SVERIGE: Efterlängtat besked för alla kattägare – ”En milstolpe”

2023 05 15

I fjol gick Jordbruksverket ut med nya direktiv till alla kattägare i Sverige – och nu kommer nästa stora steg.  

Fjolårets besked innebar att flera nya lagändringar infördes:

  • Katten måste vara id-märkt
  • Kattägare ska registrera sin katt online hos Jordbruksverket

– Lagen underlättar för kattägare att få tillbaka en försvunnen katt, framhöll myndigheten.

Nu kommer det bli ännu enklare.

Jordbruksverket har nämligen lanserat en söktjänst till det nya kattregistret.

Personer som hittar bortsprungna katter kan nu söka fram ägaren. 

Allt som behövs är kattens chippnummer eller id-tatuering.

–  Ett av syftena med registret är att göra det lättare att återförena en bortsprungen katt med sin ägare. Att vi nu har en allmän söktjänst kopplad till registret är därför en viktig milstolpe, säger Anders Elfström, avdelningschef på Jordbruksverket.

Hundratusentals katter

Katters id-märkning består vanligtvis av fyra till sex tecken. Dessa tecken hittas vanligtvis i kattens vänstra öra. 

Om ägaren till katten godkänt att vara sökbar för privatpersoner visas kattens och ägarens uppgifter vid sökningar på id-numret. I fall där ägaren valt att inte visa uppgifterna är det endast Jordbruksverket och länsstyrelsen som kan ta del av de registrerade uppgifterna.

Hittills har över 300 000 katter registrerats i det nya registret.

Hela 96 procent av kattägarna har valt att vara sökbara.

–  Det är väldigt positivt att en så stor andel av kattägarna tillåter att deras uppgifter visas i söktjänsten, eftersom det gör det lättare att hitta ägaren till en bortsprungen katt. 

– Det underlättar exempelvis om en veterinär får in en trafikskadad katt och snabbt behöver identifiera ägaren för att ta ställning till eventuella vårdinsatser, säger Anders Elfström.

Fakta Jordbruksverkets kattregister 

- Söktjänsten nås via Jordbruksverkets webbplats

- För att söka efter en katt måste man ha kattens chipnummer eller tatuering

- Det är också möjligt att göra ägarbyten i registret. Den nya ägaren ska registrera ägarbytet

- Uppgifter om kattens ras, namn eller färg kan även korrigeras

- Ägare som har katter som avlidit eller flyttat utomland uppmanas att ta bort dem från registret

Anders Elfström betonar vikten av att uppdatera kattregistret.

–  För att registret ska hålla hög kvalitet och vara tillförlitligt är det viktigt att uppgifterna hålls uppdaterade. Lika viktigt som det är att man som kattägare registrerar sin katt i vårt register, är det att man avregistrerar den när den inte längre är i livet, säger han.

Foto: B. Farca

Text: Redaktionen


Kivra går ut med varning – “Skickas ut slumpmässigt”

2025 12 22

Kivra går ut med en varning för bedrägerier.

Bedrägerivågen fortsätter att drabba svenskarna.

Välkända varumärken kapas återkommande av bedragarna som försöker vagga in tilltänkta offer i en falsk känsla av trygghet.

Nu är det Kivra som tvingas gå ut och varna för pågående bedrägerier.

Kivra varnar

Sms utfärdas till intet ont anande svenskar om ett “Kivra-kort”.

Men det rör sig om bedrägerier, konstaterar den digitala brevlådan.

– Har du fått ett SMS om "Kivra-kortet"? Detta är ett bedrägeriförsök där bedragarna använder vårt namn men det finns ingen koppling till Kivra, varnar Kivra.

– SMSen skickas ut slumpmässigt. Ring inte numret de anger men rapportera gärna SMSet till din operatör.

Så kan det se ut

Så här kan ett exempel på bedrägeriet se ut enligt Råd & Rön:

– Ditt virtuella kort har nu aktiverats. Vid frågor eller ytterligare information rekommenderar du att du kontaktar vår kundsupport.

Ett nummer medföljer i meddelandet som bedragaren hoppas att det tilltänkta offret ska ringa upp.

Den som får den här typen av sms bör radera det direkt – och inte följa några uppmaningar.

Läs mer: Meddelande dyker upp i mejlkorgen – radera det direkt

92 miljoner samtal

Bedrägerierna kommer i olika former – bland annat som sms, mejl eller telefonsamtal.

Under 2025 har Telia stoppat 92 miljoner bedrägerisamtal, vilket är en ökning med 70 procent från i fjol.

Tre i sekunden

Det innebär att tre försök i sekunden eller nästan nio samtal per svensk aldrig når fram till kunderna.

– Vår data visar att bedragarna försöker ännu mer när de upptäcker att de blir stoppade, säger Amanda Landqvist, ansvarig för Telias bedrägeribekämpning.

– Utöver ny teknik och samarbete bidrar det också till den extrema ökningen till 92 miljoner stoppade bedrägerisamtal. Nu stoppar vi tre samtal i sekunden, och vi kommer inte att ge oss. Det här är en kamp om tryggheten för våra kunder och vårt digitala samhälle.

Läs mer: Elgiganten-mejl cirkulerar – radera direkt om du får det

Foto: Kivra

Text: Redaktionen


Efterlängtat besked om Aladdinasken

2025 12 23

Marabous populära chokladaskar Aladdin och Paradis har blivit dyrare och dyrare.

Inför årets jul har askarna både minskat i storlek och ökat i pris.

De populära chokladaskarna har minskat i storlek från 500 till 410 gram. Samtidigt har priset ökat från 119 till 129 kronor.

– Det innebär en prisökning på över 32 procent per 100 gram – trots att förpackningen ser ut ungefär som vanligt, rapporterar sajten Godare som är en del av Aftonbladet.

Annonserar efterlängtad vändning

Nu kommer dock ett efterlängtat besked för alla chokladälskare.

Marabous ägare Mondelez indikerar att en prissänkning är närstående.

Julia Lindberg, vd Mondelez Sverige, hänvisar till att kakaopriserna är på väg ner.

– Vår förhoppning är att kostnadstrycket ska kunna minska, och att detta i sin tur kan komma att märkas även för konsumenterna. Det är dock viktigt att komma ihåg att det alltid är handeln som sätter priserna mot konsument, säger hon till Dagligvarunytt.

Lindberg försvarar samtidigt prishöjningarna inför julen.

– Kakaopriserna har under en längre tid varit rekordhöga och resulterat i kraftigt ökade kostnader för vår produktion i Upplands Väsby. Det är även det som föranledde våra produktjusteringar, säger hon till tidningen.

LÄS MER: Förbud införs för matbutiker – förslaget finns i Sverige

Flera faktorer

Mondelez-chefen har tidigare hänvisat till att priset på kakao ökat dramatiskt på grund av dåliga skördar till följd av extrema väderhändelser.

– Svenska folket ska ha råd att njuta av vår choklad, det har varit vår idé sedan vi grundades för över hundra år sedan. Vi förstår att våra konsumenter inte kommer uppskatta att de får mindre choklad, men vår förhoppning är att konsumenten får tillgång till ett mer överkomligt styckpris beroende på hur handeln väljer att prissätta våra produkter.

– Den här förändringen möjliggör att vi kan fortsätta erbjuda konsumenterna ett varierat utbud, inom ett tillgängligt prisspann och med samma fantastiska smak och kvalitet, sade Lindberg när priserna höjdes.

LÄS OCKSÅ: Raseri mot storkedja – julpyntet var “stötande”

Foto: Mondelez Nordic Press Office

Text: Redaktionen