SVERIGE: Allvarliga anklagelser riktas mot populär kafékedja

2023 01 25

Kaféjätten Espresso House anklagas för en miserabel arbetsmiljö.

Flera anställda vittnar om allvarliga missförhållanden.

– Jag har jobbat på flera shoppar och det är kaos överallt. Det är så underbemannat att det nästan alltid är kö vid dörren, beställningarna strömmar in och berget av disk bara växer, säger en anställd till Aftonbladet och tillägger att cheferna flera gånger lämnat lokalen och låtit de anställda hantera situationen på egen hand.

Fick inte sjukskriva sig 

En annan berättar om en ytterst stressfull arbetsmiljö.

– Att blöda näsblod varje dag, inte få sjukskriva sig för att jag ’låter tillräckligt levande’ och att uppleva mobbning av högre uppsatta.

Vid ett tillfälle fick en av personens kollegor en panikattack. Personalen fick inte kontakt med sin kollega. De stängde kaféet och ringde ambulans.

– Dagen efter blev vi kallade till ett möte där chefen sa att vi borde ha hållit öppet. Jag tycker att det är helt sjukt. Vi tog ju hand om vår kompis.

Kritik 2019

I oktober 2019 granskade Aftonbladet arbetsförhållandena på Espresso House. Granskningen visade att det förekom en rad missförhållanden.

Efter avslöjandena inrättade kafékedjan en visselblåsarfunktion där anställda ska kunna lämna anonym feedback till ledningen.

Espresso House inledde även samtal med hotell- och restaurangfacket, HRF.

Tillsammans diskuterade parterna en väg framåt för en bättre arbetsmiljö.

– Vi ska se till att det blir sunt att jobba på Espresso House, för det har det inte varit. Vi har fått in massor av vittnesmål både från medlemmar, icke-medlemmar och föräldrar till personer som jobbar där, sa Per Persson, avtalssekreterare på HRF, till GP efter samtalen med Espresso House.

Fakta Espresso House

Espresso House är idag en del av världens största kaffefamilj JAB Holding BV. 

Nordens största kafékedja med 480 kaféer i Sverige, Norge, Finland, Danmark och Tyskland. 

Huvudkontoret för Espresso House Group ligger i Stockholm.

Grundades 1996 i Lund

Foto: Espresso House

Text: Redaktionen


Nya regler när du går på restaurang – ska gälla i hela landet

2024 04 20

Ett nytt krav kommer att ställas på Sveriges restauranger.

Det meddelar landsbygdsminister Peter Kullgren (KD).

Kullgren har gett Livsmedelsverket i uppdrag att ta fram föreskrifter om att restauranger och storhushåll måste informera gäster om ursprungsland för kött.

– Många konsumenter vill göra medvetna val om maten de äter och då är god information en förutsättning.

– Regeringen vill därför att konsumenter ska få veta var kött som serveras på restauranger kommer ifrån. Det är bra för djurvälfärden och Sveriges självförsörjningsförmåga, säger ministern.

Kullgren tillägger att det ska vara ”lika enkelt att få veta var köttet kommer ifrån på en restaurang som i en butik”.

Nuvarande regelverk fastslår att butiker måste redovisa ursprungsland för kött, men ett liknande krav finns ej för restauranger.        

Så kan gäster informeras  

Livsmedelsverket ska redovisa sitt uppdrag 15 december.

De nya kraven ska gälla i hela landet och berör färskt, kylt, fryst och malet kött av nöt, svin, får, get och fjäderfä som används som ingrediens i måltider som serveras på restauranger och i storhushåll.

–  Detta är en angelägen fråga för såväl konsumenter som för svenska lantbrukare, framhåller regeringen i ett uttalande.  

Vidare uppger regeringen att en utgångspunkt också är att den administrativa bördan för företagen, kommuner och regioner ska vara så liten som möjligt, samt att det ska det finnas flexibilitet i hur informationen om ursprungsland delges.

– Till exempel genom att informationen kan lämnas muntligt när den efterfrågas av konsumenten, meddelar regeringen.

Nya regler för hämtmat

Sedan tidigare har nya krav för restaurangers hantering av hämtmat införts. 

De nya reglerna trädde i kraft den 1 januari. 

LÄS MER HÄR:

Nya regler för hämtmat – det här gäller

Foto: A. Haney

Text: Redaktionen


Arla ger besked om de nya korkarna

2024 04 20

Arla tror sig ha en förklaring gällande kritiken mot de nya korkarna.

Under den senaste tiden har fastsittande korkar på mjölkkartonger varit hett omdebatterade.

Många har velat se en återgång till tidigare versioner, medan andra inte lägger någon större vikt vid förändringen.

Arla, som är en av aktörerna som genomfört förändringen på sina produkter, tror sig kunna ge ett besked om anledningen till kritiken.

Det rapporterar Sveriges Radio.

Geografiska skillnader

Vad gäller mjölken från Arla så tycks ilskan mot de fastsittande korkarna vara mer intensiv söder om Stockholm.

Presschef Max Wallenberg menar att det hela kan ha att göra med geografiska skillnader.

– Om du bor i Stockholm eller uppåt i landet så har du en kork som många tycker fungerar lite bättre, och bor du längre ner i landet så är det en kork som många tycker funkar lite sämre, säger han till SR.

Får fler klagomål

Arla får in fler klagomål från södra Sverige än från Stockholm och norrut.

– Det beror helt enkelt på var paketen produceras, vid vilket mejeri de görs. Den här korken som har fått mycket kritik, där behöver man trycka till så att det blir ett klick, annars fastnar korken och så får man mjölk överallt.

Därför infördes korkarna

De nya korkarna har införts i samband med att en ny EU-lag klubbas igenom.

– Plastlock från dryckesförpackningar är en av de vanligaste orsakerna till nedskräpning och några av de främst förekommande plastprodukterna upphittade under strandstädningar, förklarar Arla.

– Från och med juli 2024 införs ny lagstiftning från EU som kräver att alla korkar ska sitta fast vid dryckesförpackningar upp till tre liter. 

– För att kunna möta de nya kraven, har vi på Arla redan startat arbetet med att anpassa mejerierna till den nya förpackningsdesignen.

Ska sitta fast

Den nya EU-lagen är klar och tydlig vad gäller återvinningen.

– Enligt EU:s direktiv ska plastlocket sitta fast på förpackningen under hela förpackningens livslängd. Det betyder att hela förpackningen sorteras som pappersförpackning.

Foto: MarcusOscarsson.se

Text: Redaktionen