SVERIGE: Kvinna har ramlat ner 17 meter

2023 10 15

En ung kvinna har råkat ut för en dramatisk fallolycka under söndagen.

Händelsen inträffade i Södermanland och närmare bestämt vid kusten i Oxelösund söder om Nyköping.

I Lyftkran

Platsen för olyckan var ett fartyg som för tillfället befann sig i Oxelösund hamn.

Det rapporterar Sveriges Radio.

Kvinnan befann sig högt upp i en lyftkran när olyckan skedde.

Av okänd anledning tappade hon fotfästet och trillade ned från kranen.

Hade änglavakt

Hennes fall blev hela 17 meter.

– Hon hade änglavakt.

Det uppger vakthavande polisbefäl till radiokanalen.

Offret fördes med ambulans för att få vård, enligt Södermanlands Nyheter.

I 30-årsåldern

Kvinnan som är i 30-årsåldern blev allvarligt skadad men polismyndigheten framhåller att det hela kunde ha slutat betydligt värre.

Vid olyckstillfället ägnade sig arbetare på fartyget med lastning eller lossning av containrar, enligt SR.

Fartyget är inte hemmahörande i Sverige utan är registrerat utomlands.

Polisen inkopplad

Det otäcka fallet utreds nu av polisen.

Händelsen som skedde vid lunchtid på söndagen klassas som en arbetsplatsolycka.

Grovt brott

Under söndagseftermiddagen rapporterade polisen även att en polisutredning inletts i Länna, Huddinge.

Polisen kan inte utesluta misstänkt grovt brott.

– Polisen arbetar på söndagen med utredningsåtgärder.

Det uppger polismyndigheten på sin webbsida.

Med hänsyn till polisens arbete kan inget ytterligare sägas om ärendet under söndagen. 

Detonation i Småland

Även polisen i Kronoberg har larmats till en misstänkt brottsplats under söndagseftermiddagen.

Bakgrunden är en hög knall som oroat boende i Växjö.

– Larm inkommer om en hög smäll i ett flerfamiljshus på Hjalmar Petris väg.

– Det luktar rök i trappuppgången.

Det uppger polisen.

– Och i källaren anträffas resterna av en detonerad banger. 

Inga personskador har rapporterats

Arkivfoto: Polisen

Text: Redaktionen


Banken går ut med varning till kunderna – om BankID

2024 04 28

En bank går nu ut och varnar sina kunder.

Bedrägerier är ett växande problem i dagens Sverige.

Nu går Svea Bank ut och varnar sina kunder, efter att bedrägeriförsöken ökat lavinartat.

Bedragarna använder sig inte bara av namnet Svea Bank, utan även av andra namn inom samma koncern.

– För närvarande ser vi en markant ökning av bedragare som ger sken av att företräda Svea Bank, Svea Inkasso eller annan Svea-klingande verksamhet, uppger bolaget.

”Var försiktig med BankID”

Rent specifikt handlar Svea Banks varning till kunderna om användningen av BankID.

– Var försiktig med ditt BankID, uppmanar bolaget.

Det är nämligen just med ”hjälp” av ditt BankID som bedragarna försöker komma åt dig.

Och dessa bedrägeriförsök har alltså ökat markant på senare tid.

Kontakta banken själv

Därför uppmanar Svea Bank sina kunder att inte låta sig luras.

Banken har inte för vana att kontakta folk och säga åt dem att starta sitt BankID.

– Starta och använd aldrig BankID på uppmaning av någon som kontaktat dig, råder banken.

Om man är osäker på om den som har hört av sig verkligen företräder banken, så råds man att själv kontakta banken.

– Avsluta samtalet och ring upp oss – tänk på att inte använda telefonens återuppringningsfunktion, uppmanar banken.

Mejl och sms

Man bör också vara försiktig i hanteringen av mejl och sms som skickas till en, då även dessa kan ha skickats från bedragare.

– Klicka aldrig på länkar i mejl eller sms om du inte är helt säker på avsändaren.

Det är också viktigt att anmäla alla misstänkta försök till bedrägeri.

– Polisanmäl alltid om du misstänker att du blivit utsatt för ett bedrägeriförsök, råder Svea Bank på sin hemsida.   

Även BankID varnar

Även BankID själva varnar för bedragare som hör av sig och till exempel utger sig för att vara kundsupport.

– Samtalet kan handla om att du är utsatt för bedrägeri eller att du av någon annan anledning behöver identifiera dig. Samtalet kan se ut som att det kommer från bankens telefonnummer fast det inte är sant, varnar BankID.

Även BankID uppmanar den som är osäker att avsluta samtalet och i stället själv kontakta sin bank.

Foto: BankID

Text: Redaktionen


Jula förbereder stor förändring – kunder påverkas direkt

2024 04 28

Ett helt nytt betalsätt kan snart bli verklighet i Julas varuhus.

Swish har under den senaste tiden presenterat möjligheten för företag att införa självskanningstjänster.

Intresset har enligt egen utsago varit stort, och flera aktörer har testat den nya betalmetoden.

Nu kommer uppgifter om att Jula kan vara på väg att införa betalsättet.

Det meddelar Swish i ett pressmeddelande.

Börjar i centrallagret

Jula kommer inledningsvis att prova självskanningen i centrallagret och på huvudkontoret, för att därefter ta det till varuhusen.

– Jula är ett företag som hela tiden vill utvecklas och utforska nya möjligheter för att göra erbjudandet ännu bättre för kunderna, säger Niklas Svensson, UX Design Lead på Jula.

– Det som är så fantastiskt med självskanning direkt i Swish-appen är att tröskeln till att komma i gång är så låg. Appen är redan installerad vilket gör det väldigt lätt för kunderna att våga testa.

“Är mycket roligt”

Swish framhåller att allt fler föredrar att kunna betala på egen hand direkt i mobilen.

– Det är så roligt att en stor handlare som Jula nu ska testa självskanning med Swish. Jula ser, precis som oss, ett stort värde i att låta kunderna sköta hela köpet i Sveriges största betalapp, som idag används av 8,5 miljoner användare, säger Simon Nilsson, Head of B2B på Swish.

Rapport visar

En ny rapport från Swish visar att självbetjäning blir allt mer populärt.

– Rapporten visar att användningen av alla typer av självbetjäningslösningar, i såväl matbutiker som sällanköpsbutiker, har ökat under det senaste året, framhåller Swish.

– Mest populära är självutcheckningsstationerna, som vuxit från 58 procent till 67 procent i användning. Även användningen av butiksappar eller webbsidor blir allt vanligare, från 22 procent i fjol till 27 procent i år.

Har debatterats länge

Vd Urban Höglund menar att rapporten ger ett efterlängtat klargörande.

– Hela fenomenet självbetjäning har länge debatterats inom handeln. Teknik som strulat har fått skeptiker att göra motstånd, och på andra sidan finns de som lovordat utvecklingen, säger han.

– Det vår rapport visar är att vi nu, svart på vitt, verkligen kan se effekterna av självbetjäningens införande, i form av fler köp, nöjdare kunder och högre snittkvitto.

Foto: Jula

Text: Redaktionen