SVERIGE: Larmade 112 – annat land svarade i telefonen

2023 03 22

När en bastu stod i lågor i Luppio, Övertorneå kommun, larmades räddningstjänsten.

Det var bastuägaren Robert Grapes pappa som tog telefonen och direkt ringde 112.

Men ett stort problem uppstod när mottagaren svarade, rapporterar P4 Norrbotten.

Då visade det sig nämligen personen i andra änden av samtalet befann sig i ett helt annat land – nämligen Finland.

Hann brinna ned

En lång fördröjning uppstod som följd.

Och bastun hann brinna ned ned till grunden.

Någonting som inte hade behövt ske om samtalet hamnat rätt direkt, menar Robert Grape.

– Det tog lång tid innan de fick kontakt med svenska sidan. Det är när man kommer i skarpt läge som man ser att det här funkar ju inte, säger han.

"Ett skräckexempel"

Anledningen till att samtalet hamnade på fel sida gränsen var bristande mobiltäckning i området. 

Luppio ligger strax norr om Kalix, precis vid gränsen till Finland.

Problemet har dessutom varit återkommande, enligt Tomas Mörtberg (C), kommunalråd i Övertorneå. 

– Det finns problem på ganska många håll. Det här är ett skräckexempel. Så får det inte vara, säger han till P4 Norrbotten och kommer i vår att bjuda in Post- och telestyrelsen för att berätta om problemen.

– Jag tycker det är ett statligt ansvar. Det måste bli bättre. Det är skamligt att det inte funkar, säger kommunalrådet.

Omfattande problem förra året

I somras slog ett flertal människor i hela landet larm om att 112 inte fungerade. SOS Alarm kunde också bekräfta att man då utsattes för ett omfattande systemfel då nödnumret upplevde störningar i uppemot fem timmar.

– Driftstörningar händer inte ofta i den här omfattningen. Det är ändå en större driftstörning som påverkar nödnumret och svarstider, sade kommunikationschefen Staffan Ekengren till SVT.

En tredjedel falsklarm

SOS Alarm har även själva uttryckt att man stressas av ett onödigt högt tryck på grund av många falsklarm.

Under 2021 ringdes 3,4 miljoner samtal till SOS operatörer. En tredjedel visade sig vara falsklarm och ungefär 650 000 var så kallade fickringningar, det vill säga samtal som sker av misstag.

21 sekunders väntetid

Förutom att falsklarm och felringningar innebär ett stresspåslag och en högre arbetsbelastning för operatörerna riskerar även de som verkligen behöver hjälp att hamna i kläm.

SOS Alarm har ett avtal med staten att den genomsnittliga svarstiden ska ligga på åtta sekunder. I ett uppmärksammat avslöjande hos SVT i somras låg den på 21 sekunder.

– Den är alldeles för lång. Och det kommer inte att bli bättre under sommaren om det fortsätter vara så här bra väder. En varm midsommar bäddar för rekord i antal samtal någonsin. Man kan säkert behöva vänta i minuter, särskilt runt midnatt, säger Björn Skoglund,  verksamhetsspecialist på SOS Alarm, till kanalen vid tillfället.

Foto: Icon8 Team

Text: Redaktionen


Svensk bilist fast i fartkameran – ursäkten väcker rubriker utomlands

2024 12 12

Två gånger i år har en svensk man i 50-årsåldern åkt fast för fortkörning.

Och hans ursäkt är ganska uppseendeväckande.

Nekade till att ha suttit vid ratten

Första gången fastnade mannen på fartkameran på E22 i Västerviks kommun.

Trots bilderna förnekade 50-åringen bestämt att det var han suttit bakom ratten. 

Vem det var på bilden kunde mannen inte svara på, men uppgav att hans bil används frekvent av familjen och att han har flera anhöriga som liknar honom till utseendet.

Efter att tingsrätten jämfört fartkamerans bilder med pass- och körkortsbild drogs slutsatsen att det visst var samma man, rapporterar Barometern.

Han dömdes därmed för brott mot trafikförordningen till 2 000 kronor i böter.

Uppmärksammas i Norge

Nu får incidenten uppmärksamhet utomlands.

Det är den norska tidningen Dagbladet som drar upp historien och gör rubriker av händelsen.

Även konsumentmagasinet Elbil24 från Norge sprider nyheten.

– Ibland kan det vara svårt att erkänna att man har gjort fel. Det gäller i allra högsta grad en svensk bilist, skriver tidningen.

I artikeln hånas svenskens ursäkt om att det var någon annan på fartkamerans bild.

– Bara en identisk tvillingbror, som mannen inte har, kunde få dem (tingsrätten, red. anm.) att tvivla på vem som körde bilen, står det i texten.

LÄS MER: Så fort kan man köra – innan fartkameran tar bild

Blev tagen igen

Historien tar dock inte slut där.

Samma man blev senare tagen i en ny fortkörning. Han hade då återigen åkt fast i en fartkamera då han körde 98 kilometer i timmen på en 90-väg.

Den här gången hade 50-åringen en ny ursäkt.

I rätten uppgav han att han inte varit i närheten av platsen och inte vet var han var det aktuella datumet. Han sa att det var hans pappa på bilden från fartkameran, skriver Barometern om händelsen.

Ny böter

Tingsrätten köpte dock inte den förklaringen heller och det blev 1 500 kronor i böter för hastighetsöverträdelse.

Även detta uppmärksammas i Norge, där bötesbeloppen är högre för fortkörning än i Sverige.

Alla följer inte hastighetsbegränsningen. Vissa nekar också till att ha kört för fort, konstaterar Dagbladet.

Foto: Trafikverket

Text: Redaktionen


Rusning till ICA – kunderna väller in

2024 12 12

Kunderna har återvänt med råge till Sveriges största livsmedelskedja Ica.

Det visar nya siffror som presenteras på onsdagen.

På ett år har Ica-butikernas nettoomsättning ökat med 8,2 procent, rapporterar Dagligvarunytt i en stor granskning.

Ica-handlarna jublar efter beskedet.

Göran Blomberg, vd Ica-handlarnas Förbund, välkomnar de nya siffrorna och konstaterar att hårt arbete ligger bakom uppgången.

– Vi har jobbat mer med pris senaste åren. Samtidigt vet vi att hushållen uppskattar våra andra mervärden, säger han till tidningen och fortsätter:

– Därför kommer kunderna tillbaka till oss. Ica har växt mer än index i över ett år.

Starkt tredje kvartal

Försäljningsökningen är ett välkommet besked för Ica-koncernen.

Efter flera prishöjningar tappade Ica-butikerna marknadsandelar under både 2022 och 2023.

2024 har dock varit ett betydligt bättre år för Ica. I det tredje kvartalet ökade koncernens omsättning med 6,5 procent.

– Tredje kvartalet bjöd på volymtillväxt, ökade marknadsandelar på totalen 12 månader i rad och i kvartalet för Icas samtliga butiksprofiler, samt god lönsamhet i koncernen som helhet där Rimi Baltic gör ett riktigt bra kvartal, kommenterade Ica Gruppens vd Nina Jönsson.

– Matpriserna förblev stabila men pris är fortsatt av stor vikt. Samtidigt ser vi en viss optimism hos kunderna – man ser även till andra värden. Vi fortsätter att stärka vårt gemensamma erbjudande samtidigt som vi tar viktiga kliv i hållbarhetsarbetet.

Nina Jönsson passade även på att berömma Icas klimatarbete.

– Jag är mycket stolt över att Ica Gruppen nu har fått vetenskapligt baserade netto noll-klimatmål godkända av Science Based Targets Initiative (SBTi). Som en stor aktör i livsmedelkedjan vill Ica visa vägen och bidra till att minska den globala uppvärmningen i linje med Paris-avtalet. De godkända klimatmålen är därför ett viktigt steg framåt, där vi involverar både leverantörer och kunder på vår resa.

Foto: Ica Gruppen

Text: Redaktionen