SVERIGE: Både positivt och negativt besked avseende ny kärnkraft

2022 06 24

För de som hoppas på att Sverige ska satsa på mer kärnkraft kommer det både positiva och negativa besked.

– I Oskarshamn pågår just nu förberedelser för att bygga en prototyp av ett litet kärnkraftverk, rapporterar Sveriges Radio.

22 gånger 30 meter

Byggstarten är planerad redan till nästa år, 2023, och det är ett viktigt steg framåt för de som hoppas att Sverige ska satsa på ny kärnkraft framöver.

– Den här testanläggningen kommer vara ungefär 22 gånger 30 meter och fyra meter ner och några meter upp i luften. Så det är inte en jättestor byggnad.

Det säger Johan Lundberg som är vd för OKG som driver Oskarshamns nuvarande kärnkraftverk.

Väldigt stort intresse

Då satsningar på stora kärnkraftverk förknippas med enorma kostnader har små kärnkraftsreaktorer nu seglat upp som en möjlig nyckel till ny kärnkraft.

Intresset uppges vara stort enligt John Lindberg vid kärnkraftsindustrins internationella branschorganisation World Nuclear Association.

– Det finns ett väldigt stort intresse inom kärnkraftsindustrin när det gäller just att utveckla mindre kärnkraftverk, säger han till SR.

S-regeringen positiv

Den socialdemokratiska regeringen öppnade nyligen upp för möjligheten att bygga ny kärnkraft i Sverige.

Strålsäkerhetsmyndigheten ska få i uppdrag att se över hur reglerna kan behöva ändras för att möjliggöra framtida kärnkraft och vilka nya föreskrifter som behövs för satsningar på ny reaktorteknik för till exempel små modulära reaktorer, så kallade SMR,

Ekonomiska fördelar

Satsningen på en prototyp av ett litet kärnkraftverk i Oskarshamn handlar just om SMR.

– Planen är att utveckla små modulära reaktorer. Tanken är att de ska bli billigare än dagens stora kärnkraftverk genom att serietillverkas, rapporterar SR.

I nuläget finns det bara små kärnkraftverk i två länder – Kina och Ryssland enligt John Lindberg vid kärnkraftsindustrins internationella branschorganisation.

Sverige kan stå på tur

Men Sverige kan stå på tur.

– Det finns många företag som just nu håller på att utveckla diverse SMR-designs, framhåller John Lindberg.

Det stora intresset och satsningen i Oskarshamn är glada nyheter för de i Sverige som vill se mer och ny kärnkraft för att öka svensk elproduktion.

Finns även ett negativt besked

Men samtidigt finns det också ett negativt besked när det gäller hastigheten i utvecklingen för de små modulära kärnkraftverken.

– Tekniken är inte färdigutvecklad och det kommer att dröja åtminstone 15-20 år innan de här skulle bidra till Sveriges elförsörjning i någon större utsträckning, rapporterar SR som talat med experter på energisystem vid Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm.

Foto: Vattenfall Group

Text: Redaktionen


Willys och Hemköp stoppar populär produkt – gäller resten av 2024

2024 07 26

Axfood har gett besked om att matjätten sätter stopp för vissa livsmedel.

Under den senaste tiden har beståndet av surströmming uppmärksammats i Sverige.

Det råder stora utmaningar för odlare och surströmmingen bedöms i viss mån vara hotad.

Livsmedelsjätten Axfood, som äger Willys och Hemköp, har gett besked om att man sätter stopp för försäljningen av surströmming och annan fisk och skaldjur under resten av året.

Långsiktigt arbete

I WWF:s senaste fiskguide har strömming från Östersjön fått rött ljus. 

Det innebär att arten bedöms som hotad och helt bör undvikas.  

– Även om det inte är det småskaliga fisket som är det stora problemet, är strömmingsbeståndets biomassa lägre och åtgärder behöver vidtas, framhåller Axfood.

– Axfoods butiker kommer därför inte att sälja surströmming under säsongen 2024. Tillsammans med leverantörer ses nu olika hållbara lösningar över för att framöver kunna erbjuda surströmming på ett långsiktigt hållbart sätt framöver. 

“Borde inte tillåtas”

Åsa Domeij, Axfoods hållbarhetschef, har uttalat sig om situationen.

– Det är det industriella och storskaliga trålfisket av sill/strömming för fodertillverkning som inte borde tillåtas eftersom det leder till utfiske och därför förstör möjligheterna för det kustnära och småskaligt garnfiske för konsumtion, till exempel surströmming.

“Blandade känslor”

En annan som har kommenterat saken är Urban Winther som är butikschef för en Willysaffär i Luleå.

– Det är ju verkligen blandade känslor. Jag har respekt för att den har blivit rödlistad och det är ju väldigt ont om strömming. De sista åren har vi inte alls fått tag i de volymer som vi önskar, säger han till Sveriges Radio.

– Det är ju en otrolig brist på det.

Nya räkor

Axfood ersätter även de svenska räkorna i butikerna av liknande skäl.

– Även den svenska räkan har rött ljus i WWF:s fiskguide. I och med att den dessutom förlorat sin miljömärkning från MSC har den tillsvidare ersatts av räkor från Norge i Axfoods butiker.

Foto: Willys Axfood

Text: Redaktionen


Bilister påverkas av ny lag – föreslår indraget körkort

2024 07 25

Från polishåll föreslår man nu ännu hårdare straff trots att en ny lag har gett effekt.

Under en längre tid hade flera städer problem med ungdomar som åkte runt och spelade hög musik i sina bilar.

2021 kom en ny lag som möjliggjort böter som en konsekvens för den som spelar för hög musik.

Lagen har gett effekt, men från polishåll föreslår man nu ännu hårdare straff för bilisterna.

Det rapporterar SVT.

Har minskat

Antalet bötfällda i bland annat Dalarna har minskat kraftigt på sistone.

– Det är glädjande att se att fler bilförare nu tar hänsyn till reglerna och till sina medmänniskor, säger Kjell Bond, som är kommunpolis i Rättvik, till SVT.

Vill se hårdare straff

Trots att den nya lagen har gett effekt vill Kjell Bond se ännu hårdare straff.

Han föreslår att indraget körkort skulle kunna leda till en ännu bättre utveckling.

– Många bilister skulle tänka sig för både en och två gånger innan de spelar hög musik om de riskerar att förlora sitt körkort, säger han.

20 000 än så länge

Det återstår att se om man nöjer sig med böter eller om indraget körkort kan bli verklighet för den som spelar för hög musik framöver.

Transportstyrelsen har i dagarna släppt ny statistik, och under årets första halvår så förlorade 20 000 svenskar sitt körkort.

– Transportstyrelsen beslutade om nästan 20 000 körkortsåterkallelser under första halvan av 2024, framhåller myndigheten.

– Det är en liten ökning på 2,6 procent jämfört med motsvarande period året innan. Återkallelserna på grund av väsentliga trafikbrott minskar tydligt. Samtidigt fortsätter återkallelserna på grund av rattfylleri eller drograttfylleri att öka. Det visar Transportstyrelsens statistik.

Tydliga riskbeteenden

Mikael Andersson, presschef på Transportstyrelsen, kommenterar siffrorna.

– Både fortkörningar och rattfyllerier är tydliga riskbeteenden i trafiken, säger han.

– En körkortsåterkallelse är en markering från samhället om ett trafikfarligt och oacceptabelt beteende, även om beslutet i sig är en renodlad trafiksäkerhetsåtgärd.

Foto: W. Kei

Text: Redaktionen