SVERIGE: Larmade 112 – annat land svarade i telefonen

2023 03 22

När en bastu stod i lågor i Luppio, Övertorneå kommun, larmades räddningstjänsten.

Det var bastuägaren Robert Grapes pappa som tog telefonen och direkt ringde 112.

Men ett stort problem uppstod när mottagaren svarade, rapporterar P4 Norrbotten.

Då visade det sig nämligen personen i andra änden av samtalet befann sig i ett helt annat land – nämligen Finland.

Hann brinna ned

En lång fördröjning uppstod som följd.

Och bastun hann brinna ned ned till grunden.

Någonting som inte hade behövt ske om samtalet hamnat rätt direkt, menar Robert Grape.

– Det tog lång tid innan de fick kontakt med svenska sidan. Det är när man kommer i skarpt läge som man ser att det här funkar ju inte, säger han.

"Ett skräckexempel"

Anledningen till att samtalet hamnade på fel sida gränsen var bristande mobiltäckning i området. 

Luppio ligger strax norr om Kalix, precis vid gränsen till Finland.

Problemet har dessutom varit återkommande, enligt Tomas Mörtberg (C), kommunalråd i Övertorneå. 

– Det finns problem på ganska många håll. Det här är ett skräckexempel. Så får det inte vara, säger han till P4 Norrbotten och kommer i vår att bjuda in Post- och telestyrelsen för att berätta om problemen.

– Jag tycker det är ett statligt ansvar. Det måste bli bättre. Det är skamligt att det inte funkar, säger kommunalrådet.

Omfattande problem förra året

I somras slog ett flertal människor i hela landet larm om att 112 inte fungerade. SOS Alarm kunde också bekräfta att man då utsattes för ett omfattande systemfel då nödnumret upplevde störningar i uppemot fem timmar.

– Driftstörningar händer inte ofta i den här omfattningen. Det är ändå en större driftstörning som påverkar nödnumret och svarstider, sade kommunikationschefen Staffan Ekengren till SVT.

En tredjedel falsklarm

SOS Alarm har även själva uttryckt att man stressas av ett onödigt högt tryck på grund av många falsklarm.

Under 2021 ringdes 3,4 miljoner samtal till SOS operatörer. En tredjedel visade sig vara falsklarm och ungefär 650 000 var så kallade fickringningar, det vill säga samtal som sker av misstag.

21 sekunders väntetid

Förutom att falsklarm och felringningar innebär ett stresspåslag och en högre arbetsbelastning för operatörerna riskerar även de som verkligen behöver hjälp att hamna i kläm.

SOS Alarm har ett avtal med staten att den genomsnittliga svarstiden ska ligga på åtta sekunder. I ett uppmärksammat avslöjande hos SVT i somras låg den på 21 sekunder.

– Den är alldeles för lång. Och det kommer inte att bli bättre under sommaren om det fortsätter vara så här bra väder. En varm midsommar bäddar för rekord i antal samtal någonsin. Man kan säkert behöva vänta i minuter, särskilt runt midnatt, säger Björn Skoglund,  verksamhetsspecialist på SOS Alarm, till kanalen vid tillfället.

Foto: Icon8 Team

Text: Redaktionen


Tungt bakslag för pensionärer – får höjd avgift

2025 04 28

Många pensionärer kommer att drabbas av en höjd avgift.

Pensionsmyndigheten har beslutat att höja en avgift som många pensionärer betalar.

Det handlar om den avgift man betalar när man väljer att föra över sin premiepension till en maka eller make.

Detta har setts som ett sätt att öka jämställdheten, men nu väljer Pensionsmyndigheten att höja avgiften för överföringen.

Därför höjs avgiften

Avgiften för att föra över sin premiepension höjs från 6 procent till 7,5 procent.

Höjningen sker till följd av en studie över livslängden bland överförare och mottagare, rapporterar DI.

– Kostnaderna för överföring belastar systemet mer än vad man trott tidigare. Därför behöver avgiften höjas, säger Pensionsmyndighetens pensionsexpert Monica Zettervall till tidningen.

Kvinnor har i genomsnitt 26 procent lägre pension än män, och därför brukar möjligheten att överföra premiepensionen till den man är gift med, ses som ett verktyg för ökad jämställdhet.

– Om du är gift kan du föra över din framtida premiepensionsrätt till din partner. Det kan vara ett sätt att kompensera din partner om hen riskerar att få lägre pension, informerar Pensionsmyndigheten på sin hemsida.

Men nu blir det alltså dyrare att göra så, då avgiften höjs till 7,5 procent.

– När pengarna förs över minskas pensionsrätten med 7,5 procent. Det innebär att mottagaren får 92,5 procent av pensionsrätten, uppger Pensionsmyndigheten.

Och den som har ångrat sig måste snabba på att stoppa sin överföring.

Ändringar före 30 april

Om man vill stoppa överföringen så har man nu bara några dagar på sig.

– Vill man ta bort sin överföring behöver det göras senast den 30 april för att undvika den nya avgiften, säger Monica Zettervall till tidningen.

För att kunna föra över sina premiepensionsrätter behöver man vara gift eller registrerad partner. Man kan alltså inte göra en överföring om man bara är sambo.

Om överföringen ska gälla för i år – eller upphöra att gälla – så behöver man anmäla det senast den 30 april.

Man kan bara överföra premiepensionsrätter för innevarande eller framtida år. Man kan själv välja om överföringen ska gälla tills vidare eller för endast ett år.

Man kan endast överföra hela premiepensionsrätten, inte bara en del av den.

Vid skilsmässa avslutas överföringen automatiskt, informerar Pensionsmyndigheten.

Foto: M. Timberlake

Text: Redaktionen


Ica går ut med varning till kunder

2025 04 26

Ica går ut med en bedrägeri-varning.

Livsmedelsjättens varumärke är det senaste av en rad företag som har kapats av bedragare i syfte att lura människor.

Människor har fått sms från bedragare som utger sig komma från Ica, och en av kedjans butiker går ut med en varning för att förhindra att folk förlorar sina pengar.

Ica varnar

På sociala medier skriver Ica-butiken som har lagt märke till situationen så här:

– VARNING FÖR BEDRÄGERIER. Just nu går det ut SMS från någon som utger sig för att vara Ica. Vill bara varna för att inte ringa, gå in på länkar eller registrera via Bank-id. Det är inte Ica utan bedrägerier. Var försiktiga där ute.

Tänk på detta

Under de senaste åren har många svenskar blivit utsatta för bedrägeriförsök.

Bedragarna kan använda sig av olika metoder – men en sak som är återkommande är att de försöker stressa de tilltänkta offren till att ta snabba beslut.

Det är alltid en bra idé att ställa sig skeptisk till de meddelanden, mejl och samtal som kommer in – och ifrågasätta om det verkligen är det varumärke eller den myndighet som det ser ut att komma från.

Har ansvar

Polisen och bankerna har ett stort ansvar i förebyggandet av bedrägerier och arbetar på olika sätt för att försöka förhindra brott.

Nordea har flera tips på saker att tänka på.

Det handlar bland annat om att undvika att svara på samtal eller sms som man inte hade väntat sig – och aldrig klicka på okända länkar.

Officiella uppgifter

Det är bra att använda officiella kontaktuppgifter från respektive företags hemsida eller app för att verifiera informationen i fall av osäkerhet.

Innan man klickar på länkar i sms är det bra att ta en närmare titt på webbadressen. 

Långa webbadresser, eller sådana som ser misstänkta ut, kan vara tecken på bedrägeri.

– Dela aldrig känslig information via sms, meddelar Nordea.

– Varken vi, andra banker eller någon legitim organisation kommer någonsin be dig skicka känslig information som lösenord eller kortnummer via sms. Använd heller aldrig ditt BankID på uppmaning av någon.

Foto: Ica

Text: Redaktionen