SVERIGE: Illavarslande nyhet för många medelålders kvinnor

2023 01 06

Östrogenplåsterna är slut på de svenska apoteken.

Inte bara lokalt.

Hyllorna med hormonplåstret gapar helt tomma – överallt i hela Sverige.

Och inga nya leveranser förväntas heller förrän i maj månad, rapporterar Sveriges Radio.

– När jag insåg att det var slut i hela landet fick jag panik. Det är åt helvete faktiskt, säger Hammaröbon Malin Kling Uddgren till radion, och är rejält frustrerad över nyheterna.

"Lätt att avfärda som kärringgnäll"

Hon menar att den totala bristen på östrogenplåster, som hjälper kvinnor i klimakteriet, innebär att hälsorisker negligeras.

Oron är nu stor i klimakteriegrupper på sociala medier.

– Det är lätt att avfärda det är som kärringgnäll men jag tycker det är allvarligt. Den här hormonbehandlingen gör väldigt stor skillnad för väldigt många kvinnor, säger Malin Kling Uddgren.

Inte minst pekar hon på att plåstren kan göra underverk för sömnen. Enligt Malin Kling Uddgren blir det stor skillnad – framför allt om man tidigare använt sig av behandlingen och sedan inte har tillgång till den.

"Väldigt stökigt"

Läkemedelsverkets enhetschef Johan Andersson säger att han stor respekt för att bristen innebär stora besvär för de drabbade.

– Det finns andra läkemedel med samma verksamma substans men i andra former, till exempel gel, tabletter eller vaginalinlägg. Men det är en stor utmaning både för patienterna att byta läkemedel och för vården att ställa om alla dessa patienter, så jag förstår att det är väldigt stökigt, säger han till SR.

Besvär hos nästan alla kvinnor

Nästan alla kvinnor upplever någon form av besvär i samband med klimakteriet.

Enligt Socialstyrelsen hade exempelvis sex av tio haft måttliga eller svåra besvär av värmevallningar och svettningar när myndigheten genomförde en enkätstudie med 2 000 kvinnor 2021.

– Vår undersökning visar att det behövs mer information till kvinnor om vad klimakteriet innebär. Många vill ha vägledning om hur de kan lindra besvären på egen hand. Om de egna insatserna inte räcker är det viktigt att kvinnor kan söka råd, stöd och behandling utifrån sina behov och svårighetsgrad av besvär, säger Christian Strååt, utredare på Socialstyrelsen, till myndighetens hemsida.

"Behövs bredare utbud"

Det finns idag stark evidens för att hormonbehandling, exempelvis via ovan beskrivna plåster, är effektivt mot bland annat östrogenbristrelaterade symtom.

– Den vanligaste insatsen, som erbjöds vid både gynekologisk öppenvård och vid vårdcentralerna, var behandling med hormonläkemedel. Men vid de undersökta vårdcentralerna erbjöds fler ytterligare insatser som exempelvis insatser för att hantera stress liksom stöd för att förbättra levnadsvanor. Vi bedömer att vården behöver kunna erbjuda ett bredare utbud av insatser som kan svara mot olika svårighetsgrader och individuella behov, säger Christina Strååt.

Foto: R. Sun

Text: Redaktionen


Jättekedja stänger 160 butiker

2024 03 28

Klädjätten Hennes & Mauritz planerar omfattande förändringar under 2024.

Stora åtgärder kommer att vidtas för att bolaget ska öka lönsamheten.

Det bekräftar företaget på onsdagen i sin senaste delårsrapport för de tre senaste månaderna.

– Vi har fullt fokus på att driva lönsam tillväxt framåt. Vår stärkta bruttomarginal gör det möjligt för oss att ytterligare stärka kunderbjudandet och ge mer värde för pengarna genom förbättrad kvalitet och bättre priser, framhåller H&M:s vd Daniel Ervér i en kommentar.

Stänger 160 butiker

En betydande fråga för H&M är dess stora antal hyreskontrakt som nu ska omförhandlas.

Bolaget har avtal som möjliggör att avsluta drygt en tredjedel av samtliga kontrakt varje år.

Och det resulterar nu i kraftiga förändringar när drygt 100 nya butiker ska öppnas samtidigt som man stänger ännu fler.

– För 2024 planeras cirka 100 nya butiker att öppnas och cirka 160 att stängas, vilket ger en nettominskning om cirka 60 butiker, bekräftar H&M och tillägger:

– Merparten av öppningarna sker på tillväxtmarknader medan stängningarna främst sker på etablerade marknader.

"God kostnadskontroll"

Enligt Daniel Ervér är fokuset att skapa bättre erbjudande för H&M:s kunder.

– Våra prioriteringar ligger fast – att stärka sortimentet, alltid erbjuda bästa pris, skapa inspirerande upplevelser i både fysisk och digital miljö kombinerat med att stärka våra varumärken, understryker klädjättens vd.

– Med fortsatt god kostnadskontroll i kombination med engagerade medarbetare, de satsningar som görs inom tech, varuförsörjningskedjan och hållbarhet, samt ett långsiktigt perspektiv, ser vi goda möjligheter för lönsam och hållbar tillväxt.

Enormt vinstlyft

Totalt redovisar H&M en vinst före skatt på 1 606 miljoner kronor för perioden 1 december – 29 februari, det vill säga det första kvartalet i förtagets brutna räkenskapsår.

Det är en kraftig skillnad jämfört med motsvarande period föregående år.

Då gjorde bolaget en vinst på 396 miljoner kronor.

– I denna situation är vårt kunderbjudande mer relevant än någonsin. Vår högsta prioritet är att stärka försäljningen och vi står därför fast vid vår målsättning om att nå en rörelsemarginal om 10 procent för helåret 2024, deklarerar Daniel Ervér.

LÄS MER: H&M-bolag i konkurs – efter miljardsatsning

Foto: Väla

Text: Redaktionen


Bilägare varnas för oväntad faktura – kommit via Kivra

2024 03 28

Anmälningar väller in till Riksförbundet M Sverige.

Det framhåller konsumentorganisationen för bilister i ett uttalande på onsdagsmorgonen.

Anmälningarna handlar om en och samma sak: Flera fordonsägare har kontaktats med erbjudande om garantiåtagande.

I flera fall har ”erbjudandet” kommit i form av en faktura.

Enligt Riksförbundet M Sverige rör det sig om rent bluffmakeri.

Företagen erbjuder – ofta med aggressiv marknadsföring – något de kallar "förlängd fabriksgaranti", men produkten saknar innehåll och ger inget garantiskydd till fordonsägare, uppger organisationen.

– Det är innehållslösa och ofta helt onödiga garantier som inte ger konsumenter något skydd, säger Olle Haglund, jurist på Riksförbundet M Sverige.

Många har betalat – dykt upp i Kivra

Ett antal fordonsägare har redan lurats av blufferbjudandet.

– Tyvärr upptäcker många som betalar fakturan att de har ingått ett avtal med företaget som förlängs automatiskt, framhåller Riksförbundet M och tillägger:

– ”Erbjudandet” kan komma oavsett bilens ålder. Oavsett om nybilsgarantin nyligen förfallit eller gjorde det för många år sedan framstår det på utskicken som att det är brådskande eller att erbjudandet gäller en förlängning av det skydd man tidigare omfattats av.

Vidare uppger organisationen att bluffakturorna dykt upp i den digitala brevlådan Kivra, vilket befaras ha stärkt intrycket av att det rör sig om riktiga fakturor.

”Stora inskränkningar”

Riksförbundet har tidigare uppmärksammat sina tiotusentals medlemmar om problemet, men vill med onsdagens varning nå ut till den breda allmänheten.

– M Sverige har under många år kontaktats av bilägare om allehanda utskick om förlängda garantier. Många blir förbannade när det framgår att det inte alls är fråga om någon garanti och att villkoren gör stora inskränkningar i vad som omfattas, säger Olle Haglund.

Fakta: Riksförbundet M Sverige

- Riksförbundet M Sverige är med 70 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter.

- Under sin 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor.

- M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.

Foto: Kathy resp Kivra

Text: Redaktionen