SVERIGE: Bekräftar förändring på bussar – gäller endast män

2024 05 14

En ny kampanj riktar sig direkt till män som åker buss i Östergötland.

En ny undersökning visar att kvinnor är bättre än män på att åka kollektivt.

I Östergötland åker drygt 40 procent fler kvinnor än män kollektivt.

Det vill regionen nu ändra på, genom att införa särskilda platser för män på bussarna.

Det rapporterar TV4.

“Kommer ha pappaplatser”

På bussarna i Östergötland kommer så kallade “pappaplatser” att införas för att försöka uppmuntra män till att åka mer buss.

– Vi kommer ha pappaplatser på några av våra fordon där vi tackar pappor som reser med kollektivtrafiken med små filmklipp som är inspelade av ungdomar som man kan kika på när man sitter på bussen eller Östgötapendeln till exempel, säger Östgötatrafikens kommunikationschef Anna Runesson till TV4.

Reser inte hållbart

Östgötatrafiken förklarar att det behövs åtgärder för att försöka motivera männen till att resa mer hållbart.

– Pappor är fina, men tyvärr reser de inte alltid så hållbart. Det vill vi försöka ändra på, framhåller Östgötatrafiken via sin webbsida.

– Statistik kring resvanor visar att män i medelåldern reser mindre med kollektivtrafik än övriga grupper. Andelen bilister i gruppen män ökar med åldern och är klart dominerande i 50-årsåldern.

“Behövs mer”

Män menar i större omfattning än kvinnor att bilen behövs i vardagen.

– Män anser sig i högre grad behöva bilen och en undersökning från Svensk Kollektivtrafik visar även att män generellt har lägre kunskap om hur kollektivtrafiken fungerar och dess fördelar, fortsätter Östgötatrafiken.

– Det är inte alltid som kollektivtrafiken passar ens livspussel, men om vi kan öka kunskapen om den, så hoppas vi att fler låter bilen stå och väljer hållbart resande lite oftare.

Lyfter fram fördelar

Vidare lyfter Östgötatrafiken fram flera fördelar som man hoppas att männen ska motiveras av.

– En bilresa motsvarar 1500 resor med tåg. Att resa kollektivt istället för med bil, minskar utsläpp av skadliga växthusgaser och bidrar till minskat buller och en trevligare stadsmiljö.

– Kollektivtrafiken skapar bättre förutsättningar för arbetspendling vilket bidrar till ett starkare näringsliv, en högre sysselsättning och i förlängningen till regionens utveckling.

– Att resa tillsammans minskar köerna i trafiken vilket gör det lättare att komma fram i våra städer. Färre bilar skapar trevligare stadsmiljöer för oss människor.

Foto: V. Chartin

Text: Redaktionen


Dollarstore storsatsar – under nytt namn

2024 07 22

Butikskedjan Dollarstore fortsätter att breda ut sig.

Och det är inte bara i Sverige som kedjan är på framväxt.

Nu satsar man även stort på Sveriges grannland i syd.

Dollarstore kommer att öppna totalt åtta nya butiker i Danmark under 2024 och 2025.

Det rapporterar sajten E-handel.

Under nytt namn

Det blir dock inte under namnet Dollarstore som kedjan kommer att öppna de nya butikerna.

I Danmark finns nämligen redan en kedja som heter Dollarstore.

Istället kommer de nya butikerna att gå under namnet Big Dollar, som det just nu finns fem stycken av i Danmark.

“Är väldigt glada”

I år så kommer två av de åtta butikerna att öppnas i Randers och Grenå under november månad.

Nästa år öppnas resterande sex butiker i Aalborg, Esbjerg, Skive, Ringsted, Sønderborg och Thisted.

Just de geografiska förutsättningarna bedöms vara mycket goda gällande expansionen.

– Vi är väldigt glada över att utöka vår närvaro i Mellanjylland med öppningarna i Randers och Grenå senare i år, säger Peter Jakobsen, Country Manager på Big Dollar enligt E-handel.

– Med de sex nya öppningarna spridda runt om i landet under 2025, kommer vi att kunna erbjuda ännu fler kunder fantastiska produkter till bra priser.

Går fortsatt starkt

Under fjolåret har Dollarstore gått igenom såväl ägarbyte som vd-byte.

Trots det går kedjan fortsatt starkt, och antalet kunder växte med 7 procent under 2023.

Det uppger Market.

“Då väljer kunderna oss”

Det har som bekant varit utmanande ekonomiska förutsättningar för många företag runt om i landet under de senaste åren.

Ränteläget har satt press på många stora bolag och i många branscher behöver man dra ner på satsningarna, men Dollarstore tycks kunna fortsätta ta marknadsandelar och sätta press på konkurrenterna.

Den nya vd:n Anders Kind menar att trovärdigheten och tilliten är en av de viktigaste sakerna i branschen.

– I slutändan tror vi att fler kunder kommer att välja våra butiker om de känner att de kan lita på oss, säger han till Market.

Foto: Dollarstore

Text: Redaktionen


Populär tv-serie på väg tillbaka – lockar miljontals tittare

2024 07 22

En av svensk tv:s största succéserier uppges närma sig en comeback.

Sedan Kanal 5 presenterade realityserien om Gekås i Ullared år 2007 har svenska folket fått lära känna profiler som Ola-Conny och Morgan.

Serien blev snabbt oerhört populär och många svenskar har genom åren bänkat sig framför tv-apparaterna för att följa vad som sker i det enorma varuhuset.

I samband med pandemin blev det dock stopp för inspelningarna, och det sista avsnittet sändes 2021.

På väg tillbaka

Miljontals tittare uppskattade programmet, och många blev besvikna när det inte blev någon fortsättning.

Nu kommer besked om att serien är på väg tillbaka.

– Det pågår diskussioner på flera nivåer, säger varuhusets vd Patrik Levin till sajten Market.

Oklart hur och var

Tidigare sändes serien på Kanal 5.

Patrik Levin menar att det är ganska sannolikt att programmet återuppstår, men det råder oklarheter i vilket format och i vilken kanal.

– När det första avsnittet sändes 2009 var linjär tv fortfarande det enda som fanns. Nu finns mängder av medieplattformar, säger han.

Det framgår inte vad tidslinjen är för den planerade comebacken.

Sveriges största varuhus

Programmet följde flera personer i Gekås verksamhet och kunderna besökte det gigantiska varuhuset.

– Den första säsongen av "Ullared" sändes hösten 2009 och blev då Kanal 5:s mest framgångsrika svenska program genom tiderna, förklarar Gekås Ullared.

– Varje avsnitt sågs av i snitt en miljon personer. Dessutom hade premiäravsnittet 1 077 000 tittare, fler än någon annan svensk produktion på Kanal 5. Ullared är fortfarande Kanal 5:s största succé.

Starka profiler

Profilerna Morgan och Ola-Conny har sedermera synts i rutan i flera format.

– En stark resa med Morgan och Ola-Conny hade premiär på Kanal 5 våren 2012.

– I TV-serien följer man Morgan Karlsson och Ola-Conny Wallgren, kända från TV-serien Ullared, på deras resor runt om jorden.  Under sex säsonger har duon hittad på det mesta bland annat har de åkt alla världen farligast bergochdalbanor och testat sumobrottning.

Foto: Clement M

Text: Redaktionen