SVERIGE: Här är gruppen som vill skaffa flest barn

2023 07 01

En ny forskningsstudie visar att det är en viss grupp föräldrar som vill skaffa flest barn.

Forskningen om olika grupper av föräldrar och deras tankar kring hur många barn man vill ha utgörs av ett samarbete mellan Stockholms Universitet och Statistiska Centralbyrån.

Och forskningsresultatet visar att det finns tydliga skillnader i svenska samhället.

Många eller inga barn

En del vuxna vill bara ha ett barn, andra vill ha två barn och en del ännu fler.

Samtidigt har det blivit allt mer uppmärksammat att en del par väljer att inte skaffa barn överhuvudtaget.

Orsaken kan vara att man vill ha mer fritid eller fokusera på sig själv istället för att lägga flera år på att ta hand om små barn och allt vad det kan innebära.

Önskar 2,6 barn

Den nya studien visar både vilken grupp som vill ha flest barn och hur många barn olika grupper föredrar.

Den grupp som vill ha flest barn är enligt studien frikyrkliga personer, rapporterar Sveriges Radio.

Här är antalet barn som föräldrarna skulle vilja ha om de själva kunde välja:

- Ickereligiösa personer: 2,2 barn

- Religiösa personer: 2,3 barn

- Frikyrkliga personer: 2,6 barn

Stor familj

Maria Roberts som är medlem i Jesu Kristi Kyrka tror att det kan ha att göra med en persons kulturella bakgrund.

– Det kan ju vara en kultur man har inom kyrkan.

– Jag kommer från en stor familj och tänker att man är bekväm med att fortsätta bilda familj som man har i sin bakgrund.

Det säger hon till SR Jönköping.

Två förklaringar

Erik Carlsson som står bakom forskningsrapporten framhåller två olika förklaringsbakgrunder.

1, Att religiösa personer sätter familj och barnafödande framför karriär och fritidsintressen på ett annat sätt än vad icke-religiösa personer gör.

2, Att det kan handla om vilka sociala nätverk man tillhör och att nätverk som inkluderar stora familjer leder till att det blir mer normaliserat med stora familjer jämfört med nätverk med små familjer.

Lägsta någonsin

SCB framhåller att barnafödande i Sverige minskade från 1960-talet och framåt.

– Det var en period då fler kvinnor började lönearbeta, uppger SCB som även pekar på ökad tillgång till preventivmedel.

– År 1999 var barnafödandet det lägsta någonsin i Sverige, 1,5 barn per kvinna, enligt SCB.

 Foto: MB. Haim

Text: Redaktionen


Circle K och OKQ8 slutar omedelbart – varnas av Konkurrensverket

2024 12 04

Konkurrensverket har utrett misstankar om brott mot konkurrenslagen hos tre stora drivmedelskedjor i Sverige.

Det rör sig om Cirlce K, OKQ8 och Preem och deras löpande och offentliga publicering av rekommenderade priser på bensin och diesel, som bedöms kunna vara i strid mot konkurrenslagen.

Enligt mönstret går Circle K, som är prisledande, först ut med ändringar i rekommenderade priser och listpriser på morgonen.

Inom en dryg timme följer OKQ8 och Preem efter och publicerar samma pris.

Konkurrensverket har tidigare varnat för att detta kan innebära att en kedja helt och hållet styr drivmedelspriserna i Sverige.

– Det bidrar till en mycket homogen prisbild på drivmedel över hela landet, framhöll myndigheten i oktober och syftade på Circle K.

Lovar att sluta

Efter utredningen väljer nu Cirlce K och de två andra kedjorna att upphöra med tjänsten.

Det sker frivilligt och innebär att företagen inte längre offentligt kommer att publicera rekommenderade priser på vissa drivmedel för privatkunder så som det sker idag.

Beskedet skulle kunna få följden att det blir lägre drivmedelspriser i Sverige.

– Pristransparens kan vara både positivt och negativt för konsumenterna. Beroende på hur en marknad fungerar kan företag riskera att skada konkurrensen om de prissignalerar genom att offentliggöra prishöjningar eller prisstrategier.

– Prissignalering kan under vissa förutsättningar också leda till otillåten prissamordning mellan företag och innebära högre priser för konsumenterna, säger Konkurrensverkets vikarierande generaldirektör Hanna Witt i ett uttalande.

Kan straffas med enormt vite

De tre drivmedelsföretagen åtar sig även att senarelägga publiceringen av listpriser för drivmedel riktade till företagskunder för lätt trafik, även om det fortsatt kan göras med vissa begränsningar.

Konkurrensverket är nöjd med beskedet från mackarna.

Enligt myndigheten avhjälper det konkurrensproblem som preliminärt identifierats under utredningen och godtar därmed bolagens åtaganden.

– Beslutet förenas med viten om 100 miljoner kronor för respektive bolag, som kan dömas ut om de inte efterlever sina respektive åtaganden. Åtagandena gäller i tre år. I beslutet skrivs även drivmedelsbolaget St1, som också varit part i utredningen, av från vidare utredning, framhäver Konkurrensverket.

Foto: Circle K 

Text: Redaktionen


Julprodukt på Ikea har blivit viral – nu vill alla ha den

2024 12 05

En vara i den mer juliga kategorin har orsakat uppståndelse på Ikea.

Konsumentmakten är stor hos influencers på sociala medier.

I höstas rapporterades det om kundrusning till Rusta för att köpa en dekorationslampa i form av en enhörning som hade blivit viral på Tiktok. Lågpriskedjan Normal har tagit steget längre och byggt stora delar av sina framgångar på att deras produkter marknadsförts i liknande forum.

Nu har turen kommit till Ikea.

Blivit viral: fördubblad försäljning

Det är blockljuset med namnet “Gränsskog” som börjat flöda på Instagram och Tiktok, framför allt i Danmark.

Och trenden har inte gått Ikea obemärkt förbi, skriver danska Boligmagasinet.

– Vi har faktiskt sett en fördubbling av försäljningen den senaste tiden, säger Rikke Andersen, presschef på Ikea Danmark, till tidningen.

Succén har dock låtit vänta på sig. Ikea tog nämligen in ljuset i sitt sortiment redan förra året.

Vi har haft ljuset i vårt sortiment sedan januari 2023 och började se det bli populärt på sociala medier förra året. Men det är först nu som det verkligen slår till, säger Rikke Andersen.

Säljs även i Sverige

“Gränsskog” finns förstås även i de svenska varuhusen. 

Ljuset kostar 149 kronor och karaktäriseras av sin kraftiga stomme, sina tre vekar och brinntiden på 50 timmar.

Men det är främst i våra grannländer som ljuset blivit en viral hit, då även Norge har hakat på trenden.

– Speciellt i Danmark har det tagit fart. Vi har inte märkt av den stora efterfrågan i Norge än, men den kommer nog, säger Stine Odland, kommunikationschef på Ikea Norge, till Dagbladet.

Ljuset "Gränsskog" gör galen succé i Danmark och Norge. Foto: MarcusOscarsson.se

Designern: Onödig uppståendelse

Att det är ett ljus som blir viralt vid juletid är kanske ingen överraskning. Ljusförsäljningen går generellt upp markant den här tiden på året.

Inredningsarkitekten, stylisten och designern Tone Kroken Horten är dock generellt tveksam till modeflugor som dessa.

Hon menar att uppståndelsen är onödig.

– När det gäller en del av de här sakerna går man banans, oavsett alla normer och regler. Du måste bara ha det.

Men till skillnad från andra prydnadsföremål kan designern förstå tjusningen för ljus som Gränsskog. Den har ett värde och är inte bara rent dekorativ.

– Jag älskar kubljus, och de tre vekarna ger mycket ljus. Att många vill ha det här är kanske för att det sticker ut och är lite större än andra.

LÄS MER: Kundrusning till Rusta – julprodukt har blivit viral

Foto: A. Kolmacka resp A. Piacquadio

Text: Redaktionen