SVERIGE: Hård kritik mot SD

2022 10 28

Inför riksdagsvalet lovade Sverigedemokraterna att sänka priset på diesel och bensin med 10 respektive 6,50 kronor per liter.

Partiet presenterade tre förslag:

  • Permanent sänkning av bränsleskatten
  • Kraftig sänkt reduktionsplikt
  • Kraftig sänkning av momsen på bränsle under 6 månader

– Sammantaget innebär ovanstående förslag en prisskillnad vid pump på 10 kronor per liter diesel och 6,50 kronor per liter bensin, skrev partiledare Jimmie Åkesson och partiets ekonomisk-politiske talesperson Oscar Sjöstedt i Aftonbladet.

I går, torsdag, kom regeringen och Sverigedemokraternas besked.

M, KD, L och SD är överens om att energiskatten på bensin och diesel tillfälligt ska sänkas samt att beskattningen av bränsle inom viss värmeproduktion ska förändras. 

I förslaget som regeringsunderlaget tagit fram sänks energiskatten på bensin och diesel med 80 öre per liter under tre år.

– Priset på bensin och diesel vid pump bedöms därmed sänkas med en krona per liter inklusive mervärdesskatt, skriver regeringen i ett pressmeddelande. 

Långt från SD:s förslag om 10 kronor per liter diesel och 6,50 kronor per liter bensin.

”Grym besvikelse”

Centerpartiets ekonomisk-politiska talesperson Martin Ådahl anklagar SD och samarbetspartierna för att svika väljare på landsbygden.

– Jag tror att det här är en grym besvikelse bland alla på landsbygden som känner av de rekordhöga dieselpriserna. Jimmie hade lovat 10 kronor lägre, Ebba 9 kronor och Moderaterna 5 kronor. I slutändan blev det bara en krona, säger han till SVT Nyheter och tillägger:

–  Det är verkligen tråkigt att man lägger ut bilder på Instagram vid pump innan valet och sedan blir det bara 1 krona när man väl har makten och ska leverera.

Tidigare finansminister Mikael Damberg (S) är också kritisk.

Han hävdar att regeringen och SD inte tagit hänsyn till den taxering som innebär att bränsleskatten ökar varje år.

– När vi läser detaljerna så visar det sig att skatten de facto bara kommer att sänkas med 33 öre eller 40 öre vid pump. Det är en jätteskillnad. Jag tror att väldigt många väljare kommer att bli förvånade och besvikna, säger Damberg till SVT.

Ytterligare sänkningar väntar

Regeringen och Sverigedemokraterna har även beslutat att sänka reduktionsplikten till EU:s miniminivå från och med 2024.

Det skulle ge en effekt på 3-4 kronor lägre literpris om man inkluderar den aviserade skattesänkningen.

– Jag hade velat gå fram ännu lite hårdare, även om det här är den enskilt största satsningen vi gör i budgetpropositionen. Samtidigt är det så att när inflationen nästan är tvåsiffrig så är det livsfarligt att föra en expansiv finanspolitik, säger Oscar Sjöstedt till nyhetsbyrån TT.  

Foto: Riksdagen resp Sverigedemokraterna

Text: Redaktionen


Utdött rovdjur på väg att väckas till liv – forskare förtvivlade

2024 10 17

Vetenskapen uppges vara nära ett kontroversiellt genombrott.

Den tasmanska tigern, formellt kallat pungvargen, förklarades officiellt utrotad på 1930-talet.  

Nu är den australiska köttätaren på väg att väckas till liv igen.   

Detta efter att ett team av amerikanska och australiensiska forskare hävdar att man gjort en rad vetenskapliga genombrott på området, rapporterar Sky News.   

Pungvargen, även kallad tasmansk tiger eller "thylacine". Foto: E.J. Keller.

"99,9 procent korrekt" 

Bakom forskningen står det USA-baserade företaget Colossal Biosciences, som tidigare även meddelat att man planerar att få tillbaka mammuten och dronten från de döda.  

Från ett 108 år gammalt exemplar bevarat i alkohol på ett museum i Melbourne har forskarna extraherat en DNA-sekvens från djuret som de hävdar är 99,9 procent samma som originalet.

– Med denna nya resurs i handen kommer vi att kunna avgöra vad en pungvarg kan smaka, vad den kunde lukta, vilket typ av syn den hade och till och med hur dess hjärna fungerade, säger professor Andrew Pask från University of Melbourne, som är en av forskarna inblandade i projektet, till tv-kanalen.

Odlat i ett labb

De nya pungvargsproverna beskrivs som “de bäst bevarade antika exemplaren teamet har arbetat med”.

Men att ha tillgång till djurets gener är bara ett steg mot att återuppliva den tasmanska tigern.

Colossal använder genrederingstekniker för att ändra arvsmassan hos pungvargens närmaste släkting – den fettsvansade pungmusen som är stor som en hamster.

Enligt forskarna har man genomfört över 300 pungvargshärledda genetiska “ändringar” av pungmusceller som odlats i ett labb.

Man har även lärt sig hur man framkallar ägglossning i det lilla hamsterliknande djuret och odlat dess embryon utanför livmodern.

Forskare förtvivlade

Försöken att återuppliva pungvargen har inte gått utan kritik.

Många naturvårdare hävdar att alla de miljontals dollar som investerats av företag som Colossal istället borde användas för att bevara livsmiljöerna för djur som för närvarande riskerar utrotning.

Det inkluderar exempelvis en femtedel av Australiens inhemska däggdjur.

Andra menar att det är oetiskt att väcka liv i ett sedan länge utdött djur till en livsmiljö som är så kraftigt försämrad av mänsklig aktivitet. 

En del forskare pekar också på att det rent tekniskt är för svårt att genomföra. 

Pungvargen klassades formellt som utrotad 1936. Genom åren har det förekommit rapporter om folk som sett djuret även efteråt, men utan konkreta bevis.

Foto: C. Stark

Text: Redaktionen


Motorcykelföretag i konkurs

2024 10 17

Ett MC-företag som tillverkade eldrivna motorcyklar tackar för sig.

Det är fortsatt tungt i fordonsbranschen.

På torsdagen kommer besked om att det italienska motorcykelföretaget Energica, som tillverkade eldrivna motorcyklar, går i konkurs.

Det rapporterar Carup.

Syntes hos Jay Leno

Energica grundades 2010 och har fått stor uppmärksamhet under åren.

Bland annat syntes företagets produkter i den amerikanska tv-profilen Jay Lenos garage.

En rad olika problem för produktionen av elmotorcyklar, som förefaller mer utmanande än för elbilar, har nu fällt företaget som kommer att auktionera ut sin verksamhet.

Marknaden svag

Den svaga internationella fordonsmarknaden har även ställt till det för Energica, som det amerikanska företaget Ideanomics gick in i.

– I mars 2022 slutförde Ideanomics framgångsrikt ett frivilligt uppköpserbjudande, vilket gjorde det möjligt för aktieägarna att omvandla bolaget till en privat enhet, vilket gjorde det mer fritt och flexibelt i hanteringen av finansiering och flexibelt i sin tillväxt, framhåller Energica i ett pressmeddelande.

– Den efterföljande krisen på elmarknaden och nedgången i sektorns investeringar påverkade dock Ideanomics och äventyrade följaktligen Energicas investeringsmöjligheter.

“Går inte längre”

Energica fortsätter.

– Trots ledningens ansträngningar att aktivt och i stor utsträckning söka efter nya investerare - alltid i syfte att bevara fortsatt drift i borgenärernas bästa intresse - har det under de senaste timmarna blivit tydligt att dessa alternativa möjligheter inte längre är genomförbara.

– Det ger inte bolaget något annat val än att besluta om att inleda en konkurslikvidation, vilket möjliggör återbetalning av borgenärer i den utsträckning det är möjligt från likvidationsintäkterna och enligt pari passu-regeln och prioritetsordningen.

Fortsatt tufft

Det är som bekant fortsatt tufft på fordonsmarknaden och Energica är sannerligen inte det enda företaget som har tvingats kasta in handduken.

Många branschaktörer sätter stort hopp till kommande räntesänkningar som någonting som kan få fart på marknaden och investeringarna igen.

Foto: G. Coolen

Text: Redaktionen