Sverige kan förlora 1 700 miljarder – jämförs med Ryssland
2025 10 08
Sverige riskerar en samhällsekonomisk smäll på 1 700 miljarder kronor.
Utvecklingen för den svenska flygbranschen är långt ifrån positiv.
Sverige är det land i EU som har tappat flest internationella flyglinjer de senaste sex åren, enligt en rapport från branschorganisationen ACI Europe.
Även inrikesflyget försvagas.
– Det här är resultatet av för höga avgifter och en politik som tidigare inte sett flygets centrala roll för Sveriges konkurrenskraft. Tvärtom har man aktivt valt att ställa flyget i skamvrån, säger Transportföretagen Flygs branschchef Fredrik Kämpfe, i ett uttalande.
I botten tillsammans med Ryssland
Sedan 2019 har den svenska flygtillgängligheten minskat med 33 procent.
Det är det största tappet i hela EU.
Endast tre europeiska länder har haft en sämre utveckling, nämligen Ryssland, Belarus och Ukraina.
–Konsekvenserna drabbar inte bara resenärer utan också näringslivets konkurrenskraft och i slutändan hela Sverige med utebliven tillväxt, säger Fredrik Kämpfe.
Läs också: Nytt betalsätt i Sverige – hyllas stort
Kostar Sverige miljarder
Sämre flygtillgänglighet slår hårt mot den svenska ekonomin, visar en rapport från Transportföretagen och WSP.
Sverige har, enligt rapporten, gått miste om mellan 192 och 303 miljarder kronor i produktionsbortfall de senaste 20 åren, på grund av Arlandas svaga utveckling.
Om den svenska flygbranschen fortsätter samma trend kan den samhällsekonomiska förlusten uppgå till hela 1 700 miljarder kronor fram till 2050.
Går miste om möjligheter
När flygplatserna tappar internationellt går de svenska kommunerna och regionerna miste om besökare.
Företag går miste om investeringar, kontakter och möjligheter att växa.
– Tillgänglighet med flyget är inte en bekvämlighet utan en nödvändighet för att Sverige inte ska stagnera. Att vara isolerad är den säkraste vägen till bromsad tillväxt, och det här är ytterligare ett tecken på det vi varnat för länge, säger Fredrik Kämpfe.
– Vi är tacksamma för de åtgärder som nuvarande regering vidtagit för att stärka flygets konkurrenskraft, men det kan inte undgå någon att mer behövs både för att stärka inrikesflyget och Arlanda som flygplats.
Läs också: ”Allvarligt” – 1,3 miljoner svenskar har samma problem på jobbet
Foto: President of Russia Office, resp Ninni Andersson Regeringskansliet
Text: Redaktionen