SVERIGE: A-traktorer kan förbjudas redan om 3-4 månader
2022 11 03
Redan i början av nästa år kan A-traktorerna i Sverige komma att stoppas.
De allt populärare A-traktorerna anklagas för att inte följa EU:s fordonslager och det hela kan leda till att alla de omkring 50 000 A-traktorerna som rullar på Sveriges vägar kan komma att förbjudas inom kort.
Körkort för moped
– EU-kommissionen har varit i kontakt med den svenska regeringen angående A-traktorerna sedan i januari 2022, rapporterar Teknikens Värld.
Bakgrunden är att Sveriges branschorganisation för mopedbilar kontaktat EU-kommissionen uppger tidningen.
– Och uppmärksammat dem på hur svenska myndigheter tillåter användande av A-traktorer med endast AM-körkort som krav, enligt tidningen.
AM-körkort betyder att man har körkort för moped klass 1. Och kraven för det är att man dels fyllt 15 år, dels får godkänt på ett teoriprov, klargör Trafikverket.
EU gillar inte A-traktorerna
EU är helt enkelt mycket skeptiska till de så kallade A-traktorerna som är en speciell företeelse just i Sverige.
Förr såg de ut som små mini-lastbilar men nuförtiden är det vanliga personbilar med en väsentlig skillnad – de kan endast framföras i mycket låga hastigheter.
A-traktorerna har dock varit inblandade i en hel del olyckor inklusive fyra dödsolyckor under 2022 vilket vållat mycket oro.
Sverige regering vill dock värna A-traktorerna.
Slåss för att rädda A-traktorerna
Infrastrukturminister Andreas Carlson från Kristdemokraterna fajtas nu mot EU för att försvara Sveriges A-traktorer.
– A-traktorer är viktigt för väldigt många i Sverige och regeringen anser inte att de strider mot EU:s körkortsdirektiv, säger han till TV4.
– Nu förbereder dessutom regeringen skyndsamt skärpta regler för säkerheten gällande A-traktorer, säger infrastrukturministern.
Krav på bilbälte oh vinterdäck
M-KD-SD-L-regeringen hoppas nu att de nya reglerna som föreslagits kan leda till att EU säger ja till att A-traktorerna även framöver ska godkännas.
Här är några av förslagen.
- Krav på bilbältesanvändning.
- Krav på endast en passagerare per plats.
- Tvåårig prövotid för körkort.
- Krav på vinterdäck, som för personbilar.
- Införande av tekniska krav för att försvåra manipulation av hastighetsbegränsning.
Försvarar A-traktorerna
För att öka chanserna att A-traktorer även i framtiden ska godkännas i Sverige har Regeringen Kristersson nu argumenterar för A-traktorerna på EU-nivå.
– Vi svarade EU-kommissionen redan den 27 oktober och försvarade där de svenska reglerna för A-traktorer, betonar infrastrukturminister Anderas Carlsson (KD) till Teknikens Värld.
Foto: Foto H. Nilsson, Wikipedia
Text: Redaktionen