SVERIGE: Fabrik flyttar till Polen – anställda förlorar jobbet

2025 02 18

En fabrik i Sverige flyttar utomlands.

På måndagen kommer besked om att Hydra Specma - som arbetar med hydraulsystem - flyttar sin fabrik i Tranemo till Polen.

Beslutet motiveras av att vilja “stärka den globala marknadspositionen”.

Omkring 50 personer som jobbade vid fabriken i Tranemo förlorar därmed jobbet.

Flyttar till Polen

Hydra Specma meddelar att de har beslutat att flytta den nuvarande verksamheten vid enheten i Tranemo, Sverige, till sin anläggning i Stargard, Polen. 

Beslutet är en del av företagets strategi att “stärka sin globala marknadsposition genom ökad konkurrenskraft och effektivisering av produktionen”.

 Flytten planeras att genomföras under 2025.

Fullständig nedläggning

Beslutet innebär att verksamheten i Tranemo successivt avvecklas under 2025.

Hydra Specma har cirka 50 anställda i Tranemo som påverkas av förändringen.

 Avvecklingen kommer att ske i etapper med start under det andra kvartalet 2025, och en fullständig nedläggning förväntas under det tredje kvartalet.

– Företaget samarbetar aktivt med fackliga företrädare för att säkerställa bästa möjliga lösningar för de berörda medarbetarna, framhåller bolaget.

“Tyvärr enda lösningen”

Markus Wallin vid Hydra Specma kommenterar beslutet.

– Företagets ledning har noga utvärderat fabrikens framtid som helhet och kommit fram till att en flytt av verksamheten till Stargard tyvärr är den enda möjliga lösningen, säger han.

– Våra medarbetare i Tranemo är mycket kompetenta och erfarna och vi kommer att göra vårt bästa för att stödja dem i att hitta nya arbetsmöjligheter. Nedläggningen av fabriken kommer att ske stegvis för att säkerställa god kundservice och en smidig övergång av produktionskapacitet till vår anläggning i Stargard.

I 10 länder

Hydra Specma är ett specialiserat handels- och ingenjörsföretag med huvudkompetenser inom bland annat hydrauliska komponenter.

Bolaget har huvudkontor i Skjern, Danmark och har över 1 300 anställda i 10 länder. 

Foto: G. Henderson

Text: Redaktionen


Går i konkurs efter 106 år – efter dödsolyckan

2025 05 25

Ett Göteborgsbolag går i konkurs.

Det var under sommaren 2023 som en tragisk olycka inträffade vid nöjesparken Gröna Lund i Stockholm.

En 35-årig kvinna förlorade livet och flera skadades när berg-och dalbanan Jetline spårade ur.

En rättsprocess inleddes då mot bland annat Göteborgs Mekaniska Werkstad – som nu går i konkurs.

Det rapporterar Göteborgs-Posten.

Går i konkurs

Göteborgs Mekaniska Werkstad – med anor från 1919 – krävs på miljoner för inblandning i dödsolyckan.

Åklagare lämnade förra året in en talan om grovt vållande till annans död, flera fall av grovt vållande till kroppsskada och framkallande av fara för annan mot Göteborgsbolaget.

Detta eftersom Göteborgs Mekaniska Werkstad på uppdrag av Mekosmos levererade en bärarm till nöjesparken.

Bärarmen knäcktes enligt TV4 vid dödsolyckan.

Inte på grund av rättsprocessen

Det ska dock enligt konkursförvaltaren inte vara på grund av rättsprocessen som bolaget går i konkurs – utan på grund av prissättningen.

Göteborgs tingsrätt har fattat beslut om konkurs och bolaget hade vid konkurstillfället 15 anställda.

Enligt de senast tillgängliga siffrorna hade bolaget en nettoomsättning på 17 227 000 kronor, och bokförda tillgångar på 9 402 000 kronor, uppger Konkurslistan

“Hade inte hänt”

Senior åklagare Christer B. Jarlås vid Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål har sagt att dödsolyckan inte hade hänt om alla regler hade följts.

– I tivolianordningar ska alla delar vara säkra och det finns ett tydligt regelverk med svenska standarder att följa, har han sagt till SVT.

– Om företagen hade följt reglerna hade detta inte hänt.

Anlitades av Mekosmos

Tre företag misstänktes för brott efter dödsolyckan, däribland just Göteborgs Mekaniska Werkstad.

Underentreprenören Mekosmos ska utan Gröna Lunds vetskap ha anlitat Göteborgs Mekaniska Werkstad för produktion av bärarmarna.

Göteborgs Mekaniska Werkstads försvarsadvokat framhöll förra året att ”bolaget bestrider ansvar och motsätter sig därför att betala företagsbot.”

Det rapporterar SVT.

Foto: Gröna Lund

Text: Redaktionen


Willys vädjar till kunder

2025 05 26

Willys-kunder ställer till med problem i en butik i Upplands-Bro.

Willys har nu stött på ett liknande problem som Ica-butiker tidigare upplevt.

Kunder som besöker butiker kastar ner saker i pantmaskinen som inte ska vara där.

Det orsakar risker – och Willys går därmed nu ut med en vädjan till kunder som använder kedjans pantmaskiner.

Det rapporterar Mitt i.

Flera saker

Det rör sig om de större pantmaskinerna där kunder kan hälla i panten.

Vid en butik i Upplands-Bro har personalen upptäckt alla möjliga saker i pantmaskinen.

Det handlar bland annat om verktyg, snus, knivar, barnkläder och mycket annat.

– Hittills har maskinen klarat alla udda föremål, men det finns såklart en risk att ett tungt verktyg eller en kniv kan skada maskinen så att den behöver lagas, förklarar Ia Fungdal, butikschef för Willys Bro Handel.

Vädjar till kunder

Butikschefen menar att det är positivt att pantmaskinen används av kunderna, men att de gärna kan säkerställa att det inte slängs in saker som inte hör hemma där.

– Vi tycker att det är superkul att så många uppskattar och använder vår pantmaskin! Försök om möjligt att bara kasta i pantburkar så håller maskinen längre.

Även Ica

Det är inte bara Willys som har stött på den här typen av problem.

Även Ica-butiker har upplevt att diverse oönskade föremål har landat i pantmaskinen.

Vid en butik i Borås har personalen bland annat hittat trosor, knivar, en tandavgjutning och sexleksaker.

– Det är ett irritationsmoment i vardagen och ingen rolig arbetsmiljö för de som jobbar med att tömma och rengöra, säger butikschef Jesper Hedell enligt Göteborgs-Posten.

“Går sönder”

Hedell förklarar att man redan har upplevt att pantmaskinen gått sönder på grund av obehöriga föremål.

– Ibland går maskinerna sönder och då blir det en frustration även för kunderna som inte kan lämna tillbaka sina burkar och flaskor, säger han.

Det bedöms även finnas en skaderisk för butikspersonalen som behöver hantera föremålen i fråga – exempelvis knivar och liknande.

Foto: Willys Axfood

Text: Redaktionen