SVERIGE: Bekräftar förändring på bussar – gäller endast män

2024 05 14

En ny kampanj riktar sig direkt till män som åker buss i Östergötland.

En ny undersökning visar att kvinnor är bättre än män på att åka kollektivt.

I Östergötland åker drygt 40 procent fler kvinnor än män kollektivt.

Det vill regionen nu ändra på, genom att införa särskilda platser för män på bussarna.

Det rapporterar TV4.

“Kommer ha pappaplatser”

På bussarna i Östergötland kommer så kallade “pappaplatser” att införas för att försöka uppmuntra män till att åka mer buss.

– Vi kommer ha pappaplatser på några av våra fordon där vi tackar pappor som reser med kollektivtrafiken med små filmklipp som är inspelade av ungdomar som man kan kika på när man sitter på bussen eller Östgötapendeln till exempel, säger Östgötatrafikens kommunikationschef Anna Runesson till TV4.

Reser inte hållbart

Östgötatrafiken förklarar att det behövs åtgärder för att försöka motivera männen till att resa mer hållbart.

– Pappor är fina, men tyvärr reser de inte alltid så hållbart. Det vill vi försöka ändra på, framhåller Östgötatrafiken via sin webbsida.

– Statistik kring resvanor visar att män i medelåldern reser mindre med kollektivtrafik än övriga grupper. Andelen bilister i gruppen män ökar med åldern och är klart dominerande i 50-årsåldern.

“Behövs mer”

Män menar i större omfattning än kvinnor att bilen behövs i vardagen.

– Män anser sig i högre grad behöva bilen och en undersökning från Svensk Kollektivtrafik visar även att män generellt har lägre kunskap om hur kollektivtrafiken fungerar och dess fördelar, fortsätter Östgötatrafiken.

– Det är inte alltid som kollektivtrafiken passar ens livspussel, men om vi kan öka kunskapen om den, så hoppas vi att fler låter bilen stå och väljer hållbart resande lite oftare.

Lyfter fram fördelar

Vidare lyfter Östgötatrafiken fram flera fördelar som man hoppas att männen ska motiveras av.

– En bilresa motsvarar 1500 resor med tåg. Att resa kollektivt istället för med bil, minskar utsläpp av skadliga växthusgaser och bidrar till minskat buller och en trevligare stadsmiljö.

– Kollektivtrafiken skapar bättre förutsättningar för arbetspendling vilket bidrar till ett starkare näringsliv, en högre sysselsättning och i förlängningen till regionens utveckling.

– Att resa tillsammans minskar köerna i trafiken vilket gör det lättare att komma fram i våra städer. Färre bilar skapar trevligare stadsmiljöer för oss människor.

Foto: V. Chartin

Text: Redaktionen


Larm från Ryssland – 26 procent av en hel bransch kan gå under

2024 11 14

Den ryska flygbranschen står inför enorma utmaningar.

Vladimir Putin har erkänt att den ryska ekonomin står inför vissa utmaningar.

Avsaknad av tillräckligt många arbetare och stigande räntor har blivit ett problem.

Samtidigt finns det större utmaningar i vissa branscher än i andra.

30 ryska flygbolag

På onsdagen kommer uppgifter om att den ryska flygbranschen har stora problem.

Den ryska tidningen Izvestia rapporterar att så många som 30 ryska flygbolag kan gå i konkurs under 2025 - vilket motsvarar 26 procent av landets passagerartrafik.

Det rapporterar Kyiv Independent.

Sanktionerna slår hårt

Sedan inledningen av Rysslands fullskaliga invasion av Ukraina har många västerländska länder infört omfattande sanktioner mot Ryssland.

Flygbranschen har påverkats kraftigt.

– Ett trettiotal ryska flygbolag, som står för 26 procent av den inhemska passagerartrafiken, kan komma att gå i konkurs under 2025, uppger Kyiv Independent.

– Sedan den fullskaliga invasionen började, infördes västerländska sanktioner mot de flesta ryska flygbolag. Som ett resultat av detta slutade flera branschaktörer 2022 att göra leasingbetalningar.

De ryska flygbolagen befarar att deras ekonomiska situation kommer att försämras och att deras operatörscertifikat kommer att återkallas på grund av ackumulerade skulder för leasing av utländska flygplan.

Medger problem

Vladimir Putin medger att det finns vissa utmaningar i den ryska ekonomin.

– Svårigheter och obalanser kvarstår i ekonomin, har han sagt enligt Newsweek.

Rysslands ekonomiska tillväxt har drivits på av rekordhöga militärutgifter, men bristen på arbetskraft, som förvärrats av truppförluster i Ukraina och kompetensflykt av dem som undvikit värnplikten, har drivit på inflationen, som centralbanken har försökt dämpa med höjda räntor.

Ökade kostnader

Marknadsanalytikern Grzegorz Drozdz har uttalat sig om situationen.

– Dessa höjningar har avsevärt ökat kostnaden för nya lån och lån med rörlig ränta. Den ryska rubeln fortsätter att försvagas trots höga realräntor.

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


Ostmärke i konkurs – sålde på Ica och Coop

2024 11 15

Ett svenskt ostföretag går nu under.

Under det senaste åren har många bolag i olika branscher fått det tufft.

På grund av de snabba räntehöjningarna från Riksbanken har företag i bland annat restaurangbranschen och fastighetssegmentet konkursat.

Även i livsmedelsbranschen har många fått det svårt - det senaste i raden är ostföretaget Ockelbo ost som nu går i konkurs.

Det rapporterar Sveriges Radio.

Har försökt

Ockelbo ost har flera gånger försökt rädda verksamheten - men nu är det över.

Konkursförvaltaren Henric Schef förklarar:

– Man har haft en tung ekonomisk utveckling under flera års tid och tappat större kunder, säger han till SR.

12 anställda berörs

Totalt 12 anställda berörs av konkursen.

Enligt Arbetarbladet har de anställdas löner inte betalats ut för oktober månad.

Ockelbo ost har enligt Nu.se sålt ostar på Ica och Coop och länge varit ett uppskattat ostmärke.

Efter 24 år

Ockelbo Ost var beläget i Ockelbo 4,7 mil nordväst om Gävle och 3,3 mil norr om Sandviken. 

Företaget grundades år 2000 och sålde till en början ost under namnet Ostpacken. Företaget växte årligen och hade kapacitet att leverera ost i hela Sverige. 

De producerade flera populära ostar som har sålts i matbutiker runt om i landet - däribland Ockelbo röd, Ockelbo blå och Ockelbo svart.

Ljusare tider framöver

Det har som bekant varit ett par oerhört tuffa år för svensk ekonomi.

Mängder av företag har gått i konkurs och många har tvingats lämna sina jobb i flera olika branscher.

Räntehöjningarna har slagit hårt, men inflationstakten har till slut lugnat sig och Riksbanken är i full gång med räntesänkningar.

Ekonomiska bedömare pekar på att ännu fler räntesänkningar är att vänta, någonting som kommer att gynna såväl hushåll med bolån som företag som har haft det kämpigt.

Statsminister Ulf Kristersson (M) och finansminister Elisabeth Svantesson (M) har tidigare aviserat att Sverige nu lägger om finanspolitiken till att vara inriktad på tillväxt och utveckling snarare än inflationsbekämpning.

Foto: Ö. Örtel resp Ica resp Coop

Text: redaktionen