SVERIGE: Hård kritik mot SD

2022 10 28

Inför riksdagsvalet lovade Sverigedemokraterna att sänka priset på diesel och bensin med 10 respektive 6,50 kronor per liter.

Partiet presenterade tre förslag:

  • Permanent sänkning av bränsleskatten
  • Kraftig sänkt reduktionsplikt
  • Kraftig sänkning av momsen på bränsle under 6 månader

– Sammantaget innebär ovanstående förslag en prisskillnad vid pump på 10 kronor per liter diesel och 6,50 kronor per liter bensin, skrev partiledare Jimmie Åkesson och partiets ekonomisk-politiske talesperson Oscar Sjöstedt i Aftonbladet.

I går, torsdag, kom regeringen och Sverigedemokraternas besked.

M, KD, L och SD är överens om att energiskatten på bensin och diesel tillfälligt ska sänkas samt att beskattningen av bränsle inom viss värmeproduktion ska förändras. 

I förslaget som regeringsunderlaget tagit fram sänks energiskatten på bensin och diesel med 80 öre per liter under tre år.

– Priset på bensin och diesel vid pump bedöms därmed sänkas med en krona per liter inklusive mervärdesskatt, skriver regeringen i ett pressmeddelande. 

Långt från SD:s förslag om 10 kronor per liter diesel och 6,50 kronor per liter bensin.

”Grym besvikelse”

Centerpartiets ekonomisk-politiska talesperson Martin Ådahl anklagar SD och samarbetspartierna för att svika väljare på landsbygden.

– Jag tror att det här är en grym besvikelse bland alla på landsbygden som känner av de rekordhöga dieselpriserna. Jimmie hade lovat 10 kronor lägre, Ebba 9 kronor och Moderaterna 5 kronor. I slutändan blev det bara en krona, säger han till SVT Nyheter och tillägger:

–  Det är verkligen tråkigt att man lägger ut bilder på Instagram vid pump innan valet och sedan blir det bara 1 krona när man väl har makten och ska leverera.

Tidigare finansminister Mikael Damberg (S) är också kritisk.

Han hävdar att regeringen och SD inte tagit hänsyn till den taxering som innebär att bränsleskatten ökar varje år.

– När vi läser detaljerna så visar det sig att skatten de facto bara kommer att sänkas med 33 öre eller 40 öre vid pump. Det är en jätteskillnad. Jag tror att väldigt många väljare kommer att bli förvånade och besvikna, säger Damberg till SVT.

Ytterligare sänkningar väntar

Regeringen och Sverigedemokraterna har även beslutat att sänka reduktionsplikten till EU:s miniminivå från och med 2024.

Det skulle ge en effekt på 3-4 kronor lägre literpris om man inkluderar den aviserade skattesänkningen.

– Jag hade velat gå fram ännu lite hårdare, även om det här är den enskilt största satsningen vi gör i budgetpropositionen. Samtidigt är det så att när inflationen nästan är tvåsiffrig så är det livsfarligt att föra en expansiv finanspolitik, säger Oscar Sjöstedt till nyhetsbyrån TT.  

Foto: Riksdagen resp Sverigedemokraterna

Text: Redaktionen


Råttkaos väntas i svensk stad på torsdag – “Kommer vara påtagligt”

2024 04 14

En kommande strejk kan vara på väg att ställa till det rejält i Skåne.

Det handlar om fackförbundet Kommunals krav på SKR om förbättringar gällande bland annat lönevillkor och regler för dygnsvila.

På torsdag nästa vecka lär medlemmarna gå ut i strejk.

Det handlar om över 5 000 medlemmar på 750 arbetsplatser runt om i landet.

Fruktar kaos

Strejken berör flera olika områden.

Bland annat renhållningsarbetare, där nästan alla renhållningsarbetare i Lund ingår i varslet.

Därför fruktar nu staden råttkaos och överfulla soptunnor i och med strejken.

Det rapporterar TV4.

“Kommer bli påtagligt”

Andra yrkesgrupper som berörs är bland annat lokalvårdare och måltidspersonal.

Just renhållningsarbetarnas deltagande i strejken väntas leda till obehagliga utmaningar.

– Det kommer ju att bli överfulla tunnor. Vi ser råttor varje dag, så det är något som kommer att bli påtagligt om det blir strejk, säger Nicklas Kryger som arbetar med saken i staden, till TV4.

Har krävt ordning

Fackförbundet kommunal framhåller att strejken kommer att utbryta om parterna inte kommer överens.

– Kommunal har i årets avtalsförhandlingar bland annat krävt ordning och reda i löneprocesserna, där Kommunal menar att ett skriftlighetskrav vid lönesättning och utbetalning av ny lön i tid, borde vara rena hygienfaktorer i Sveriges största kollektivavtal. Vilket motparten inte velat tillmötesgå, förklarar fackförbundet.

– Kommunal har även krävt att ett helhetsgrepp tas för att skapa hållbara arbetstider, samt förbättringar i dygnsviloregleringarna för bland annat räddningstjänst och LSS-verksamhet. Villkor som motparten i stället vill försämra.  

“Rimliga krav”

Vidare menar man att det inte rör sig om någonting taget ur luften.

– Medlemmarna i Kommunal kräver inga fantasier. Vi har haft rimliga krav. I en svår ekonomisk tid tar vi ansvar för att få ner inflationen och inte bära in yrkanden som är kostnadsdrivande. SKR och Sobona har ändå inte kunnat gå oss till mötes, säger Malin Ragnegård, ordförande Kommunal.

Foto: J. Cotten

Text: Redaktionen


Ny lag börjar gälla i dag lördag – påverkar elbilsägare

2024 04 13

Från och med i dag förenklas betalningen vid laddstationer.

EU-parlamentet fattade beslut om den nya lagen redan sommaren 2023, och på lördagen börjar den gälla.

Nu ska betalningen vid laddstationer förenklas.

Detta genom att införa krav på att erbjuda kortbetalning vid alla nya laddplatser.

Det rapporterar Teknikens värld.

Blir mer tillgängligt

Syftet med lagförändringen är att göra laddning för elbilar mer tillgängligt för alla.

Det hela innebär att det inte längre kommer ställas krav på registrering, brickor eller speciella kort.

Från och med den 13 april måste alla nyinstallerade laddstationer erbjuda alternativet kortbetalning.

Har ställts krav

Under en längre tid har konsumenter ställt krav på att förenkla elbilsägande på olika sätt för att skynda på utvecklingen vad gäller elektrifieringen av fordonsflottan.

Just laddningen är en av de saker som man har menat varit underprioriterat.

De som har elbil vill i högre utsträckning se att tillgängligheten vad gäller laddstationer över hela landet måste förbättras.

Detta som en delåtgärd i arbetet med elektrifieringen av samhället.

Elektrifieringen viktig

Regeringen vill satsa på utbyggnaden av laddinfrastrukuren.

– Elektrifieringen av transportsektorn är central för att Sveriges klimatmål och åtaganden inom EU ska nås, framhöll regeringen i höstas.

– Därför satsar regeringen nu på laddinfrastruktur för både lätta och tunga fordon för att skapa förutsättningar för elektrifierade vägtransporter.

– En omfattande och snabb elektrifiering av vägtransporterna krävs för att transportsektorn ska kunna nå i princip noll utsläpp av växthusgaser. 

– För elbilar behöver det finnas tillgång till publik och icke-publik laddning i hela landet, för invånare i allt från gles- och landsbygd till städer.

“Av yttersta vikt”

Ebba Busch är en som har tryckt på vikten av utbyggnaden.

– Vi behöver ersätta fossila transporter och minska hushållens transportkostnader, det är av yttersta vikt för Sveriges konkurrenskraft och den gröna omställningen, har hon sagt.

Foto: My Energy

Text: Redaktionen