SVERIGE: Bekräftar förändring på bussar – gäller endast män

2024 05 14

En ny kampanj riktar sig direkt till män som åker buss i Östergötland.

En ny undersökning visar att kvinnor är bättre än män på att åka kollektivt.

I Östergötland åker drygt 40 procent fler kvinnor än män kollektivt.

Det vill regionen nu ändra på, genom att införa särskilda platser för män på bussarna.

Det rapporterar TV4.

“Kommer ha pappaplatser”

På bussarna i Östergötland kommer så kallade “pappaplatser” att införas för att försöka uppmuntra män till att åka mer buss.

– Vi kommer ha pappaplatser på några av våra fordon där vi tackar pappor som reser med kollektivtrafiken med små filmklipp som är inspelade av ungdomar som man kan kika på när man sitter på bussen eller Östgötapendeln till exempel, säger Östgötatrafikens kommunikationschef Anna Runesson till TV4.

Reser inte hållbart

Östgötatrafiken förklarar att det behövs åtgärder för att försöka motivera männen till att resa mer hållbart.

– Pappor är fina, men tyvärr reser de inte alltid så hållbart. Det vill vi försöka ändra på, framhåller Östgötatrafiken via sin webbsida.

– Statistik kring resvanor visar att män i medelåldern reser mindre med kollektivtrafik än övriga grupper. Andelen bilister i gruppen män ökar med åldern och är klart dominerande i 50-årsåldern.

“Behövs mer”

Män menar i större omfattning än kvinnor att bilen behövs i vardagen.

– Män anser sig i högre grad behöva bilen och en undersökning från Svensk Kollektivtrafik visar även att män generellt har lägre kunskap om hur kollektivtrafiken fungerar och dess fördelar, fortsätter Östgötatrafiken.

– Det är inte alltid som kollektivtrafiken passar ens livspussel, men om vi kan öka kunskapen om den, så hoppas vi att fler låter bilen stå och väljer hållbart resande lite oftare.

Lyfter fram fördelar

Vidare lyfter Östgötatrafiken fram flera fördelar som man hoppas att männen ska motiveras av.

– En bilresa motsvarar 1500 resor med tåg. Att resa kollektivt istället för med bil, minskar utsläpp av skadliga växthusgaser och bidrar till minskat buller och en trevligare stadsmiljö.

– Kollektivtrafiken skapar bättre förutsättningar för arbetspendling vilket bidrar till ett starkare näringsliv, en högre sysselsättning och i förlängningen till regionens utveckling.

– Att resa tillsammans minskar köerna i trafiken vilket gör det lättare att komma fram i våra städer. Färre bilar skapar trevligare stadsmiljöer för oss människor.

Foto: V. Chartin

Text: Redaktionen


24 nov 2025

Jättebesked för Swish – här är enorma siffran

2025 12 02

Black Week 2025 blev en succévecka för Swish.

I vanlig ordning rusade svenskarna till butikerna och datorerna för att fynda under Black Week.

Det märks bland annat på statistik från betaljätten Swish.

Black Week 2025 blev en rekordvecka för Swish, rapporterar sajten E-handel.

Rekordvecka

Det är för femte året i rad som besked kommer om att betaltjänsten noterar en rekordvecka i samband med Black Week.

Det rör sig om en volymökning med sju procent jämfört med förra året – och totalt skickades hela 16 miljoner betalningar till företag under veckan.

Tisdagen – löningsdagen – var den starkaste handelsdagen.

– Trots att många hushåll fortsatt är försiktiga med sin ekonomi ser vi att svenskarna gärna handlar under reaperioder som Black Week – och betalar med pengar de faktiskt har, säger vd Urban Höglund.

Så ser siffrorna ut

Bara mellan fredagen och söndagen genomfördes över sju miljoner betalningar till företag.

Snittköpet landade på 491 kronor – att jämföra med 476 kronor förra året.

Som mest genomfördes 7 500 betalningar i minuten – även det mer än förra året.

Den största ökningen av Swish-betalningar skedde inom hälsa och skönhet, mode och hemelektronik.

– Swish är idag en naturlig del av svenskarnas shoppingupplevelse, och under Black Week blir det extra tydligt, fortsätter Höglund.

Läs mer: Dryckesbolag på väg att kastas ut från börsen

Stark e-handel redan innan

Starka siffror noterades i e-handeln redan innan Black Week.

E-handelns omsättning för oktober månad blev 13,1 miljarder kronor, uppger branschorganisationen Svensk Handel.

Det var en ökning med 16 procent jämfört med samma månad förra året och den fjärde månaden i rad med tvåsiffriga tillväxttal.

“Ytterligare ett skäl”

Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel, kommenterade i samband med siffran situationen kring de kinesiska jättarna Temu och Shein.

– Förra veckans besked om att den tullfria gräddfilen för Temu och Shein är på väg att upphöra välkomnas av branschen och är ytterligare ett skäl till att känna hoppfullhet, sade han då.

Läs mer: BEKRÄFTAT: “Sveriges sämsta bank” – har flera miljoner kunder

Foto: Swish

Text: Redaktionen


Lågprisjätte chocksänker priserna

2025 12 02

Priskriget i de svenska matbutikerna fortsätter.

Det har tidigare rapporterats att Ica och Willys sänkt priserna på ett större antal varor i samband med Pensionärernas riksorganisations årliga undersökning av Sveriges mest pensionärsvänliga butik.

Nu ansluter sig även Lidl till priskriget, rapporterar jämförelsesajten Matpriskollen.

–  Prissänkningarna är ner till under inköpspris och detta kostar kedjorna och butikerna mycket pengar. Många artiklar ur PRO-listan, har nu också sänkts på samtliga Lidlbutiker, medan Willys och Ica Maxi sänkt på utvalda butiker, så för oss konsumenter är det bara att passa på, säger Matpriskollens vd och grundare Ulf Mazur i ett uttalande.

”Extremlåga”

Enligt Mazur är priserna nere på historiskt låga nivåer.

–  Priserna är extremlåga och dom verkar inte ge sig. Röd Garantmjölk för 8,90/liter, Makaroner 8,50 kr, Rågsikt 9,90, Heinz ketchup 17,90, Rydbergs Potatisallad 400 gram 9,90 kr, medan samma potatissallad 200 gram kostar 14,90. Det är helt galet, säger han.

LÄS MER: Ica-butik går i konkurs 

Stor prissänkning nästa år

Nästa år beräknas matpriserna sjunka ordentligt. Regeringen har beslutat att sänka matmomsen från 12 till 6 procent från och med 1 april 2026. En matpriskommission ska tillsättas för att säkerställa att butikerna sänker priserna i samma utsträckning.

De stora livsmedelskedjorna jobbar aktivt för att säkerställa att producenterna inte kommer få igenom prisökningar som skulle kunna slå mot momssänkningen.

– Vi har redan fått tydliga indikationer på att alla de stora kedjorna verkligen pressar producenter och leverantörer för att det inte ska ske prisökningar som kan göra att momssänkningen ifrågasätts. Normalt förhandlar man nu om ganska stora prisökningar i januari och februari, men min gissning är att de kommer vara väldigt små, om ens några, säger Ulf Mazur.

– Detta kommer givetvis göra det ännu tuffare för många mindre leverantörer om man inte får öka priserna när kostnaderna ökar, tillägger han.

LÄS OCKSÅ: Anstormning till ICA – därför återvänder kunderna till matjätten 

Foto: D. Strategy

Text: Redaktionen