Svenska matklassikern gör succé i Norge – tomma hyllor
2025 02 26
Sveriges grannland har fått upp ögonen för Schysst käk.
Tacon har fått konkurrens på middagshyllorna i Norge.
För den som älskar kebab är det nu ännu enklare att göra den hemma i Sveriges grannland i väst.
En helt ny tillverkare har också hittat till de norska hyllorna: varumärket som i Norge kallas Super Mønsj - i Sverige känt som Schysst käk.
Det rapporterar norska Din Side.
Flera produkter
Super Mønsj - alltså Schysst käk - kommer inledningsvis att lansera ett antal olika produkter i Norge, däribland kebabkött av nöt och kyckling, gyroskött, och kebabsåser.
Nina Horn Hynne, kommunikationschef på den norska livsmedelskedjan Meny, berättar att efterfrågan är stor.
– Jag har precis pratat med Meny på Ringnes Park som sa att försäljningen hade gått över förväntan och att de befarade att de skulle vara slutsålda om några dagar, säger hon till Din Side.
Tomma hyllor
Bilder visar hur Schysst käks produkter i norska butiker är slutsålda och på de tomma hyllorna står skyltar som informerar om att nya varor beställs.
Att kebab och gyros har blivit så populära är ingen slump, tror Espen Lie, chef för Meny Guild.
– Kebab- och gyrolösningarna påminner lite om tacos på så sätt att man sätter ihop rätten själv, vilket gör dem mycket tilltalande, säger Lie.
Även i Danmark och Finland
Utöver Norge har Schysst käk även lanserat produkter i Norge och Finland.
– Efter succén med Hemmakebab i den Svenska dagligvaruhandeln och en stark etablering i Finland tar Schysst käk sitt måltidskoncept över bron och lanserar varumärket Super Kræs i den danska dagligvaruhandeln, framhåller de i ett pressmeddelande.
700 butiker
Lanseringen i Danmark sker via Salling Group, Danmarks största dagligvarukoncern, med profilerna Netto, Bilka och Føtex.
Produkterna finns tillgängliga i över 700 butiker runt om i landet från och med 31 augusti.
– Efter att vi gick in i Finland förra året så har vi planerat för Danmark, säger Amir Kheirmand, vd och grundare av Schysst käk
– Hela teamet har gjort ett grymt jobb och nu är det äntligen dags för vårt måltidskoncept Hemmakebab att möta de danska konsumenterna.
Foto: Schysst käk
Text: Redaktionen