SVERIGE: Enorma brister på Akademiska sjukhuset

2022 06 14

Situationen på Akademiska sjukhuset i Uppsala är mycket allvarlig.

Bristerna är så många och köerna är så långa att patienter har dött i ensamhet.

Det framhäver  Inspektionen för vård och omsorg, Ivo, som återigen riktar hård kritik mot Region Uppsala.

Andra gången

– Väntetiderna på akuten är så långa att det har lett till att patienter har försämrats i sina tillstånd, inte minst i infektionssjukdom, men vi har också exempel på dödsfall, säger Peder Carlsson, chef för avdelning Mitt på Ivo, till SR Ekot.

Det är andra gången som Ivo riktar omfattande kritik mot Region Uppsala. De anser att patienternas mest basala behov inte tillgodoses på Akademiska sjukhuset. uppger SR.

Dött i korridorer

– Döende patienter har vårdats i korridorer, personer har legat i timmar i sin egna avföring på akuten, det saknas hjärtövervakningsutrustning och patienter har varken fått mediciner, mat eller dryck som de behöver, fastslår Ivo i sin rapport.

Fattat beslut för att förbättra vården

– Vi har sett att vi måste jobba med förbättringar och har därför fattat massor med beslut, bland annat för att få till fler vårdplatser. Som en del  i detta har vi tillfört runt 50-60 miljoner det här året för att bland anant kunna hantera personalfrågor, säger Mikael Köhler,  hälso- och sjukvårdsdirektör i Region Uppsala.

Han poängterar att Akademiska likt flera andra sjukhus befinner sig i en besvärlig bemanningssituation. Han betonar att patienternas säkerhet alltid är högsta prio. 

– Vad det gäller patientsäkerhet är det något som man måste jobba med hela tiden. Det är utmaningar som måste hanteras hela tiden, säger Mikael Köhler.

Hotar med miljonböter

Nu ställer Ivo nya krav på Akademiska sjukhuset. Senast den 15 september måste sjukhuset säkerhetsställa att  612 vårdplatser finns tillgängliga, rapporterar SVT Nyheter.

Annars riskerar regionen böter på 20 miljoner kronor.

– Situationen vid Akademiska sjukhuset är mycket allvarlig och, sedan IVO:s senaste tillsyn, försämrad. Patienternas mest basala mänskliga och medicinska behov kan inte tillgodoses. Bristerna vid akutmottagningen är omfattande och genomgripande med påverkan på all vård och behandling som sker där. Patienter som befinner sig i livets slutskede vårdas i korridorer utan möjlighet till avskildhet och skydd för sin integritet och det finns uppgifter om att patienter har dött i ensamhet, skriver Ivo i sitt beslut.

Arkivfoto: H. Jade

Text: Redaktionen


Kunder varnas för tio nätbutiker – här är hela listan

2024 04 26

Anmälningar väller in om nätbutiker som inte håller sina löften gentemot kunderna.

Problemen är så pass omfattande att Konsumentverket inlett en granskning av tio webbplatser, där det enligt myndigheten förekommer ”allvarliga brister”.

”Inte tillåtet”

Konsumentverkets granskning har hittills visat att nätbutikerna använder sig av en liknande affärsmodell: Det framstår som att butiken är svensk och har lager i Sverige, men i själva verket importeras varorna från ett annat land.

–  Det här kallas för dropshipping och är i sig inte otillåtet. Men det vi ser i anmälningarna och kontakterna till oss är att många känner sig vilseledda av de här butikerna, säger Henric Jonsson, juridisk rådgivare vid Konsument Europa som är en del av Konsumentverket. 

Så vilseledds kunderna

I anmälningarn uppger många kunder att de beställt produkter som marknadsförts på ett visst sätt, exempelvis med viss kvalité. Produkten som levererats har dock inte motsvarat förväntningarna.

Att returnera tillbaka varan blir sedan en dyr och krånglig process. Nätbutikerna meddelar att kunden på egen bekostnad måste skicka tillbaka produkten till landet det skickades från.

– Nätbutikernas webbplatser är skapade för att ge intryck av att det är ett svenskt företag man handlar av, inte minst för att betaltjänstlösningen många gånger är svensk. Att varorna skickas från ett land på andra sidan jordklotet är inte lika tydligt, om det ens framgår överhuvudtaget, säger Henric Jonsson.

– Många uppger också att det är helt omöjligt att få kontakt med företagets kundtjänst om man till exempel vill reklamera, fortsätter han. 

Här är hela listan 

Följande svenska nätbutiker granskas:

www.prestigefashion.se

www.gym-power.se

www.furstockholm.se

www.nordisktsken.se

www.femmeform.se

www.broderingstudio.se

www.hemmaval.se

www.sverigeklyven.se

www.merley.se

www.compassnature.se

De allvarligaste marknadsrättsliga brister som Konsumentverket hittills noterat är följande:

  • Marknadsföringen av produkterna stämmer inte överens med de levererade produkterna
  • Produkterna levereras inte inom den angivna leveranstiden
  • Bristande kontaktinformation
  • Bristande information om varifrån produkterna skickas
  • Bristande returinformation (reklamation och ångerrätt)

Foto: Rupixen.com

Text: Redaktionen


Flyg från Sverige stoppat

2024 04 26

Ett flygplan som skulle lyfta från Landvetter har stoppats precis före avgång.

Planet i fråga var på väg till den populära semesterorten Palma de Mallorca i Spanien.

Men flyget fick avbryta resan kort före att det var på väg att lyfta från marken, rapporterar Göteborgs-Posten.

Sjukdomsfall ombord

Anledningen till det plötsliga stoppet uppges vara att en passagerare ombord blev sjuk.

Det beskedet ger Swedavia själva.

– Vi kan bekräfta att på grund av ett sjukdomsfall ombord så fick den stå kvar vid gaten, säger Swedavias tillförordnade presschef till GP.

En och en halv timme efter planerad avgång ska planet ha kommit iväg.

Femte populäraste

Mallorca är en av de mest populära destinationerna för svenska folket att resa till.

Resmålet låg på plats fem över de tio mest besökta semesterorterna under påsken, som toppades av Gran Canaria och Teneriffa.

I mitten av april ökade även antalet bokningar hos resebolaget Ving med 55 procent, sannolikt tack vare en rekordstor skatteåterbäring.

– Är det något vi vet så är det att resor är bland det allra första man lägger pengarna på om man får ett extra tillskott och bland det sista som man också drar in på. Att få kvalitetstid med nära och kära, möta nya kulturer och skapa fina reseminnen är den bästa investeringen man kan göra, säger Claes Pellvik, kommunikationschef hos Ving.

LÄS MER: Rusning utomlands – topp 10 destinationer

Foto: Norwegian

Text: Redaktionen