Svenskt företag gör jättesuccé – har sålt 2,5 miljoner produkter

2024 09 21

Det svenska företaget Boxbollen gör jättesuccé.

En röd boll, ett pannband och ett snöre däremellan.

Det är produkten som det svenska företaget Boxbollen gör jättesuccé med.

Såväl inrikes som utrikes sprids den enkla produkten som ett effektivt träningssätt, och grundarna Jacob och Victor Eriksson siktar mot att kunna sälja bolaget för ett miljardbelopp.

Det rapporterar Breakit.

Miljontals produkter

Boxbollen har sålt över 2,5 miljoner produkter och får hjälp av amerikanska kändisar för att sprida sin idé.

Bland de kändisar som i sociala medier använder Boxbollen finns realitystjärnan Khloé Kardashian och NFL-stjärnan Tom Brady.

Även den irländske MMA-sensationen Conor McGregor har synts boxa med bollen i sociala medier.

Boxbollen har slagit igenom i flera länder utanför Sverige, däribland USA.

Vill sälja för miljardsumma

Grundarna har redan fått bud i mångmiljonklassen.

För att sälja Boxbollen krävs dock mer än så.

Under 2023 klättrade omsättningen till 305 miljoner kronor och i år vill man nå 790 miljoner kronor.

– Vi har ju gjort det här i några år nu, så vi vet ju vad vi ger oss in på. Vi skalar ett koncept som vi vet fungerar, säger grundaren Jacob Eriksson till Breakit.

I flera medier

Boxbollen har uppmärksammats av flera internationella medier, däribland den amerikanska affärstidningen Forbes.

Så här skriver Forbes om det svenska företaget.

– Om du inte har levt under en TikTok-sten kanske du har undrat varför Dr Phil, Bill Gates och Khloe Kardashian alla slår på en studsboll medan de står framför sitt vardagsrum med en TV-skärm och räknar slag.

"Tiktok-favorit"

Forbes fortsätter.

– Det svenska playtech-företaget Boxbollen är precis vad det låter som, en studsboll som man boxar med bara händerna. Och på bara några år har grundarna och bröderna Jacob och Victor Eriksson utvecklat företaget till en TikTok-favorit och involverat några av världens mest framstående kreatörer.

Det finns i nuläget inga uppgifter om att någon affär är i hamn då grundarna väntar på högre bud.

Foto: Eva Rinaldi resp Andrius Petrucenia

Text: Redaktionen


Nya däckregler inför vintern – börjar gälla 30 november

2024 09 21

Från och med kommande vinter gäller nya däckregler i Sverige.

Det tycks många bilägare har missat.

Av det skälet går därför konsumentorganisationen Riksförbundet M Sverige på fredagen ut med en påminnelse till landets bilister om att det nu är nya krav som gäller.

Det handlar om nya regler som avser dubbfria däck som börjar gälla från och med i år.

– Inför den här vintersäsongen gäller det att kolla extra noga att bilens dubbfria däck verkligen uppfyller kraven, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk rådgivare på M Sverige, i ett uttalande.

"Då är det dags att köpa nya"

De nya reglerna trädde egentligen i kraft redan sommaren för fyra år sedan, men aktualiseras först 2024. Nya vinterdäck som sålts sedan 1 juni 2019 måste nu ha symbolen alptopp/snöflinga (3PMSF) alternativt vara dubbade och uppfylla kraven för dubbdäck för att vara godkända.

Alla vinterdäck som sålts på marknaden före nämnda datum, och som saknar alptopp-symbolen, förbjuds den 30 november 2024.

– Kör man på äldre däck som saknar alptopp-symbolen är det dags att köpa nya, konstaterar Carl-Erik Stjernvall.

Dessa omfattas inte

Under perioden 1 december 31 mars ska alla personbilar utrustas med vinterdäck, eller likvärdig utrustning, när det råder vinterväglag.

Samma sak gäller tunga fordon och släpvagnar.

Förändringen och de nya kraven för just den här vintern gäller alltså dubbfria däck, som ibland även går under namnen friktionsdäck eller nordiska friktionsdäck. 

Dubbdäck, som är tillåtet att använda från 1 oktober till 15 april, omfattas inte av de nya reglerna.

Polisen har varnat

Polisen har de senaste åren återkommande varnat för att vänta för länge med att byta till vinterdäck.

Att olyckor i början av vintersäsongen orsakas av att folk fortfarande har sina sommardäck på bilen är inte ovanligt. 

Det var enligt snöröjare på plats även slitna däck på minst en lastbil som delvis låg bakom det sanslösa kökaos som uppstod på E22 i Skåne förra året när folk tvingades spendera uppemot ett dygn i sina bilar.

Åker man ut med sommardäck på och orsakar en allvarlig olycka så räknas det som ett medvetet risktagande, har Mats Öhman, presstalesperson vid polisen region Bergslagen, sagt till SVT vid ett tidigare tillfälle.

Här är nya regeln i korthet:

  • Fram till och med 30 november 2024 är även dubbfria däck som enbart är märkta med M+S, M.S, M & S, M-S, MS eller "Mud and Snow" att anses som vinterdäck på bilar med en totalvikt av högst 3 500 kilo. Från 1 december måste dubbfria däck ha alptopp-märkningen.
  •  I dagsläget kräver även Tyskland, Finland, Österrike  och Luxemburg 3PMSF-märkta vinterdäck.
  • På släpvagnar med en totalvikt av högst 3 500 kilo anses däck med M+S-märkning som vinterdäck om de är särskilt framtagna för vinterkörning fram till och med 30 november 2028.
  • För fordon med en totalvikt över 3 500 kilo gäller från och med 1 december 2024 att däcken antingen ska vara märkta med symbolen alptopp/snöflinga eller vara dubbade. Undantaget är däck som inte sitter på framaxeln eller drivande axel. Är fordonets vikt över 3 500 kilo ska däck ha ett mönsterdjup på minst 5 millimeter när det är vinterväglag.

Källa: Riksförbundet M Sverige

Foto: D. Foster

Text: Redaktionen


Två storbanker gör som Swedbank – en miljon hushåll drabbas

2024 09 21

Tidigare i september avslöjades att Swedbank har en särskild regel för sina bolånekunder.

Den går ut på att kunder med rörlig ränta som individuellt vill förhandla ned sin ränta mest sannolikt får ett nej på frågan.

Anledningen är att Swedbank inte tillåter förhandling om rabatten under ett års tid. 

Regeln framstod som unik eftersom ingen annan av storbankerna praktiserade den, skrev Svenska Dagbladet vid tillfället och framhöll att regeln omfattar hundratusentals bolånekunder anslutna till Swedbank.

Nu visar det sig att minst ytterligare två stora banker faktiskt gör samma sak.

Omkring en miljon kan omfattas

Enligt en ny granskning nekar även Nordea och Handelsbanken kunder med rörliga bolån att förhandla om sin ränta, rapporterar SVT Nyheter.

Det innebär att omkring en miljon kunder kan drabbas av regeln – eftersom drygt 60 procent av Sveriges 2,3 miljoner hushåll med bolån har valt rörlig ränta, enligt färska siffror från Finansinspektionen (FI).

Lånen, som ofta är tre månader långa, delas ut tillsammans med en fast rabatt gentemot listräntan.

Det är den rabatten som bankerna hänvisar till när de säger nej till de som vill förhandla, vilket gör att lånen istället framstår som fasta ettåriga varianter.

– Vi fick höra att det inte var någon idé att försöka omförhandla räntan förrän om ett år senare, säger en kund till Nordea, som vill vara anonym, till tv-kanalen.

Det är samma tidsfrist som Swedbank uppgav innan man tänker börja tala om frågan.

"Skadar förtroendet"

När det gäller Handelsbanken har folk fått beskedet att det enbart är kunder med pension hos banken som får lov att förhandla, erfar SVT.

Det innebär att det blott är samma grupp som får tillgång till snitträntan.

Moa Langemark, konsumentskyddsekonom på Finansinspektionen, är kritisk.

Hon menar att det är onödigt krångligt och att systemet borde vara mer transparent. Ekonomen får medhåll av Christina Sahlberg på jämförelsesajten Compricer.

– Systemet med rabatter gynnar de som ligger på och tjatar på bankerna. Det skadar förtroendet för bankerna när det är så krångligt att vara bolånekund, säger hon till SVT.

Vill inte kommentera

Varken Swedbank, Handelsbanken, Nordea eller SEB har velat uttala sig till kanalen om sina rabattsystem.

Tidigare i september påtalade den förstnämnda banken att det “inte går att se över ränterabatten var och varannan månad”, enligt SvD.

Storbanken hävdar vidare att skälet till att en rabatt gäller i tolv månader är för att kunden ska känna en trygghet.

– Om kunden vill binda sitt lån med tre månaders bindningstid till en längre bindningsperiod går detta att göra när som helst, uttrycker Charlotte Nilsson, pressansavarig på Swedbank, till samma tidning.

Foto: Swedbank

Text: Redaktionen