SVERIGE: Har förlorat 500 000 kronor – “Blev kontaktad via mejl”

2025 01 12

En ny bedrägeritrend ställer till med problem.

Polisen har gått ut med en varning för en ny bedrägeritrend som har lett till att flera svenskar har förlorat pengar.

Bedragarna i fråga tar kontakt via mejl och utger sig komma från biblioteket.

En av de drabbade har förlorat så mycket som en halv miljon kronor.

Det rapporterar TV4.

“Via mejl”

Bedragarna säger att de kommer från biblioteket och att det finns vissa saker som måste göras som involverar Bank-ID eller Swish.

– De blir kontaktade via mail och säger att de behöver byta pinkod till sina lånekort på webben, säger Henrika Åström, bibliotekschef på Sundbybergs bibliotek, till TV4.

De drabbade har förlorat summor mellan 6 000 och 500 000 kronor.

Polisen varnar

Polisen har gått ut med en skarp varning via sin webbsida om den nya bedrägeritrenden.

– Bedragarna påstår att de måste bekräfta eller betala för beställningar av böcker och lurar offren att lämna ut bankuppgifter eller använda Bank-ID, varnar polisen.

– I vissa fall har de även lyckats fjärrstyra de drabbades datorer för att stjäla pengar. Under första veckan i januari har flera personer bosatta i norra Stockholm, alla över 80 år, blivit kontaktade av bedragare.

Var vaksam

Polisen uppmanar äldre och deras anhöriga att vara extra vaksamma och aldrig ge ut personlig information till okända personer. Vid misstänkt bedrägeri ska man omedelbart kontakta polisen.

– Lita inte på personen som ringer även om den verkar trovärdig och har personlig information om dig. Lägg istället på luren!

Det ska du göra

Johan Halling på bedrägerisektionen i Region Stockholm, förklarar exakt hur man bör agera om man får ett misstänksamt samtal.

– Oavsett om någon ringer upp eller kontaktar dig via mejl eller sms så ska du inte agera på instruktionerna, säger han.

– Lägg på luren, du behöver inte vara trevlig. Om du känner dig osäker tar du namn och titel och ringer tillbaka på ett telefonnummer som du själv söker fram eller redan har sparat. Låt inte bedragarna stressa dig.

Foto: J. Morgan

Text: Redaktionen


Många får samma sms just nu – radera direkt

2025 01 11

Nu utfärdas en ny bedrägerivarning.

Den här gången låtsas bedragarna komma från Coop.

Sms utfärdas till tilltänkta offer där det står att de har vunnit ett pris.

Enligt sms:et ska personen lämna ifrån sig känsliga uppgifter för att komma åt priset - ett tupperware-set.

Det rapporterar Råd & Rön.

Så lyder meddelandet

Så här lyder bluffmeddelandet som cirkulerar just nu:

– Grattis! Du är en vinnare. Din belöning är ett Tupperware-set med 36 delar. Observera att en leveransavgift kan tillkomma. 

Personen som får meddelandet uppmanas att göra anspråk på belöningen genom att klicka sig fram till en plats där man ska lämna känsliga uppgifter.

Radera direkt

Det rör sig dock om ett bluffmeddelande och den som får den här typen av sms gör rätt i att radera meddelandet omedelbart och inte följa några uppmaningar.

Den som redan har lämnat ifrån sig uppgifter bör omedelbart kontakta banken och polisen.

Coop meddelar att sms:et inte kommer från dem.

Flera fall

Polisen har gått ut med ett meddelande om att flera fall av bedrägerier som synnerligen riktar in sig mot äldre har inträffat under inledningen av 2025.

– I januari har ett stort antal bedrägerier mot äldre inträffat runt om i landet och polisen vill med anledning av det påminna om hur man kan skydda sig, framhåller polisen.

De förklarar vidare att ärendena framförallt har handlat om fysisk vishing, en form av bedrägeri där kriminella först ringer eller smsar sitt tilltänkta offer i syfte att komma åt personlig information och påstår sig företräda en banktjänst eller företag för att sedan även komma hem till den drabbade.

“Sannolikt bedrägeri”

Lotta Mauritzson på polisens nationella bedrägericenter förklarar.

– Om du mottar ett sms eller telefonsamtal med information som du inte känner igen så rör det sig sannolikt om bedrägeri, säger hon.

– Kontakta endast banker, myndigheter och företag via deras officiella telefonnummer som du söker upp själv och via inte nummer som anges i sms.

Foto: N. Dumlao

Text: Redaktionen


Anmälningar väller in mot tv-bolag – har en halv miljon svenska kunder

2025 01 10

Ett tv- och streamingföretag med en halv miljon svenska kunder har fått mängder av anmälningar emot sig.

Det handlar om tv-distributören och streamingbolaget Allente.

Konsumentverket har översköljts av anmälningar mot bolaget, rapporterar DN.

Nu får företaget allvarlig kritik av Konsumentverket.

Hamnat på ”skamlista”

Det är långt ifrån första gången Allente hamnar i blåsväder.

Redan 2023 hamnade företaget på konsumentorganisationen Råd & Röns ”skamlista” över organisationer som anmälts flest gånger till Konsumentverket, vilket MarcusOscarsson.se rapporterade om.

Allente låg då fyra på listan efter att ha fått 161 anmälningar emot sig.

Men tv-distributören tycks inte ha bättrat sig – snarare tvärtom.

Mängder av nya anmälningar

Allente har anmälts till Konsumentverket 166 gånger under 2024, enligt DN, och får nu allvarligt kritik från Konsumentverket.

Företaget, som uppges ha cirka en halv miljon svenska kunder, anklagas för att använda sig av vilseledande och aggressiva säljmetoder, enligt tidningen.

Många kunder har uppgett i anmälan att de känner sig lurade av företaget. Konsumentverket kritiserar också att Allentes säljare är otydliga med att deras syfte är att sälja abonnemang för Allente.

– Det har till exempel presenterat sig som att de vill informera om något viktigt, och att de inte alls är där för att sälja, säger Christopher Flamborn, jurist på Konsumentverket, till tidningen.

Har fått löften

Konsumentverket har tidigare drivit flera ärenden mot företag och då fått löften om bättring.

– Då har vi nöjt oss med de löftena. Men utifrån de här nya anmälningarna har vi kunnat konstatera att överträdelserna fortsatt, säger Christopher Flamborn.

Allente är ett stort företag med en halv miljon svenska kunder inom tv och streaming.

Företaget har bland annat ett nära samarbete med TV4, avseende basutbud, filmer, serier och sport på olika plattformar.

I somras meddelade företaget att man utökar samarbetet med TV4 ytterligare, vilket bland annat innebar att Allentes streamingkunder fick tillgång till TV4:s kanaler och streamingtjänster.

I oktober meddelades också att Allente har ingått ett avtal med Amazon och att kunderna får tillgång till streamingtjänsten Prime Video.

Men trots det är många alltså missnöjda med Allente och framför allt med deras aggressiva försäljningsmetoder.

Foto: Clement M

Text: Redaktionen