SVERIGE: Försvarsmakten kallar in polis efter larm

2022 10 20

Försvarsmakten kontaktade polisen efter drönarlarm på Västkusten.

Det blev mycket aktivitet på Orust under torsdagseftermiddagen efter att både Försvarsmakten och polisen befunnit sig på platsen.

Det ska handla om ett larm om drönaraktivitet i området, uppger SVT.

Försvarsmakten vill ha biträde av polispatrull i ett ärende, säger Peter Adlersson, polisens presstalesperson i väst.

Hundpatrull på plats

Polisen är återhållsam vad gäller information kring vad som hänt och hänvisar till Försvarsmakten.

Det ska vara ett större pådrag vid platsen, och enligt en frilansfotograf på plats är polisen där med hundar för att bistå Försvarsmakten, rapporterar SVT.

Jag vet att vi har en patrull på plats, plus en hundpatrull, säger Peter Adlersson.

Fått in tips

Försvarsmakten ska ha fått in tips och Försvarsmaktens kommunikatör Andrea Wahlberg Scott är fåordig om händelsen.

 Vi har fått in tips om verksamhet på Orust som vi undersöker tillsammans med polisen. Eftersom det är pågående verksamhet så kan vi inte uttala oss mer om det, säger hon.

Även polisens presstalesperson i väst, Peter Adlersson, uttalar sig återhållsamt.

 Det är Försvarsmakten som har ärendet och de ville ha hjälp av patrull. Det är inget jag kan säga någonting om. Det är deras ärende, säger han enligt Expressen.

Skådats i Norge

Flera drönare har skådats i Norge under de senaste veckorna.

Drönarna ska ha flugit över viktig infrastruktur i landet, bland annat flygplatser.

– Det är oacceptabelt att utländsk underrättelsetjänst flyger drönare över norska flygplatser. Ryssar är inte tillåtna att flyga drönare i Norge, säger Norges premiärminister Jonas Gahr Store om händelserna, uppger NRK.

Hänt tidigare

Även tidigare under året har drönare skådats i svenskt luftrum.

Bland annat har de skådats över Forsmarks kärnkraftverk under året.

Ryssland har anklagats av flera länder för att ha flugit drönare över viktig infrastruktur, enligt Reuters.

Foto: J. Blackeye

Text: Redaktionen


Willys och Hemköp stoppar populär produkt – gäller resten av 2024

2024 07 26

Axfood har gett besked om att matjätten sätter stopp för vissa livsmedel.

Under den senaste tiden har beståndet av surströmming uppmärksammats i Sverige.

Det råder stora utmaningar för odlare och surströmmingen bedöms i viss mån vara hotad.

Livsmedelsjätten Axfood, som äger Willys och Hemköp, har gett besked om att man sätter stopp för försäljningen av surströmming och annan fisk och skaldjur under resten av året.

Långsiktigt arbete

I WWF:s senaste fiskguide har strömming från Östersjön fått rött ljus. 

Det innebär att arten bedöms som hotad och helt bör undvikas.  

– Även om det inte är det småskaliga fisket som är det stora problemet, är strömmingsbeståndets biomassa lägre och åtgärder behöver vidtas, framhåller Axfood.

– Axfoods butiker kommer därför inte att sälja surströmming under säsongen 2024. Tillsammans med leverantörer ses nu olika hållbara lösningar över för att framöver kunna erbjuda surströmming på ett långsiktigt hållbart sätt framöver. 

“Borde inte tillåtas”

Åsa Domeij, Axfoods hållbarhetschef, har uttalat sig om situationen.

– Det är det industriella och storskaliga trålfisket av sill/strömming för fodertillverkning som inte borde tillåtas eftersom det leder till utfiske och därför förstör möjligheterna för det kustnära och småskaligt garnfiske för konsumtion, till exempel surströmming.

“Blandade känslor”

En annan som har kommenterat saken är Urban Winther som är butikschef för en Willysaffär i Luleå.

– Det är ju verkligen blandade känslor. Jag har respekt för att den har blivit rödlistad och det är ju väldigt ont om strömming. De sista åren har vi inte alls fått tag i de volymer som vi önskar, säger han till Sveriges Radio.

– Det är ju en otrolig brist på det.

Nya räkor

Axfood ersätter även de svenska räkorna i butikerna av liknande skäl.

– Även den svenska räkan har rött ljus i WWF:s fiskguide. I och med att den dessutom förlorat sin miljömärkning från MSC har den tillsvidare ersatts av räkor från Norge i Axfoods butiker.

Foto: Willys Axfood

Text: Redaktionen


Bilister påverkas av ny lag – föreslår indraget körkort

2024 07 25

Från polishåll föreslår man nu ännu hårdare straff trots att en ny lag har gett effekt.

Under en längre tid hade flera städer problem med ungdomar som åkte runt och spelade hög musik i sina bilar.

2021 kom en ny lag som möjliggjort böter som en konsekvens för den som spelar för hög musik.

Lagen har gett effekt, men från polishåll föreslår man nu ännu hårdare straff för bilisterna.

Det rapporterar SVT.

Har minskat

Antalet bötfällda i bland annat Dalarna har minskat kraftigt på sistone.

– Det är glädjande att se att fler bilförare nu tar hänsyn till reglerna och till sina medmänniskor, säger Kjell Bond, som är kommunpolis i Rättvik, till SVT.

Vill se hårdare straff

Trots att den nya lagen har gett effekt vill Kjell Bond se ännu hårdare straff.

Han föreslår att indraget körkort skulle kunna leda till en ännu bättre utveckling.

– Många bilister skulle tänka sig för både en och två gånger innan de spelar hög musik om de riskerar att förlora sitt körkort, säger han.

20 000 än så länge

Det återstår att se om man nöjer sig med böter eller om indraget körkort kan bli verklighet för den som spelar för hög musik framöver.

Transportstyrelsen har i dagarna släppt ny statistik, och under årets första halvår så förlorade 20 000 svenskar sitt körkort.

– Transportstyrelsen beslutade om nästan 20 000 körkortsåterkallelser under första halvan av 2024, framhåller myndigheten.

– Det är en liten ökning på 2,6 procent jämfört med motsvarande period året innan. Återkallelserna på grund av väsentliga trafikbrott minskar tydligt. Samtidigt fortsätter återkallelserna på grund av rattfylleri eller drograttfylleri att öka. Det visar Transportstyrelsens statistik.

Tydliga riskbeteenden

Mikael Andersson, presschef på Transportstyrelsen, kommenterar siffrorna.

– Både fortkörningar och rattfyllerier är tydliga riskbeteenden i trafiken, säger han.

– En körkortsåterkallelse är en markering från samhället om ett trafikfarligt och oacceptabelt beteende, även om beslutet i sig är en renodlad trafiksäkerhetsåtgärd.

Foto: W. Kei

Text: Redaktionen