SVERIGE: Larm om ny form av ungdomstrend

2023 03 10

Ett nytt fenomen sprider sig bland ungdomar vilket får skolor och myndigheter att reagera.

Det handlar om nätdrogen 3-CMC som har fått ett stort uppsving i Sverige.

Drogen i sig är inte ny. Däremot är fenomenet att den sprider sig väldigt långt ned i åldrarna – till och med ned på mellanstadienivå – någonting som flera grundskolor nu väljer att slå larm om.

– Vi har på skolan, från olika säkra källor, fått information att det förekommer s.k. “drogfester” i Linköping, framhåller exempelvis Ekholmsskolan i ett utskick till vårdnadshavare enligt SVT.

Köper via Snapchat

Polisen bekräftar att denna typ av drogfester äger rum. Och man varnar framför allt för just drogen 3-CMC, som i missbrukarkretsar kallas för “kristall”.

Den sprids fort – och är lättillgänglig via kontakter på sociala medier.

– Det är via Snapchat, men också Telegram är en app som används- Det känner jag kanske är svårare för vuxenvärlden att hänga med i, säger Anna Samuelsson, rektor på Ekholmsskolan, till tv-kanalen.

Rekordbeslag i tullen

Så sent som förra veckan meddelade Tullverket att man under fjolåret gjorde ett rekordbeslag av just partydrogen 3-CMC.

Nästan 60 kilo av den aktuella drogen hittades i tyskregistrerad bil på Öresundsbron.

– Beslaget på nästan 60 kilo visar på en ny trend och att det finns mycket pengar att tjäna på den här drogen som främst vänder sig till yngre missbrukare. Vi uppskattar att den här mängden hade räckt till 300 000 doser, säger Erik Friberg, chef på tullkriminalen i södra Sverige, i ett pressmeddelande.

"Livshotande biverkningar"

Sammanlagt beslagtogs 67,4 kilo av 3-CMC under 2022.

Mer än en fördubbling jämfört med året dessförinnan.

– Drogen är svår att dosera och kan ge livshotande biverkningar som kramper, psykoser och hjärnskador. Därför är det extra allvarligt att den marknadsförs som en partydrog, säger Erik Friberg.

Användare så unga som 12 år

Det är inte bara i Östergötland och Skåne som myndigheterna har uppmärksammat den nya drogtrenden.

Även i Bohuslän har polisen varnat för att partydrogen bara är ett klick bort på nätet. Och utvecklingen går snabbt.

– Det beror på att den fortsatt säljs och marknadsförs lagligt i flera andra länder. Det är därför vi vill stämma i bäcken redan nu och göra även föräldrar uppmärksamma på detta, säger Carl Besslinger, kommunpolis i Stenungsund, till Bohusläningen.

– Vi har fått uppgifter om att användandet spridit sig så långt ned i åldrarna som tolv år.

Foto: J. Withers

Text: Redaktionen


Klädbutik går i konkurs efter 34 år

2025 02 18

En Stockholmsbaserad klädaffär går i graven.

På måndagen kommer nästa konkursbesked - den här gången i modevärlden.

Den Stockholmsbaserade klädbutiken Jupiter - belägen i de centrala delarna av huvudstaden - går i konkurs.

Det rapporterar Habit.

Efter 34 år

1991 slog grundarna upp portarna till den första butiken i Sturegallerian som döptes om till Jupiter 1993. 

Det blev en omedelbar succé och redan från dag ett besökte mängder av modeintresserade män butiken.

Efter 34 år i Stockholm har de ekonomiska utmaningarna nu blivit för stora - och Jupiter går i konkurs.

Ekonomiska problem

En ansökan om konkurs har skickats in till Stockholms tingsrätt och tingsrätten fattade kort därefter beslut om att konkursen skulle genomföras.

Enligt Habit är anledningen till konkursen ekonomiska problem - företaget är på obestånd och kan inte betala skulderna.

Det är Jupiter

Jupiter har i huvudsak fokuserat på herrkläder och sålt allt från tröjor och mössor till byxor, jackor och annat.

De har bland annat sålt kläder från märken som Stone Island, Aspesi, Oscar Jacobsson och Lardini.

– Varumärket Jupiter föddes helt enkelt ur visionen om att förena klassiskt herrmode och modern konfektion med casual wear, förklarar Jupiter om sin verksamhet.

– Men också ur drömmen om att genomföra denna idé med hjälp av starka varumärken som utmärkte sig genom att driva förändring.

Fortsatt tufft

Svensk ekonomi befinner sig fortsatt i en tuff situation.

På måndagen har nya siffror kommit från Statistiska centralbyrån som visar att arbetslösheten ökar.

Arbetslöshetstalet uppgick till 10,6 procent bland kvinnor, en ökning med 2,0 procentenheter.

Antalet sysselsatta i åldern 15–74 år uppgick till 5 231 000 personer säsongrensat och utjämnat. 

Det motsvarar en sysselsättningsgrad på 68,7 procent.

– I januari 2025 uppgick antalet arbetslösa i åldern 15–74 år till 592 000, icke säsongrensat, förklarar Statistiska centralbyrån.

– Det är en ökning med 114 000 personer jämfört med motsvarande månad föregående år. Detta motsvarar ett arbetslöshetstal på 10,4 procent, en ökning med 1,9 procentenheter.

Foto: Jupiter

Text: Redaktionen


Vanligt telefonsamtal väcker stor oro

2025 02 17

Sju av tio svenskar är oroade över ett vanligt förekommande telefonsamtal.

Det visar en ny Sifo-undersökning som gjorts på uppdrag av nummerupplysningstjänsten Truecaller.

Telefonsamtalet som pekas ut är samtal från nummer som inte finns i kontaktlistan i telefonen.

Omkring 70 procent av svenska folket svarar att de känner oro när de blir uppringda av “okänt nummer”. 

Bland kvinnor är siffran ännu högre – 75 procent uppger att de känner irritation, obehag eller oro när ett okänt nummer ringer.

Enligt Truecaller är resultatet ett tydligt tecken på att svenskarna inte längre litar på att den som ringer upp gör det med goda avsikter.

– Att så många känner oro när det ringer från ett okänt nummer är en tydlig signal om att förtroendet för telefonen som en trygg kommunikationskanal har rubbats. Bedragarnas framfart har förändrat vårt beteende i grunden, säger Fredrik Kjell, operativ chef på Truecaller i Sverige.

Så agerar svenska folket

Undersökningen visar också att många personer vidtar olika åtgärder vid samtal från ett okänt nummer.

Mer än var fjärde kvinna, 26 procent, låter samtalet ringa ut. Var tredje person söker däremot upp numret för att se vem som ringer innan de tar beslut om att svara eller inte. 

– Vi vill känna oss trygga när telefonen ringer, men idag väcks ofta oro och misstänksamhet i stället. Det visar att behovet av att veta vem som ringer aldrig har varit större, säger Fredrik Kjell.

Skillnader mellan åldersgrupper 

I den yngre målgruppen (18-34 år) är det vanligare att svara på samtal från okänt nummer. Hela 38 procent uppger att de plockar upp luren. Bland svenskar i åldrarna 56-79 år är motsvarande siffra 25 procent.

– Telefonen ska förenkla vår vardag, inte skapa stress. Med rätt verktyg kan vi ta tillbaka kontrollen och känna oss trygga med varje samtal, säger Fredrik Kjell.

Foto: T. Grote

Text: Redaktionen