SVERIGE: Glädjande besked för Ica – dystert för Willys
2024 01 13
Ica är på väg att ta marknadsandelar medan Willys tappar.
Under det senaste året har svenska livsmedelsbutiker uppmärksammats stort i samband med de stora prishöjningarna på mat.
Konkurrensen mellan kedjorna har varit stor, och Willys ägare Axfood har gått mycket starkt.
Nu bedömer dock Danske Bank att de bästa tiderna är förbi för Axfood, och att Ica vänder till att ta andelar igen.
Det rapporterar Dagligvarunytt.
Väntas minska
Enligt banken väntas Axfoods försprång gentemot den övriga marknaden minska i samband med att Ica tar nya marknadsandelar.
– Då Ica når framgång med sin nya, mer aggressiva prisstrategi tror vi att risken för att Willys tvingas 'ge tillbaka' vissa av de marknadsandelar som det har vunnit de senaste två åren, har ökat när vi går in i 2024, meddelar banken i sin analys.
“Dåligt för Axfood”
Banken menar att risken för att Willys får börja ge tillbaka marknadsandelar till Ica nu har ökat.
– Det faktum att Ica halverade prisskillnaden mellan Maxi och Willys (enligt Ica) har börjat betala sig, och att prioritera topplinje framför marginaler fram till 2024 är dåliga nyheter för Axfood.
I samband med att man förutspår tuffare tider för Willys och Axfood så nedgraderar man även Axfood-aktien till “sälj” från “behåll”.
“En historisk ökning”
Matbutikerna har fått stor uppmärksamhet i samband med de kraftiga prisökningarna.
De senaste två åren har matpriserna i Sveriges livsmedelsbutiker ökat med 22 procent enligt Matpriskollen.
– Det är den historiskt snabbaste ökningen vi sett i dagligvaruhandeln sedan vi började mäta priserna i 2015 och jag har varit i branschen sedan 80-talet och aldrig varit med om så snabb ökning, säger Matpriskollens vd Ulf Mazur.
Bromsat in något
Priserna på livsmedel har bromsat in något sedan de allra kraftigaste ökningarna.
– Det finns nog många orsaker till inbromsningen. Fallande priser på världsmarknaden, lägre energikostnader, politiska utspel, mer stabil valuta och att konsumenterna blivit mer prismedvetna och handlar mer än någonsin på extrapris, fortsätter Mazur.
Foto: Icagruppen resp Willys Axfood
Text: Redaktionen