SVERIGE: Flera reklamer fällda för vilseledande påståenden
2022 08 19
Nio reklamer med påståenden om miljön har hittills fällts av Reklamombudets opinionsnämnd, RON, i år.
Det motsvarar lika många som fälldes under hela 2021, rapporterar SVT.
Anledningen är att reklamerna bedöms ha använt sig av “vilseledande miljöpåståenden”.
– Jag tror att det är mer miljöargument idag i reklamen än vad det var för några år sedan, säger Elizabeth Trotzig, reklamombudsman, till tv-kanalen.
– Det har blivit viktigare helt enkelt. För oss alla.
Hårda regler
Det finns ett regelverk som annonsörer måste förhålla sig till.
Reglerna framgår i Internationella Handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation.
När det gäller just miljöargument är reglerna på flera sätt extra tuffa.
– Det hänger ihop med att det är väldigt komplexa och svåra frågor. Är man en icke-insatt person måste detta förklaras så man förstår på vilket sätt produkten har en inverkan på miljön eller inte, säger Elizabeth Trotzig.
Generaliserande påståenden
En vanlig miss som företagen gör är att man generellt använder begrepp och påståenden som “miljövänlig” och “hållbar” utan att backa upp det.
Bland de som fällts av Reklamombudets opinionsnämnd finns bland annat BMW och Postnord.
Den senare hade publicerat en bild i Svenska Dagbladet på en brevbärare med texten “Snart är vi helt fossilfria. Igen!”.
Postnord syftade då på leveranserna.
“Är vilseledande”
Men den förklaringen köpte inte RON.
– Enligt anmälaren är reklamen vilseledande. Annonsören försöker påverka folk att tror att allting har varit och kan bli fossilfritt, står det att läsa i beslutet från tidigare i år.
RON gick på anmälarens linje och fällde Postnord.
Tar genvägar
Enligt Elizabeth Trotzig tar företagen ibland genvägar för att effektivisera sina budskap.
– Det här tycker företag och annonsörer är besvärligt. Man kanske har en oneliner i reklamen och vill inte ha ytterligare text och förklaringar. Men det måste man faktiskt ha, säger hon till SVT.
Foto: J. S. Diego
Text: Redaktionen