SVERIGE: Bransch skriker efter personal – behöver anställa 65 000

2025 02 09

Arbetsförmedlingen meddelar att en bransch är i stort behov av personal.

Det är alltjämt tuffa förutsättningar på arbetsmarknaden.

Arbetsförmedlingen har nu gått ut med ett meddelande om en bransch som skriker efter personal - nämligen äldreomsorgen.

Så många som 65 000 personer kommer behöva anställas under de kommande åren.

Stort behov

Drygt 65 000 personer behöver anställas inom äldreomsorgen fram till 2033, visar en ny rapport från Sveriges kommuner och regioner, SKR.

– Det är en stor och framtidssäker bransch att jobba inom, säger Sabina Joyau, sektionschef för äldrefrågor på SKR. 

Antalet äldre ökar

Arbetsförmedlingen understryker att eftersom befolkningen lever allt längre innebär det också att antalet äldre ökar samtidigt som allt pekar på att yngre i arbetsför ålder blir färre. 

Det är en utveckling som ställer till det för äldreomsorgen när det handlar om att få tag på arbetskraft redan nu och på längre sikt.

– Att hitta rätt kompetens till äldreomsorgen är en stor utmaning, fortsätter Joyau.

– Under den kommande tioårsperioden behöver antalet anställda inom äldreomsorgen öka med 32 procent – 65 600 personer – fram till 2033.

Olika roller

Joyau förklarar vidare att det kommer att behövas förstärkning i flera olika roller i äldreomsorgen.

– Bland annat undersköterskor och vårdbiträden men även sjuksköterskor, säger hon.

– Dessutom pågår en stor omställning mot nya arbetssätt, ny teknik och digitalisering, som kommer göra att nya kompetenser efterfrågas. Det är en framtidsbransch.

Fortsatt hög arbetslöshet

Det är fortsatt trögt på arbetsmarknaden och i december månad var knappt 377 000 människor inskrivna hos Arbetsförmedlingen.

34 759 personer anmälde sig som arbetssökande och 19 369 personer fick ett arbete.

Riksbanken har signalerat att ekonomin kan få vänta lite på ytterligare räntesänkningar - ett tungt besked för näringslivet i en situation där konjunkturen är svag och arbetslösheten förhållandevis hög.

Foto: Arbetsförmedlingen

Text: Redaktionen


19 dec 2025

Norwegian sätter in direktflyg – ingen konkurrent vill flyga dit

2025 12 20

Norwegian satsar på en ny direktlinje under 2026.

Flygbolaget kommer i juni 2026 inviga den nya linjen som kommer trafikeras två gånger i veckan.

– Den 27 juni 2026 inviger Norwegian sin första direktlinje mellan Köpenhamn och Tbilisi, uppger Norwegian.

– Det är första gången Georgiens huvudstad får direktflyg från Norden – ett steg som väntas underlätta resandet för både turister och affärsresenärer.

Välkomnas av Georgien

Beskedet välkomnas i Georgien som tror att den nya direktlinjen kommer bli värdefull för båda länderna.

– Den här nya rutten representerar ett viktigt steg i att stärka Georgiens förbindelser med norra Europa och skapa fler möjligheter till kulturutbyte, växande turism och affärssamarbeten, säger chefen för Georgiens nationella turistorganisation, Maia Omiadze, i ett uttalande.

Restiden halveras

I dagsläget kräver resor från Skandinavien till Georgiens huvudstad minst ett byte och restiden blir därav oftast uppemot elva timmar.

Med den nya linjen kortas tiden ner ordentligt, då flyget endast kommer ta omkring 4,5 timmar.

– Vi ser fram emot att välkomna fler turister från Danmark och södra Sverige för att upptäcka Georgiens mångsidiga upplevelser, rika historia och varma gästfrihet – där tiden står stilla, säger Maia Omiadze.

LÄS OCKSÅ: BEKRÄFTAT: Här är årets smartaste bilköp

Georgien

Georgien ligger på gränsen mellan Europa och Asien.

Landet har en kuststräcka vid Svarta havet men sträcker sig också högt upp i Kaukasusbergen.

Sidenvägen passerar landet och regionen har därför varit en mötesplats för världens civilisationer under historien.

Gränsar mot Ryssland

I norr gränsar Georgien till Ryssland.

Söder om landet ligger Armenien och Turkiet och Azerbajdzjan ligger österut.

– Georgien har identifierat de skandinaviska länderna som en av de viktigaste marknaderna i processen att utveckla flyg- och turismsektorerna, uppger Norwegian.

– Norwegians direktlinje möjliggör både affärs- och fritidsresor från Nordeuropa, vilket kommer att bredda Georgiens synlighet i en region där direkt tillgång fram till nu har varit begränsad.

LÄS OCKSÅ: Helt unik fabrik ska byggas i Sverige – ska stå färdig 2028

Foto: Norwegian

Text: Redaktionen


Chocken: tysk storstad nära konkurs

2025 12 19

Pengarna är slut och enorma besparingar krävs.

Stuttgart står på randen till konkurs.

Nu går den tyska storstaden ut med en drastisk varning.

– Utgifterna överstiger intäkterna. Mot denna bakgrund är nya skulder oundvikliga från och med 2026, eftersom brådskande investeringar enbart kan finansieras genom lån, framhåller Stuttgart stad enligt tyska tidningen Bild.

"Bilens huvudstad"

Stuttgart, med drygt 600 000 invånare, beskrivs ofta som “bilens huvudstad”. Här började Karl Benz och Gottlieb Daimler utveckla världens första fungerande bilar i slutet av 1800-talet.

Både Mercedes-Benz och Proche har sitt hjärta i staden, vilket gör platsen unik. Ingen annan stad har två stå inflytesrika bilmärken med rötterna så nära.

Dessutom är Stuttgart även centrum för avancerad ingenjörskonst, forskning och innovation och ett enormt nätverk av underleverantörer inom fordonsindustrin.

Men nu har de kommunala skatteintäkterna från företag minskat kraftigt, till följd av att bilbranschen är i kris.

Vill låna 2,4 miljarder euro

Bild beskriver Stuttgart som “nästan bankrutt”.

– Stadens beräknade likviditet vid slutet av 2025 ligger under noll, konstaterar också staden i ett officiellt uttalande.

Mellan 2026 och 2030 väntas det årliga budgetunderskottet ligga på flera hundra miljoner euro. Stuttgart vill därför ha totalt 2,4 miljarder euro i lån till just 2030 för att kunna finansiera nödvändiga investeringar.

LÄS MER: Helt unik fabrik ska byggas i Sverige – ska stå färdig 2028

Stänger bilfabrik

Bilkrisen i Tyskland visar sig även på andra håll i landet.

Tidigare i veckan meddelade giganten Volkswagen att man för första gången någonsin stänger en fabrik på tysk mark.

Det är biljättens fabrik i Dresden som efter 20 år kommer att tillverka sin sista bil, rapporterar Financial Times.

Volkswagen har tidigare behövt pausa produktionen i vissa fabriker i Tyskland, exempelvis i Zwickau och Emden. Anledningen har varit svag efterfrågan på några elbilsmodeller.

LÄS MER: Raseri mot storkedja – julpyntet var “stötande”

Foto: C. Lue

Text: Redaktionen