SVERIGE: Bakslag för alla som brukar handla på nätet

2023 05 23

Det kan bli dyrare att handla varor på nätet.

Det står klart efter att EU-kommissionen lagt fram ett förslag på den mest ambitiösa och omfattande reformen av EU:s tullunion sedan den upprättades 1968.

Kommissionen vill ersätta traditionella deklarationer med en smartare datadriven strategi för importövervakning.

Tullprocessen ska även förenklas genom att inrätta en gemensam tulldatacentral, samt en ny EU-tullbyrå som kommer att ansvara för den nya tulldatacentralen.

– Med tiden kommer datacentralen att ersätta den befintliga it-infrastrukturen på tullområdet i medlemsstaterna och leda till att de kan spara upp till 2 miljarder euro per år i driftskostnader, framhåller EU-kommissionen.

30 miljarder varje år

Även företag kommer att tjäna på den nya reformen.

– Företag som uppfyller vissa kriterier och vars processer och leveranskedjor är ”helt transparenta” ska kunna slippa aktiva tullgranskningar helt och hållet, rapporterar Europaportalen.

Enligt EU-kommissionen beräknas företag kunna spara 30 miljarder kronor om året om förslaget blir verklighet.

Dyrare för köpare

Den nya reformen kommer dock innebära dyrare kostnader för konsumenter som handlar varor på nätet.

Detta eftersom tröskelvärdet i den befintliga lagstiftningen slopas.

Tröskelvärdet innebär att varor som värderas till mindre än 150 euro, motsvarande cirka 1 700 kronor, är tullbefriade.

"En försämring

Den svenska myndigheten Kommerskollegium varnar för att borttagandet av tröskelvärdet kan slå hårt mot svenska konsumenter.

– Förslaget innebär en försämring för personer som handlar på nätet från länder utanför EU eftersom tull kommer att debiteras då värdegränsen som finns i dag kommer att slopas,  säger Maria Johem, ämnesråd på Kommerskollegium, till Europaportalen.

EU-kommissionen  framhåller att bedragare utnyttjar tröskelvärdet i stor utsträckning.  Att ta bort tröskelvärdet kommer därför ”undanröja risken för bedrägerier”, enligt kommissionen.

Den nya reformen kommer även att ge ytterligare tullintäkter på omkring 1 miljard euro per år.

Foto: rupixen.com 

Text: Redaktionen


Storkedja stänger allt i Sverige – över 50 butiker slår igen

2024 04 24

En populär butikskedja inom hälso- och skönhetsbranschen lägger ner verksamheten i Sverige.

Det handlar om krisande The Body Shop som tvingas stänga samtliga butiker i Sverige.

Kedjan har över 50 butiker i landet.

”Noggrant övervägande”

Beslutet fattades på en extrainsatt bolagsstämma, rapporterar nättidningen Ehandel.

– Efter vederbörligt och noggrant övervägande, föreslog och beslutade aktieägaren att bolaget ska träda i frivillig likvidation, står det i protokollet från bolagsstämman, uppger tidningen.

Stora problem

The Body Shop har tampats med ekonomiska bekymmer under en längre tid.

Kedjan har lagt ner e-handeln och flera butiker har tvingats slå igen dörrarna i Sverige under 2024 – bland annat har butiker i Kungsbacka och Växjö stängts ner.

 – Det har inte funkat helt enkelt. The Body Shop har valt att avveckla butiker på andra ställen i Sverige med tror jag, sa Mats Jäderberg, chef på köpcentret Grand Samarkand, till Smålandsposten efter stängningen i Växjö.

Konkurs i grannländerna

Butikskedjan har tidigare försatts i konkurs i Danmark och Norge.

Dessutom befinner sig The Body Shop i rekonstruktion i både  Kanada och Storbritannien. 

Kedjan väntas stänga uppemot 100 butiker på de brittiska öarna.

Betydande minskning 

The Body Shop har funnits i Sverige sedan 1979 och har haft 57 aktiva butiker i landet.

Under förra året sålde bolagets Sverigeavdelning för 213 miljoner kronor – en minskning med 15 procent jämfört med året innan.

Stor aktör 

The Body Shop grundades 1976 i Brighton, Storbritannien.

Sedan dess har butikskedjan vuxit till en global verksamhet med över 30 miljoner kunder i hela världen. 

I dag har The Body Shop 22 000 anställda och 3 000 butiker i över 60 länder.

Foto: T. Mossholder

Text: Redaktionen


Jättebesked från City Gross – “Gäller alla kunder”

2024 04 24

City Gross genomför nu omfattande prissänkningar.

Det har som bekant varit ett par tuffa år för hushållen, som har drabbats av ordentliga prisökningar på matvaror.

Situationen har dock stabiliserats något, och inflationstakten närmar sig riksbankens mål.

Mot bakgrund av de tuffa tiderna som har varit så går City Gross på tisdagen ut med ett mycket positivt besked till kunderna.

150 vardagsvaror

Matkedjan går ut med meddelandet och riktar sig direkt till kunderna.

– För att underlätta i vardagen sänker nu City Gross priset på ytterligare 150 produkter, denna gång endast från kända varumärken, framhåller livsmedelsföretaget i ett pressmeddelande.

“Gäller alla kunder”

City Gross understryker att prissänkningarna gäller alla kunder, och inte bara medlemmar.

– Precis som kedjans tidigare prissänkningar sänker man även denna gång ordinarie pris, det vill säga att prissänkningen inte är begränsad till en viss period. Den gäller dessutom alla kunder, inte endast för medlemmar. 

– Prissänkningarna sker över stora delar av sortimentet med fokus på viktiga vardagsvaror som konsumenterna köper veckovis och gäller denna gång enbart kända märkesvaror som Felix köttbullar och Friggs riskakor. 

“Har varit tufft”

Vd Anders Wennerberg menar att han sympatiserar med konsumenterna.

– Våra kunder har under en längre period befunnit sig i en tuff situation rent ekonomiskt, säger han.

– Även om prognoserna framåt ser ljusare ut finns det fortfarande ett stort behov av att kunna handla mat till billigare pris. Under 2023 investerade vi i flertalet prissänkningar och det arbetet fortsätter under 2024.

Det gäller

City Gross förklarar vidare vad som gäller framöver.

– Sänkningarna gäller i samtliga City Gross-butiker och på citygross.se från och med den 22/4 och sker i tre omgångar med start v. 17. Ytterligare prissänkningar sker vecka 19 & 21 med 50 produkter från kända varumärken per omgång. 

– Vi har genom varumärken som Garant, Eldorado och Fixa ett starkt erbjudande på EMV. Nu blir vi ännu mer prisvärda även på kända varumärken som vi vet att många av våra kunder uppskattar och handlar på veckobasis, säger Anders Wennerberg. 

Foto: City Gross

Text: Redaktionen