SVERIGE: 1 000 bensinmackar kan tvingas lägga ner
2024 06 25
En tredjedel av alla bensinstationer i Sverige kan försvinna.
Under den senaste tiden har flera mackar behövt slå igen.
Nu går Organisationen Sveriges Servicestationer, OSS, ut med en varning för att mer är att vänta.
Det kan röra sig om så mycket som en tredjedel av alla bensinstationer i Sverige över en period på tio år.
Minskade volymer
Bakom den stora förändringen ligger ett prognostiserat mindre behov av fossila bränslen i och med den gröna omställningen.
– I Sverige finns idag drygt 3 000 drivmedelsanläggningar. En strukturrationalisering av dessa är att vänta, drivet av ökade lagkrav, svårigheter med lönsamhet och en omställning till fossilfria drivmedel, förklarar OSS.
– En katalysator i kommande strukturrationalisering är just utfasningen av de fossila drivmedlen och de minskade volymer detta kommer att innebära.
– Med de minskade volymerna kommer även färre kunder att besöka stationer vilket kommer att leda till minskad butiksomsättning.
1 000 mackar
Enligt OSS kan den så kallade strukturrationaliseringen innebära nedläggning för en tredjedel av mackarna i Sverige.
– En försiktig bedömning är att cirka 1 000 drivmedelsanläggningar på tio års sikt kommer att vara hotade av nedläggning, särskilt i gles- och landsbygd. Effekterna av sådana nedläggningar är för många lokala samhällen allvarliga.
“Den sista är byggd”
Tidigare i juni blev förutsättningarna för svåra för den stora OKQ8-macken i Hagfors.
Konkurs blev resultatet, och Thomas Andersson, som är vd för den lokala OK-föreningen i Värmland, är inte överraskad.
– Jag tror att den sista bensinmacken är byggd i Sverige, säger han till Värmlands Folkblad.
Finns risker
OSS framhåller att det finns vissa risker som associeras med nedstängningar av bensinmackar på landsorten.
– Vid nedläggning av den sista stationen på en ort, riskeras även andra näringsverksamheter, såsom turistnäringen, att drabbas hårt.
– Detta påverkar inte bara de boende som får sämre tillgång till grundläggande tjänster såsom drivmedel och pakettjänster, utan även samhällsaktörer som får det svårare att utföra sina uppdrag.
Foto: Circle K
Text: Redaktionen