Svenskars resvanor förändras kraftigt

2024 11 22

Svenska folkets resande har förändrats kraftigt under de senaste två åren.

Våra resvanor påverkades starkt av coronapandemin, och även inflationen har troligtvis påverkat den svenska reslusten.

Men nu har det vänt.

Under 2023 och 2024 har det skett en kraftig ökning i svenskarnas resande, och flera olika typer av resor har blivit mer populära, enligt Reserapporten 2024, som ges ut av Svenska Resebranschföreningen.

Ökning med 43 procent

Försäljningen av resor ökade med hela 43 procent under 2023 jämfört med året innan, och under 2024 har trenden fortsatt, enligt rapporten, som är baserad på reseföretagens årsrapporter för 2023 samt en prognos för hur det har sett ut hittills under 2024.

Researrangörer har sett en ökad försäljning med 44 procent, och resebyråer med 40 procent.

Det visar att den svenska reslusten har kommit tillbaka efter pandemin och reseföretagen har nästan återhämtat sig. Nivån är snart tillbaka där den var före pandemin.

Samtidigt har också priserna ökat.

Snittpriserna har stigit med 20 procent sedan 2019, enligt rapporten.

Trenden har fortsatt 2024

Restrenden har fortsatt under 2024, och nästan alla produktkategorier visar positiva resultat under året.

Bland annat så har försäljningen av paketresor ökat jämfört med 2023. Det visar att många resenärer är beredda att betala mer för bättre reseupplevelser.

Även charterföretagen har haft ett bra 2024 med ökat försäljning och fler resenärer.

Detsamma gäller flygtrafiken, där försäljningen av såväl utrikes- som inrikesflyg samt inrikeståg har ökat. Undantag dock för utrikeståg, som har minskat något under 2024.

Olika generationer – olika resvanor

Tidigare undersökningar visar dock att det finns stora skillnader i vilken typ av resor som föredras, beroende på vilken generation man tillhör.

Exempelvis har Generation Z andra resvanor jämfört med Millennials, enligt en undersökning från Ticket.

Båda åldersgrupperna lockas förvisso av sol och bad.

Men inom Generation Z finns det bland annat ett större intresse för äventyrsresor, medan Millennials prioriterar tid med familjen.

Millennials åker gärna till Spanien eller Thailand, medan Generation Z föredrar Portugal och Grekland.

Foto: D. Gold resp E. Jong

Text: Redaktionen


JUST NU: Elon Musk ökar trycket – mot Donald Trump

2025 06 04

Elon Musk fortsätter att svinga mot Trumps nya lagförslag.

Republikanerna med Donald Trump i spetsen försöker få igenom den nya lagstiftningen “The big beautiful bill”.

Lagförslaget handlar bland annat om breda skattesänkningar – men kritiker menar att det kommer att få den amerikanska statsskulden att skjuta i taket.

En av de mest kritiska rösterna kommer från Trumps tidigare radarpartner Elon Musk – som nu på nytt svingar mot lagförslaget.

“Inte okej”

Musk uppmanar amerikanerna att ringa till de folkvalda för att protestera mot förslaget.

– Ring din senator, ring din kongressledamot. Att sätta USA i konkurs är INTE okej! DÖDA LAGFÖRSLAGET.

Tidigare idag lät det även så här från Musk:

– Ett nytt utgiftsförslag bör utarbetas som inte massivt ökar underskottet och höjer skuldtaket med 5 BILJONER DOLLAR. Enorma utgiftsförslag gör USA bankrutt! DET RÄCKER NU.

Även Rand Paul

En annan som är emot lagförslaget är topprepublikanen Rand Paul.

Paul sade på söndagen att ”matematiken inte riktigt går ihop” när det gäller kostnaden för president Trumps ”Big beautiful bill”, samtidigt som han redogjorde för sitt motstånd när lagstiftningen går vidare till senaten den här veckan. 

– Jag tycker att de ber om för mycket pengar, sade Paul enligt CBS News.

Trump svarar

Donald Trump menar själv att kritiken är obefogad.

Han menar att “så många falska påståenden görs om ”THE ONE, BIG, BEAUTIFUL BILL””

– Men vad ingen förstår är att det är den enskilt största utgiftsminskningen i historien, överlägset, skriver han på Truth Social.

Läs mer: TRUMP: “Jag har pratat med Putin – han kommer att slå till”

“Historisk möjlighet”

Trump understryker vidare att han anser att “att anta The one big beautiful bill är en historisk möjlighet att vända vårt land efter fyra katastrofala år under Joe Biden”.

– Vi kommer att ta ett stort steg mot att balansera vår budget genom att anta den största obligatoriska utgiftsminskningen någonsin, och amerikanerna kommer att få behålla mer av sina pengar med den största skattesänkningen någonsin och inte längre beskatta tips, övertid eller social trygghet för seniorer.

Foto: White House Archived flickr resp TED Conference flickr 

Text: Redaktionen


Prishöjningar vid nöjesparkerna – men en har blivit billigare

2025 06 04

De flesta svenska nöjesparker har blivit dyrare.

Säsongen för nöjesparkbesök är här och ledande aktörer som Gröna Lund och Liseberg satsar stort på att locka folk till parkerna.

Som mycket annat har besöken till nöjesparker i Sverige blivit dyrare.

I en ny sammanställning framgår att sju av nio har blivit dyrare – och att en faktiskt har blivit billigare.

Det rapporterar TV4.

Hela listan

Här är listan över prisförändringarna för vuxna (jämfört med förra året):

- Furuviksparken (Gävle): 50 kronor dyrare

- Skara Sommarland (Skara): 40 kronor dyrare

- Skansen (Stockholm): 20 kronor dyrare

- Universeum (Göteborg): 10 kronor dyrare

- Astrid Lindgrens värld (Vimmerby): 20 kronor dyrare

- Tosselilla Sommarland (Tomelilla): 15 kronor dyrare

- Liseberg (Göteborg): 30 kronor dyrare

- Gröna Lund (Stockholm): Ingen prisförändring

- Kolmården (Norrköping): 20 kronor billigare

Samtliga nöjesparker som har höjt priset har även gjort det för barnbesök.

Gröna Lund dyrast

Gröna Lund har inte genomfört någon prishöjning jämfört med förra året, men är trots det Sveriges dyraste nöjespark.

Därefter följer Skara Sommarland, Kolmården och sedan Liseberg.

Den billigaste nöjesparken på listan är Skansen.

Läs mer: Norge överväger förändring för matbutikerna – på grund av Sverige

Inflationstakten lägre

Under de senaste åren är det mycket som har blivit dyrare – men inflationstakten har sedermera sjunkit.

Enligt Statistiska centralbyråns senaste rapport från mitten av maj var inflationstakten enligt KPI 0,3 procent i april.

Månadsförändringen från mars till april var 0,1 procent enligt KPI.

Inflationstakten enligt KPIF (Konsumentprisindex med fast ränta) var 2,3 procent i april.

Kaffe dyrare

Drivmedelspriserna sjönk 3,0 procent från mars till april och var 16,7 procent lägre än april 2024.

– Kaffepriserna steg ovanligt mycket i april, sedan föregående månad steg priserna med nästan 15 procent och jämfört med april i fjol var de drygt 42 procent högre, uppger SCB.

– I april var priserna på livsmedel och alkoholfria drycker 5,5 procent högre än motsvarande månad föregående år.

Foto: Stefan Karlberg

Text: Redaktionen