Svenska kronan faller igen – ekonomer varnar

2024 10 27

Kronan tappar på nytt.

Under en längre tid har diskussionen gällande den svenska kronan varit het.

Många förespråkare har velat se Sverige byta till euron som officiell valuta, medan andra föredrar att ha kvar kronan.

Under sommaren har kronan haft en förhållandevis stark period, men faller nu på nytt.

Faller igen

I nuläget handlas en dollar för 10,60 kronor.

För en månad sedan handlades en dollar för 10,10 kronor.

Kronan har alltså tappat 50 öre mot dollarn på en månad.

En euro handlas idag för 11,47 kronor - motsvarande för en månad sedan var 11,27 kronor.

Ekonomer varnar

I en debattartikel framhåller Torfinn Harding och Anders Åkerman som är professorer i nationalekonomi vid Universitetet i Stavanger att utvecklingen är besvärande.

Därtill menar de att kronans försvagning inte bara kan skyllas på marknaden.

– Det är svårt att hävda att marknaden inte klarar att prissätta en tillgång som handlas mer än 15 gånger så mycket som alla svenska aktier tillsammans, skriver nationalekonomerna i DN Debatt.

“Kan vara budbärare”

Vidare varnar Harding och Åkerman för att den svaga kronan kan indikera att investeringar i Sverige inte nödvändigtvis är så säkra som man kan tro.

– Den kan vara en budbärare om underliggande utmaningar i vår ekonomi.

Dollarn går starkt

Den amerikanska dollarn går just nu mycket starkt och har stigit med över 3 procent den senaste månaden.

Den senaste tidens rally har drivits på av en rad faktorer, bland annat starkare ekonomisk statistik än väntat från USA och minskade förväntningar på aggressiva räntesänkningar från centralbanken Federal Reserve.

Storbanken UBS tror dock att den starka utvecklingen inte kommer att fortsätta för dollarn.

– UBS vidhåller dock att dessa faktorer sannolikt inte kommer att upprätthålla dollarns styrka på längre sikt, skriver börsoperatören Nasdaq.

– Investmentbanken förväntar sig att Fed kommer att fortsätta med sin räntesänkningscykel under en avkylande inflation, vilket framgår av den senaste tidens nedgång i prisindexet för personliga konsumtionsutgifter, Feds föredragna inflationsmätare.

Foto: Riksbanken

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Rysk officer erkänner – sköt ner flygplan

2025 07 02

En läckt ljudinspelning påstås avslöja att en rysk officer fått order att skjuta ner ett passagerarflygplan.

Ett trafikflygplan av modellen Embraer 190AR, tillhörande Azarbaijan Airlines, störtade i Kazakstan i december 2024.

Planet kraschade efter att det blivit beskjutet i luftrummet över Tjetjenien.

Trettioåtta människor dog.

Nu framkommer uppgifter om att beskjutningen kom från en rysk officer som fått order om att öppna eld mot det azerbajdzjanska trafikflygplanet, skriver Kyiv Independent.

Läckta uppgifter

Uppgifterna om att en rysk officer beordrats att skjuta ner trafikflyget kommer från en läcka till den azerbajdzjanska nyhetsbyrån Minval.

Det påstås handla om tre ljudinspelningar, ett anonymt brev och en förklarande anteckning av en man undertecknad som kapten Dmitry Paladichuk, en rysk luftvärnsbesättningskapten som påstår sig ha vidarebefordrat ordern att skjuta ner planet.

– Vi kan inte bekräfta äktheten av det skriftliga uttalandet, men för de tre läckta röstmeddelandena, som också bekräftade kommandot att skjuta ner planet och den efterföljande skadan kan äktheten bekräftas, uppger nyhetsbyrån.

Första missilen missade

Efter att flygplanet noterats på radar ska Paladichuk enligt uppgift beordrats att förstöra flygplanet.

– Kaptenen hävdade att efter att den första projektilen missat målet har han gett order om att skjuta igen.

Beskyllde Ryssland

Azerbajdzjanska myndigheter beskyllde Ryssland för beskjutningen.

Vladimir Putin framförde över telefon sina kondoleanser för händelsen som ägde rum i ryskt luftrum, men erkände inget ansvar i attacken.

– I ett sällsynt drag ringde Putin sin azerbajdzjanska motsvarighet, Ilham Aliyev, för att be om ursäkt för det faktum att den tragiska incidenten inträffade i ryskt luftrum utan att kommentera om planet träffades av ryskt luftförsvar, skrev Kyiv Independent då.

Varken ryska eller azerbajdzjanska myndigheter har i nuläget uttalat sig om den påstådda läckan.

Arkivfoto: Aeroprints.com

Text: Redaktionen


JUST NU: Allmänheten varnas för mobiloperatör – 750 000 kunder i Sverige

2025 07 02

Mobiloperatören Hallon har omkring 750 000 mobilkunder.

Det fastställde sajten Telekomnyheterna i mars 2023.

Nu anklagas Hallon för att undanhålla viktig information från sina kunderna.

Mobiloperatören visar inget telefonnummer till kundtjänst på sin hemsida. Kunder med frågor och problem får nöja sig att prata med en chattbot.

Konsumentombudsmannen, KO, menar att agerandet bryter mot marknadsföringslagen.

Nu stämmer KO mobiloperatören och varnar för att kunder riskerar att vilseledas.

– Att telefonnumret till Hallons kundservice systematisk undanhålls medför en betydande risk att konsumenten vilseleds om företagets tillgänglighet och servicegrad, skriver KO i sin stämningsansökan till Patent- och marknadsdomstolen.

Svårt att hitta

Hallon, som säljer mobilabonnemang och internet, har ett telefonnummer.

Men telefonnumret går inte att hitta på under de flikar på hemsidan där kunder normalt söker – exempelvis ”kundservice", ”kontakta oss” eller ”support”.

Mobiloperatören anger endast telefonnumret i avtalsvillkoren och i avtalsbekräftelsen.

– Det här påverkar kundernas möjlighet att agera och få hjälp. Det är helt enkelt viktigt för konsumenten att ha tillgång till sin teleoperatörs telefonnummer, säger Bettina Lechner, processråd vid KO.

Yrkar på förbud

Nu ska ärendet upp i Paten- och marknadsdomstolen.

Konsumentombudsmannen hoppas att domstolen agerar mot Hallon.

– KO vill att domstolen förbjuder Hallon att felaktigt påstå eller ge intryck av att företaget inte kan nås via telefon. Enligt KO bryter företagets sätt att dölja sitt telefonnummer mot marknadsföringslagen.

LÄS MER: Många får samma sms just nu – radera direkt

Granskning inleddes 2023

Konsumentverket inledde en granskning av en rad företags kundtjänster för två år sedan. Målet är att avgöra hur tillgängliga kundtjänsterna är.

Granskningen inleddes eftersom myndigheten fått in flera anmälningar om företag som kunder har haft svårt att nå för att få hjälp med problem.

LÄS MER: Batteribolag går i konkurs

Foto: P. Du Preez

Text: Redaktionen