Svenskarna överens – 77 procent upplever samma sak i matbutiken
2025 08 14
En klar majoritet av svenskarna upplever att matpriserna ökat det senaste halvåret.
För bara några år sedan slog den värsta inflationen på länge till i Sverige.
Inflationstakten sköt i höjden och mat, elpriser och räntebetalningar blev synnerligen dyra utgifter för svenska folket.
En ny undersökning från marknadsinsiktsbolaget CINT visar att 77 procent av svenskarna upplever att matpriserna har ökat under det senaste halvåret, rapporterar EFN.
77 procent
Så många som 77 procent av svenskarna känner alltså att det har blivit dyrare i matbutiken.
Faktum är dock att det bara rör sig om marginella förändringar.
– Matpriserna har överlag inte ökat märkbart, däremot har vissa varor har ökat markant, säger Länsförsäkringars chefsekonom Alexandra Stråberg till EFN.
– Det kanske man lägger märke till och får en bild av att alla priser skenar.
“Positiv utveckling”
I anslutning till att svenskarna upplever att matpriserna fortsätter att stiga är det allt fler som väljer lågprisalternativ i matbutiken.
– Inte misstänksamma, men uppmärksamma. Och det är en positiv utveckling, säger Alexandra Stråberg om det nya beteendet.
Lägre priser
Ett glädjande besked för svenskarnas plånböcker är att det är lägre priser på el och fjärrvärme i år.
Producentprisindex gick ned med 0,6 procent i juni jämfört med maj 2025.
– Lägre priser på el och fjärrvärme bidrog nedåt med 1,9 procentenheter på hemmamarknaden i juni jämfört med maj 2025, förklarar Statistiska centralbyrån.
Rapport visar
Årstakten för producentprisindex exklusive energirelaterade varor steg från -2,9 procent i maj till -2,3 procent i juni.
– Det främsta bidraget till nedgången på hemmamarknaden var lägre priser på el, gas, värme och kyla. Priserna sjönk även inom elapparatur, uppger SCB.
– Nedgången motverkades av prisuppgångar på stenkolsprodukter och raffinerade petroleumprodukter, motorfordon, släpfordon och påhängsvagnar, naturligt vatten, vattenförsörjningstjänster, avfallshanterings- och återvinningstjänster och livsmedel.
Foto: Coop Sverige
Text: Redaktionen