JUST NU: Kustbevakningen trappar upp – ska jaga vattenskotrar

2022 06 27

Nu sätts det in riktade kontroller på flera olycksdrabbade områden i Sverige.

Myndigheterna har tröttnat på det ansvarslösa åkandet på vattenskotrar i sjöar och hav runt om i Sverige.

Därför satte Transportstyrelsen ned foten och från och med 1 maj i år krävs det förarbevis för att få lov att framföra det vattenanpassade fordonet.

Kustbevakningen ska hålla ordning

Men att kräva förarbevis är bara en del i raden av åtgärder för att komma till bukt med olagliga förare som både stör strand- och havsliv och utsätter sig själv och andra för faror.

Nu aktiveras även kustbevakningen för att hålla ordning på vattenskotrarna, rapporterar Sveriges Radio.

Ska kontrollera förarbevisen

Kustbevakningen kommer under den närmaste veckan att arbeta specifikt med frågan och bevaka flera områden i landet är olyckor ofta har inträffat tidigare. 

Syftet är att myndigheten ska kontrollera så att vattenskoterförarna faktiskt följer de nya reglerna och inte kör utan förarbevis, erfar SR.

Den som kör olovligen riskerar böter.

Tre dödsolyckor förra året

Enligt Transportstyrelsen omkom 23 personer till sjöss i Sverige under förra året. Tre av olyckorna kopplades till vattenskotrar, och liknande olyckor har ökat betänkligt de senaste åren.

En vanlig förklaring till olyckorna är att skotrarna välter och förarna har försökt simma till land utan att vara utrustade med flytväst. Det har också förekommit kollisioner, med både andra skotrar och med öar.

15-årsgräns

För att få lov att ta förarbevis måste man vara 15 år. Utbildningen tar ungefär två dagar och innehåller både praktiska och teoretiska moment. 

Det är privata utbildningsanordnare som håller i utbildningarna, men de måste vara godkända av oss. Vi har en lista med godkända utbildare på vår webbplats, sade Jonathan Stillman, handläggare på Transportstyrelsen, i ett pressmeddelande i våras i samband med de att de nya reglerna presenterades.

Höjts röster i flera år

De senaste åren har röster höjts för myndigheterna måste ta upp jakten på ansvarslösa vattenskoterförare.

Polis och kustbevakning måste vara mer närvarande för att lagföra dem som missköter sig. De har en otroligt viktig roll att stävja det som håller på att ske, sade Mats Eriksson, vd på båtbranschens riksförbund Sweboat som organiserar Sveriges båthandlare – inklusive vattenskoterförsäljare, till Svenska Dagbladet redan 2020.

Foto: Kustbevakningen

Text: Redaktionen


Willys och Hemköp stoppar populär produkt – gäller resten av 2024

2024 07 26

Axfood har gett besked om att matjätten sätter stopp för vissa livsmedel.

Under den senaste tiden har beståndet av surströmming uppmärksammats i Sverige.

Det råder stora utmaningar för odlare och surströmmingen bedöms i viss mån vara hotad.

Livsmedelsjätten Axfood, som äger Willys och Hemköp, har gett besked om att man sätter stopp för försäljningen av surströmming och annan fisk och skaldjur under resten av året.

Långsiktigt arbete

I WWF:s senaste fiskguide har strömming från Östersjön fått rött ljus. 

Det innebär att arten bedöms som hotad och helt bör undvikas.  

– Även om det inte är det småskaliga fisket som är det stora problemet, är strömmingsbeståndets biomassa lägre och åtgärder behöver vidtas, framhåller Axfood.

– Axfoods butiker kommer därför inte att sälja surströmming under säsongen 2024. Tillsammans med leverantörer ses nu olika hållbara lösningar över för att framöver kunna erbjuda surströmming på ett långsiktigt hållbart sätt framöver. 

“Borde inte tillåtas”

Åsa Domeij, Axfoods hållbarhetschef, har uttalat sig om situationen.

– Det är det industriella och storskaliga trålfisket av sill/strömming för fodertillverkning som inte borde tillåtas eftersom det leder till utfiske och därför förstör möjligheterna för det kustnära och småskaligt garnfiske för konsumtion, till exempel surströmming.

“Blandade känslor”

En annan som har kommenterat saken är Urban Winther som är butikschef för en Willysaffär i Luleå.

– Det är ju verkligen blandade känslor. Jag har respekt för att den har blivit rödlistad och det är ju väldigt ont om strömming. De sista åren har vi inte alls fått tag i de volymer som vi önskar, säger han till Sveriges Radio.

– Det är ju en otrolig brist på det.

Nya räkor

Axfood ersätter även de svenska räkorna i butikerna av liknande skäl.

– Även den svenska räkan har rött ljus i WWF:s fiskguide. I och med att den dessutom förlorat sin miljömärkning från MSC har den tillsvidare ersatts av räkor från Norge i Axfoods butiker.

Foto: Willys Axfood

Text: Redaktionen


Bilister påverkas av ny lag – föreslår indraget körkort

2024 07 25

Från polishåll föreslår man nu ännu hårdare straff trots att en ny lag har gett effekt.

Under en längre tid hade flera städer problem med ungdomar som åkte runt och spelade hög musik i sina bilar.

2021 kom en ny lag som möjliggjort böter som en konsekvens för den som spelar för hög musik.

Lagen har gett effekt, men från polishåll föreslår man nu ännu hårdare straff för bilisterna.

Det rapporterar SVT.

Har minskat

Antalet bötfällda i bland annat Dalarna har minskat kraftigt på sistone.

– Det är glädjande att se att fler bilförare nu tar hänsyn till reglerna och till sina medmänniskor, säger Kjell Bond, som är kommunpolis i Rättvik, till SVT.

Vill se hårdare straff

Trots att den nya lagen har gett effekt vill Kjell Bond se ännu hårdare straff.

Han föreslår att indraget körkort skulle kunna leda till en ännu bättre utveckling.

– Många bilister skulle tänka sig för både en och två gånger innan de spelar hög musik om de riskerar att förlora sitt körkort, säger han.

20 000 än så länge

Det återstår att se om man nöjer sig med böter eller om indraget körkort kan bli verklighet för den som spelar för hög musik framöver.

Transportstyrelsen har i dagarna släppt ny statistik, och under årets första halvår så förlorade 20 000 svenskar sitt körkort.

– Transportstyrelsen beslutade om nästan 20 000 körkortsåterkallelser under första halvan av 2024, framhåller myndigheten.

– Det är en liten ökning på 2,6 procent jämfört med motsvarande period året innan. Återkallelserna på grund av väsentliga trafikbrott minskar tydligt. Samtidigt fortsätter återkallelserna på grund av rattfylleri eller drograttfylleri att öka. Det visar Transportstyrelsens statistik.

Tydliga riskbeteenden

Mikael Andersson, presschef på Transportstyrelsen, kommenterar siffrorna.

– Både fortkörningar och rattfyllerier är tydliga riskbeteenden i trafiken, säger han.

– En körkortsåterkallelse är en markering från samhället om ett trafikfarligt och oacceptabelt beteende, även om beslutet i sig är en renodlad trafiksäkerhetsåtgärd.

Foto: W. Kei

Text: Redaktionen