SVERIGE: Larm om vanlig mjölk – halva befolkningen kan drabbas

2024 12 21

Svenska forskare menar att halva befolkningen löper ökad risk att drabbas av sjukdom om de dricker mjölk.

Svenska folket älskar mjölk, och både barn och vuxna konsumerar det i stora mängder.

Men hur nyttigt är det egentligen?

Svenska forskare menar att mjölkdrickande leder till ökad sjukdomsrisk – åtminstone för kvinnor, rapporterar danska Videnskab.

Ökad risk för sjukdomar

Det är forskare vid Uppsala Universitet som har gjort en stor studie om mjölk. Hela 60 000 kvinnor och 40 000 män har under 30 års tid rapporterat sin dagliga konsumtion av mjölk, och nu har forskarna tittat närmare på deltagarnas sjukdomsbild.

Forskarnas slutsats är att mjölkdrickande medför en ökad risk för hjärt- och kärlsjukdomar hos kvinnor. I studien kopplar man mjölkkonsumtion till blodproppar och åderförkalkning i hjärtat, uppger tidningen.

Den danske docenten och kostexperten Jens Rikardt Andersen vid Köpenhamns universitet vill dock inte dra alltför långtgående slutsatser av studien.

– Kopplingen är överraskande och intressant, men jag skulle inte avråda någon att dricka mjölk på denna grund, säger han till tidningen.

Visar inte hela sanningen

Risken för hjärt- och kärlsjukdomar hos kvinnor ökar med 5 procent om de dricker två glas mjölk om dagen, med 12 procent om de dricker tre glas om dagen och med 21 procent om de dricker fyra glas om dagen, uppger tidningen.

I studien ser man bara en förhöjd risk hos kvinnor som dricker mjölk, inte hos män. Dessutom ser man inget samband med andra mejeriprodukter, som ost och yoghurt.

Jens Rikardt Andersen tycker att studien är övertygande och intressant, men att den kanske inte visar hela sanningen.

Man bör därför inte dra för långtgående slutsatser utifrån den här studien, menar han.

Bland annat anser han att forskarna inte har tagit hänsyn till mjölkens positiva effekter.

– Mjölk är en källa till protein och kalcium, men de inkluderade inte dessa fördelar i studien. Vad betyder det för din hälsa om du slutar dricka mjölk, frågar den danska docenten retoriskt.

Foto: Arla mjölk

Text: Redaktionen


13 aug 26

BEKRÄFTAT: Jätteförändring för alla som tankar bilen

2026 08 13

Inflationen rasade i juli.

Det visar nya siffror från Statistikmyndigheten SCB.

Inflationstakten enligt KPI var 0,2 procent i juli 2026 – en minskning med 0,5 procentenheter jämfört med föregående månad.

Två faktorer drev på inflationsfallet.

För det första sjönk priserna på el i juli jämfört med juni.

För det andra noterades en kraftig nedgång för bränslepriserna. Priserna vid pump sjönk med hela 10 procent i juli.

Sticker ut i Europa

Nedgången innebär att Sverige har bland Europas lägsta bränslepriser. Prisskillnaderna är stora jämfört med flera närliggande länder.

I finska Torneå är 95-oktanig bensin drygt 8 kronor dyrare per liter än på andra sidan gränsen i svenska Haparanda, rapporterar TV4.

Prisutvecklingen har fått många finländare att passera gränsen för att tanka i Sverige.

– Det är mycket billigare än i Finland, säger Nina Mojlanen från Uleåborg till kanalen.

Flera skattesänkningar

Regeringen har genomfört flera sänkningar av bränsleskatten.

I år har skatten sänkts med omkring 3 kronor per liter från 1 maj juni till 30 september. Dessutom har koldioxidskatten på bensin och diesel sänkts med 2 kronor och 40 öre från den 1 juli till 30 november.

Det rör sig om två tillfälliga skattesänkningar, men Tidöpartierna går till val på att hålla nere bränslepriserna.

– Vi vill bibehålla reduktionsplikten för bensin och diesel på EU:s miniminivå, eftersom vi värnar Sveriges hushåll och företag, säger Kristdemokraternas pressekreterare Gustaf Wärnberg till Carup.

ANDRA LÄSER: Amerikanska soldater ”krossade” av Ukraina

Utredaren går emot

Regeringens egen utredare Svante Mandell är dock av en annan uppfattning. Han menar att både bränsleskatten och reduktionsplikten måste höjas för att Sverige ska nå klimatmålen.

Mandell föreslår en skattehöjning på minst tre kronor per liter.

– Det är inte så drastiskt, vi går upp till priser i jämförbara länder. Det är inga höga priser, sade Svante Mandell till SVT i maj.

LÄS OCKSÅ: Arbetslösheten minskar

Foto: Circle K

Text: Redaktionen


11 augusti 2026

Ica stoppar ost – ”Lämna tillbaka om du köpt den”

2026 08 12

Ica återkallar hamburgerost.

Under tisdagskvällen meddelar dagligvarukedjan att de stoppar hamburgerost.

Det handlar om Icas egen hamburgerost med smak av cheddar.

Produkten återkallas som en försiktighetsåtgärd då den kan innehålla metallbitar – och alla som har köpt den berörda produkten uppmanas att lämna tillbaka den till Ica.

Återkallar ost

Återkallelsen berör endast produkter med bäst före datum 03-05-2027 och batch nr B6 131 LAP V. 

– I samband med planerat underhåll av den berörda produktionslinjen uppstod en avvikelse vid återmonteringen som kan ha lett till förekomst av metallpartiklar i produkten, säger kvalitetschef Niklas Larsson i ett pressmeddelande.

– Nödvändiga åtgärder har vidtagits och händelsen är begränsad till den aktuella produktionsdagen och den berörda batchen. 

“Ser allvarligt på det”

Larsson förklarar vidare att Ica kommer att undersöka exakt vad det är som har hänt, och vad som behöver göras för att det inte ska upprepas.

– Vi ser allvarligt på det inträffade och utreder nu tillsammans med leverantören hur detta kunnat ske och hur vi säkerställer att det inte händer igen, säger han.

Läs mer: Ica Maxi-butik når drömgränsen – tredje i hela landet

“Lämna tillbaka”

I och med att Ica nu har återkallat produkten är den inte längre möjliga att köpa i butik.

Ica uppmanar kunder som har köpt deras hamburgerost med smak av cheddar, med bäst före datum 03-05-2027 och batch nr B6 131 LAP V, att lämna tillbaka den.

Den ska lämnas tillbaka i den butik där den köptes, reklameras via deras hemsida eller så uppmanas kunder att ta kontakt med kundtjänst.

Så lyder reglerna

Ett återkallande ska alltid göras av ett livsmedelsföretag om de livsmedel de säljer kan vara hälsorisk och har nått konsumenter. 

Livsmedelsverket förklarar att företaget måste i det fallet informera konsumenter om vilka livsmedel som berörs. 

Läs mer: Putin jublar – EU-land importerar bara från Ryssland

Foto: Icagruppen

Text: Redaktionen