antalet avokados som bör ätas omgående minskat från cirka 10 procent av totalen till sex procent, och det bara sju dagar efter att skannern införts.

Så fungerar det

Elise Andersson förklarar vidare hur processen fungerar.

– Skannern tittar på det spektrala fingeravtrycket för en avokado, jämför den med data som samlats in med dess egen databas och avgör då hur mogen frukten är och skickar sedan tillbaka informationen som då syns på skärmen för kund eller butiksmedarbetare.

Foto: Coop Sverige resp Thought Catalog

Text: Redaktionen