SVERIGE: Larmade 112 – annat land svarade i telefonen
2023 03 22
När en bastu stod i lågor i Luppio, Övertorneå kommun, larmades räddningstjänsten.
Det var bastuägaren Robert Grapes pappa som tog telefonen och direkt ringde 112.
Men ett stort problem uppstod när mottagaren svarade, rapporterar P4 Norrbotten.
Då visade det sig nämligen personen i andra änden av samtalet befann sig i ett helt annat land – nämligen Finland.
Hann brinna ned
En lång fördröjning uppstod som följd.
Och bastun hann brinna ned ned till grunden.
Någonting som inte hade behövt ske om samtalet hamnat rätt direkt, menar Robert Grape.
– Det tog lång tid innan de fick kontakt med svenska sidan. Det är när man kommer i skarpt läge som man ser att det här funkar ju inte, säger han.
"Ett skräckexempel"
Anledningen till att samtalet hamnade på fel sida gränsen var bristande mobiltäckning i området.
Luppio ligger strax norr om Kalix, precis vid gränsen till Finland.
Problemet har dessutom varit återkommande, enligt Tomas Mörtberg (C), kommunalråd i Övertorneå.
– Det finns problem på ganska många håll. Det här är ett skräckexempel. Så får det inte vara, säger han till P4 Norrbotten och kommer i vår att bjuda in Post- och telestyrelsen för att berätta om problemen.
– Jag tycker det är ett statligt ansvar. Det måste bli bättre. Det är skamligt att det inte funkar, säger kommunalrådet.
Omfattande problem förra året
I somras slog ett flertal människor i hela landet larm om att 112 inte fungerade. SOS Alarm kunde också bekräfta att man då utsattes för ett omfattande systemfel då nödnumret upplevde störningar i uppemot fem timmar.
– Driftstörningar händer inte ofta i den här omfattningen. Det är ändå en större driftstörning som påverkar nödnumret och svarstider, sade kommunikationschefen Staffan Ekengren till SVT.
En tredjedel falsklarm
SOS Alarm har även själva uttryckt att man stressas av ett onödigt högt tryck på grund av många falsklarm.
Under 2021 ringdes 3,4 miljoner samtal till SOS operatörer. En tredjedel visade sig vara falsklarm och ungefär 650 000 var så kallade fickringningar, det vill säga samtal som sker av misstag.
21 sekunders väntetid
Förutom att falsklarm och felringningar innebär ett stresspåslag och en högre arbetsbelastning för operatörerna riskerar även de som verkligen behöver hjälp att hamna i kläm.
SOS Alarm har ett avtal med staten att den genomsnittliga svarstiden ska ligga på åtta sekunder. I ett uppmärksammat avslöjande hos SVT i somras låg den på 21 sekunder.
– Den är alldeles för lång. Och det kommer inte att bli bättre under sommaren om det fortsätter vara så här bra väder. En varm midsommar bäddar för rekord i antal samtal någonsin. Man kan säkert behöva vänta i minuter, särskilt runt midnatt, säger Björn Skoglund, verksamhetsspecialist på SOS Alarm, till kanalen vid tillfället.
Foto: Icon8 Team
Text: Redaktionen