SVERIGE: Flera reklamer fällda för vilseledande påståenden

2022 08 19

Nio reklamer med påståenden om miljön har hittills fällts av Reklamombudets opinionsnämnd, RON, i år.

Det motsvarar lika många som fälldes under hela 2021, rapporterar SVT.

Anledningen är att reklamerna bedöms ha använt sig av “vilseledande miljöpåståenden”.

– Jag tror att det är mer miljöargument idag i reklamen än vad det var för några år sedan, säger Elizabeth Trotzig, reklamombudsman, till tv-kanalen.

– Det har blivit viktigare helt enkelt. För oss alla.

Hårda regler

Det finns ett regelverk som annonsörer måste förhålla sig till.

Reglerna framgår i Internationella Handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation.

När det gäller just miljöargument är reglerna på flera sätt extra tuffa.

– Det hänger ihop med att det är väldigt komplexa och svåra frågor. Är man en icke-insatt person måste detta förklaras så man förstår på vilket sätt produkten har en inverkan på miljön eller inte, säger Elizabeth Trotzig.

Generaliserande påståenden

En vanlig miss som företagen gör är att man generellt använder begrepp och påståenden som “miljövänlig” och “hållbar” utan att backa upp det.

Bland de som fällts av Reklamombudets opinionsnämnd finns bland annat BMW och Postnord.

Den senare hade publicerat en bild i Svenska Dagbladet på en brevbärare med texten “Snart är vi helt fossilfria. Igen!”.

Postnord syftade då på leveranserna.

“Är vilseledande”

Men den förklaringen köpte inte RON.

– Enligt anmälaren är reklamen vilseledande. Annonsören försöker påverka folk att tror att allting har varit och kan bli fossilfritt, står det att läsa i beslutet från tidigare i år.

RON gick på anmälarens linje och fällde Postnord.

Tar genvägar

Enligt Elizabeth Trotzig tar företagen ibland genvägar för att effektivisera sina budskap.

– Det här tycker företag och annonsörer är besvärligt. Man kanske har en oneliner i reklamen och vill inte ha ytterligare text och förklaringar. Men det måste man faktiskt ha, säger hon till SVT.

Foto: J. S. Diego

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Jas Gripen har skjutit skarpt – ”ingen övning”

2024 10 09

Jas Gripen uppges ha skjutit skarpt i skärgården utanför Stockholm, och Försvarsmakten understryker att det inte handlar om en övning.

Försvaret har genomfört en hemlig operation i Sverige den senaste veckan.

Det handlar om en beredskapsoperation.

Men från Försvarsmaktens sida vill man inte kalla det för en ”övning”.

– Det här är ingen övning, utan en del av Sveriges och Natos avskräckning, säger Fredrik Ståhlberg, operationschef på Försvarsmakten, till SVT.

Har skjutit skarpt

Operationen har pågått i hemlighet, och avslutades på tisdagen.

Under beredskapskontrollen har bland annat Jas Gripen skjutit skarpt mot en tilltänkt motståndare i skärgården utanför Stockholm.

Även fartyg och artilleri har skjutit skarpt, enligt Expressen.

Operationen har genomförts på flera håll i Sverige, dels utanför Stockholm, dels i norra Sverige.

Hemligt för deltagarna

I beredskapskontrollen har man utgått ifrån ett tilltänkt scenario där ryska trupper attackerat Sverige.

Hela operationen var oanmäld och planerats under stor sekretess.

– Den här beredskapskontrollen har varit hemlig för dem som deltar, de fartygsbesättningar och piloter som gör det här har precis fått sina order, sade Fredrik Ståhlberg till Expressen i samband med beredskapskontrollen.

Operationen ägde rum på Utö i Stockholms skärgård samt Vidsel i Norrbotten.

I scenariot tänker man sig bland annat att ryska trupper tagit sig in i svensk skärgård och placerat ut ett långräckviddigt robotsystem, enligt SVT.

Den tänkta fienden bekämpas bland annat av kustjägare.

”Ryssland är aggressorn”

Det finns i dagsläget ingen påtaglig risk att Ryssland angriper Sverige, men Ryssland har ändå visat ett allt större intresse för Sveriges närområde, menar Ståhlberg, enligt SVT.

Därför är det ett sådant scenario man förbereder sig för.

– Det råder väl ingen tveksamhet om att det är Ryssland som är aggressorn i vårt närområde, det är bara att titta på det sätt som de angripit och anfallit in i Ukraina just nu, så det finns ett ökat intresse från Ryssland mot oss och det är inget att hymla om, säger Fredrik Ståhlberg till kanalen.

Foto: Försvarsmakten

Text: Redaktionen


Kundrusning till Rusta – julprodukt har blivit viral

2024 10 09

Julen har kommit till de svenska varuhusen.

Löven på träden har inte ens hunnit skifta färg innan adventsljusstakar, jultomtar, pepparkakor och julmust har dykt upp på hyllorna i svenska butiker. 

Alldeles för tidigt enligt vissa, när julsakerna till och med konkurrerar med Halloweenprydnaderna.

Alla håller dock inte med.           

– De allra flesta tycker att det roligt med julprylarna, men det är klart några tycker att det är för tidigt så det är dubbelbottnat, har exempelvis Annica Svanberg, butikschef på Blomsterlandet i Uddevalla, sagt till Bohuslänningen vid ett tidigare tillfälle.        

Rusta-produkt har blivit viral       

Jula, Biltema, ÖoB och Rusta är bara några exempel på butiker som i början av oktober har slängt upp julpyntet.

Den sistnämnda butiken har i år spetsat sitt utbud inom kategorin. Och det har gett resultat – i Norge.

Där stjäl nämligen en produkt hela rampljuset, rapporterar norska medier.

Det handlar om en dekorationslampa i form av en enhörning som blivit fullkomligt viral på bland annat Tiktok.

– En snabb sökning i sociala medier visar att videor med enhörningen har flera hundra tusen visningar, skriver exempelvis Dagbladet.   

Säljs även i Sverige   

Enhörningen (se bild nedan) finns även i de svenska Rusta-butikerna.

– Lampan är formad som en enhörning och lyses upp av kallvita LED-lampor som får ytan att komma till sin fulla rätt, framhåller Rusta på sin hemsida.

Varför dekorationen har fått sådan fart i sociala medier är oklart.

Men inte desto mindre välkomnas det av varuhuset självt. Och att det gett effekt råder det inget tvivel om.

– Vi tycker det är kul att enhörningen har blivit viral på TikTok och det avspeglas även i efterfrågan på lagret, säger Erlend Kramer, chef för Rusta i Norge, till Dagbladet.

Psykologen: Bra metod mot depression

Hur tidigt det är okej att börja julpynta är en fråga som delar svenska folket.

Men faktum är att psykologer hävdat att ju tidigare man gör det – desto gladare blir man.

– Det är faktiskt en av de mest effektiva metoderna mot depression. Det kallas för beteendeaktivering och det innebär att man försöker göra det som känns intressant eller kul, även fast man inte känner för det, har psykologen Dan Katz sagt till SVT:s Morgonstudion vid ett tidigare tillfälle.

Foto: MarcusOscarsson.se resp Kraken Images

Text: Redaktionen