SVERIGE: Lidl varnar kunder
2024 01 04
Matjätten Lidl går nu ut med ett viktigt meddelande till sina kunder.
Under den senaste tiden har matvarujätten Lidl märkt att falsk marknadsföring sprids angående företaget.
Det handlar om falska inlägg på bland annat Facebook som marknadsför olika kampanjer som inte stämmer i Lidls namn.
Nu går man ut med en officiell varning till sina kunder via just Facebook.
“Sagt upp avtal”
På sociala medier går Lidl ut med meddelande om att vara försiktig när det gäller sådana fusksidor som använder företagets namn.
På Facebook lyfter man fram en sida om “Dammsugare på specialerbjudande”.
Där påstås det att “Lidl har sagt upp sitt avtal med Dyson och erbjuder nu alla kvarvarande Dyson v15 för endast 1,99 euro för att avyttra lagret”.
För att delta uppmanas man sedan att bland annat svara på frågor och läsa mer.
“Vill varna”
I ett meddelande på sin Facebook-sida understryker Lidl att kunderna bör vara medvetna om de oriktiga erbjudandena.
– Hej. Vi vill varna för “fake”-sidor likt nedan. Dessa är 100 procent falska och har inget med oss på Lidl Sverige att göra.
Egna kontot
Vidare förklarar man att det uteslutande är via de egna sociala mediekanalerna som sådana erbjudanden kan ses.
– All kommunikation gällande erbjudanden och produkter sker alltid via vårt egna konto Lidl Sverige här på Facebook, framhåller företaget.
Man riktar även en uppmaning till kunderna om att vara uppmärksamma.
– Ser ni dessa typer av inlägg får ni gärna anmäla dem så får vi ner dem snabbare.
“Var försiktig”
Även polisen meddelar att man bör vara mycket försiktig när man manövrerar sociala medier i jakt på eventuella erbjudanden.
– Var försiktig med att lämna ut ditt kortnummer, speciellt till företag du inte handlat med tidigare. Att säljaren lämnar ut sitt personnummer eller kontonummer skyddar dig inte från att bli lurad.
– Var vaksam på erbjudanden som är för bra för att vara sanna, till exempel oanvända märkesvaror till ett betydligt lägre pris än i affären, det kan handla om stöldgods eller falska kopior.
Foto: Lidl
Text: Redaktionen