JUST NU: Kustbevakningen trappar upp – ska jaga vattenskotrar

2022 06 27

Nu sätts det in riktade kontroller på flera olycksdrabbade områden i Sverige.

Myndigheterna har tröttnat på det ansvarslösa åkandet på vattenskotrar i sjöar och hav runt om i Sverige.

Därför satte Transportstyrelsen ned foten och från och med 1 maj i år krävs det förarbevis för att få lov att framföra det vattenanpassade fordonet.

Kustbevakningen ska hålla ordning

Men att kräva förarbevis är bara en del i raden av åtgärder för att komma till bukt med olagliga förare som både stör strand- och havsliv och utsätter sig själv och andra för faror.

Nu aktiveras även kustbevakningen för att hålla ordning på vattenskotrarna, rapporterar Sveriges Radio.

Ska kontrollera förarbevisen

Kustbevakningen kommer under den närmaste veckan att arbeta specifikt med frågan och bevaka flera områden i landet är olyckor ofta har inträffat tidigare. 

Syftet är att myndigheten ska kontrollera så att vattenskoterförarna faktiskt följer de nya reglerna och inte kör utan förarbevis, erfar SR.

Den som kör olovligen riskerar böter.

Tre dödsolyckor förra året

Enligt Transportstyrelsen omkom 23 personer till sjöss i Sverige under förra året. Tre av olyckorna kopplades till vattenskotrar, och liknande olyckor har ökat betänkligt de senaste åren.

En vanlig förklaring till olyckorna är att skotrarna välter och förarna har försökt simma till land utan att vara utrustade med flytväst. Det har också förekommit kollisioner, med både andra skotrar och med öar.

15-årsgräns

För att få lov att ta förarbevis måste man vara 15 år. Utbildningen tar ungefär två dagar och innehåller både praktiska och teoretiska moment. 

Det är privata utbildningsanordnare som håller i utbildningarna, men de måste vara godkända av oss. Vi har en lista med godkända utbildare på vår webbplats, sade Jonathan Stillman, handläggare på Transportstyrelsen, i ett pressmeddelande i våras i samband med de att de nya reglerna presenterades.

Höjts röster i flera år

De senaste åren har röster höjts för myndigheterna måste ta upp jakten på ansvarslösa vattenskoterförare.

Polis och kustbevakning måste vara mer närvarande för att lagföra dem som missköter sig. De har en otroligt viktig roll att stävja det som håller på att ske, sade Mats Eriksson, vd på båtbranschens riksförbund Sweboat som organiserar Sveriges båthandlare – inklusive vattenskoterförsäljare, till Svenska Dagbladet redan 2020.

Foto: Kustbevakningen

Text: Redaktionen


Utdött rovdjur på väg att väckas till liv – forskare förtvivlade

2024 10 17

Vetenskapen uppges vara nära ett kontroversiellt genombrott.

Den tasmanska tigern, formellt kallat pungvargen, förklarades officiellt utrotad på 1930-talet.  

Nu är den australiska köttätaren på väg att väckas till liv igen.   

Detta efter att ett team av amerikanska och australiensiska forskare hävdar att man gjort en rad vetenskapliga genombrott på området, rapporterar Sky News.   

Pungvargen, även kallad tasmansk tiger eller "thylacine". Foto: E.J. Keller.

"99,9 procent korrekt" 

Bakom forskningen står det USA-baserade företaget Colossal Biosciences, som tidigare även meddelat att man planerar att få tillbaka mammuten och dronten från de döda.  

Från ett 108 år gammalt exemplar bevarat i alkohol på ett museum i Melbourne har forskarna extraherat en DNA-sekvens från djuret som de hävdar är 99,9 procent samma som originalet.

– Med denna nya resurs i handen kommer vi att kunna avgöra vad en pungvarg kan smaka, vad den kunde lukta, vilket typ av syn den hade och till och med hur dess hjärna fungerade, säger professor Andrew Pask från University of Melbourne, som är en av forskarna inblandade i projektet, till tv-kanalen.

Odlat i ett labb

De nya pungvargsproverna beskrivs som “de bäst bevarade antika exemplaren teamet har arbetat med”.

Men att ha tillgång till djurets gener är bara ett steg mot att återuppliva den tasmanska tigern.

Colossal använder genrederingstekniker för att ändra arvsmassan hos pungvargens närmaste släkting – den fettsvansade pungmusen som är stor som en hamster.

Enligt forskarna har man genomfört över 300 pungvargshärledda genetiska “ändringar” av pungmusceller som odlats i ett labb.

Man har även lärt sig hur man framkallar ägglossning i det lilla hamsterliknande djuret och odlat dess embryon utanför livmodern.

Forskare förtvivlade

Försöken att återuppliva pungvargen har inte gått utan kritik.

Många naturvårdare hävdar att alla de miljontals dollar som investerats av företag som Colossal istället borde användas för att bevara livsmiljöerna för djur som för närvarande riskerar utrotning.

Det inkluderar exempelvis en femtedel av Australiens inhemska däggdjur.

Andra menar att det är oetiskt att väcka liv i ett sedan länge utdött djur till en livsmiljö som är så kraftigt försämrad av mänsklig aktivitet. 

En del forskare pekar också på att det rent tekniskt är för svårt att genomföra. 

Pungvargen klassades formellt som utrotad 1936. Genom åren har det förekommit rapporter om folk som sett djuret även efteråt, men utan konkreta bevis.

Foto: C. Stark

Text: Redaktionen


Motorcykelföretag i konkurs

2024 10 17

Ett MC-företag som tillverkade eldrivna motorcyklar tackar för sig.

Det är fortsatt tungt i fordonsbranschen.

På torsdagen kommer besked om att det italienska motorcykelföretaget Energica, som tillverkade eldrivna motorcyklar, går i konkurs.

Det rapporterar Carup.

Syntes hos Jay Leno

Energica grundades 2010 och har fått stor uppmärksamhet under åren.

Bland annat syntes företagets produkter i den amerikanska tv-profilen Jay Lenos garage.

En rad olika problem för produktionen av elmotorcyklar, som förefaller mer utmanande än för elbilar, har nu fällt företaget som kommer att auktionera ut sin verksamhet.

Marknaden svag

Den svaga internationella fordonsmarknaden har även ställt till det för Energica, som det amerikanska företaget Ideanomics gick in i.

– I mars 2022 slutförde Ideanomics framgångsrikt ett frivilligt uppköpserbjudande, vilket gjorde det möjligt för aktieägarna att omvandla bolaget till en privat enhet, vilket gjorde det mer fritt och flexibelt i hanteringen av finansiering och flexibelt i sin tillväxt, framhåller Energica i ett pressmeddelande.

– Den efterföljande krisen på elmarknaden och nedgången i sektorns investeringar påverkade dock Ideanomics och äventyrade följaktligen Energicas investeringsmöjligheter.

“Går inte längre”

Energica fortsätter.

– Trots ledningens ansträngningar att aktivt och i stor utsträckning söka efter nya investerare - alltid i syfte att bevara fortsatt drift i borgenärernas bästa intresse - har det under de senaste timmarna blivit tydligt att dessa alternativa möjligheter inte längre är genomförbara.

– Det ger inte bolaget något annat val än att besluta om att inleda en konkurslikvidation, vilket möjliggör återbetalning av borgenärer i den utsträckning det är möjligt från likvidationsintäkterna och enligt pari passu-regeln och prioritetsordningen.

Fortsatt tufft

Det är som bekant fortsatt tufft på fordonsmarknaden och Energica är sannerligen inte det enda företaget som har tvingats kasta in handduken.

Många branschaktörer sätter stort hopp till kommande räntesänkningar som någonting som kan få fart på marknaden och investeringarna igen.

Foto: G. Coolen

Text: Redaktionen