Svenska folket sätter ned foten – flera varor kan försvinna från matbutiker

2024 07 05

Svenska folket handlar annorlunda i dag jämfört med tidigare.

Det visar en konsumentundersökning från företaget EY.

Varannan konsument i Sverige uppger att de endast köper märkesprodukter som är på rea eller kampanj. Många väljer i stället att köpa mer av butikernas egna märken.

Över hälften av svenskarna (55 procent) svarar att butikernas egna varumärken tillfredsställer deras behov lika bra som vanliga varumärken och 57 procent framhåller att butikernas egna varumärken hjälper dem att spara pengar.

Varor kan försvinna

Malin Andrée, partner samt ansvarig för konsumentprodukter och detaljhandel på EY, konstaterar att den nya trenden kan påverka utbudet i matbutiker runt om i Sverige.

Om konsumenterna fortsätter att köpa butikernas egna märken i lika stor utsträckning kan andra varumärken försvinna från butikshyllorna, enligt Malin Andrée.

– Butiker tar tillvara på denna trend genom att investera i sina egna varumärken, vilket hotar platsen för andra varumärkens produkter på hyllorna. Förlusten av distribution kommer att påverka märkesvarors förmåga att leverera volym, säger hon.

Förutspår stora satsningar

Malin Andrée förutspår att många stora varumärken kommer gå fram med stora satsningar för att motverka trenden.

– Allt fler konsumenter upptäcker värdet och den förbättrade kvaliteten i butikernas egna märken, vilket gör att varumärken kommer att behöva spendera mer för att vinna tillbaka dem, säger hon och tillägger:

– Vår undersökning visar att yngre generationer gärna köper kopior av populära produkter, vilket avsevärt minskar en framtida konsumentgrupp för dagens varumärken. Varumärken kommer därför behöva investera i både innovation, förbättrade produktutbud och starkare marknadsföringsinsatser för att skilja sig från mängden och driva tillväxt.

Om undersökningen

- Ey Future Consumer Index är en återkommande undersökning som två gånger per år analyserar förändrade konsumentbeteenden globalt och attityder över tid.

- Den 14:e upplagan av EY Future Consumer Index innehöll 23 016 respondenter från 30 länder: USA, Kanada, Mexiko, Brasilien, Argentina, Chile, Colombia, Storbritannien, Tyskland, Frankrike, Italien, Irland, Spanien, Danmark, Finland, Sverige, Norge, Australien, Nya Zeeland, Japan, Kina, Indien, Indonesien, Thailand, Sydkorea, Saudiarabien, Sydafrika, Vietnam, Nigeria och Nederländerna. Sverige hade 500 respondenter.

- Undersökningen genomfördes under mars och april 2024.

Källa: Ey

Foto: Ica Gruppen 

Text: Redaktionen


Bisarra scener i Vita huset – pinsam tystnad efter Trumps fråga

2025 06 19

Under onsdagen hade USA:s president Donald Trump celebert besök i Vita huset.

Klubblags-VM i fotboll, som spelas i USA, inleddes i helgen.

Ett av de mer stjärnspäckade lagen som deltar är italienska storklubben Juventus som inledde turneringen med att besegra saudiska Al Ain med hela 5-0.

Men det är en annan händelse som fångat rubrikerna.

Inför matchen var flera av spelarna och andra klubbrepresentanter inbjudna att besöka Donald Trump i Ovala rummet, där det bland annat delades ut en Juventuströja med nummer 47 till presidenten.

Pinsam tystnad uppstod

Vid den efterföljande frågestunden inför media, där allt från invandring till transpersoners rättigheter avhandlades, var det ett uttalande från Trump som stack ut.

– Skulle en kvinna kunna spela i ert lag, grabbar? frågade presidenten spelarna enligt The Guardian.

Frågan möttes av tystnad. Spelarna log nervöst och ingen tycktes vilja svara, skriver den brittiska tidningen som beskriver situationen som “pinsam”.

Trump upprepade därefter sin fråga, varpå Juventus general manager Damien Comolli försökte avleda situationen.

– Vi har ett väldigt bra damlag, sade Comolli. 

– Men de borde spela med kvinnor, svarade Donald Trump utan att få något svar tillbaka.

– Han är väldigt diplomatisk, tillade presidenten efteråt.

"Bisarrt"

Händelsen har fått uppmärksamhet i flera internationella medier. Den norska tidningen Dagbladet beskriver incidenten som “bisarra scener”.

Trumps kommentarer kommer under en tid när transpersoner möter större motstånd och ökad politisk fientlighet.

Tidigare i år undertecknade presidenten en order som stoppar transpersoner från att tävla i dam- och flicktävlingar i amerikansk idrott, och på onsdagen fattade högsta domstolen beslut om att en lag i Tennessee som förbjuder könsbekräftande behandling av minderåriga ska ligga kvar.

Domen anses vara en "förödande förlust” för förespråkare för transpersoners rättigheter och kan utgöra ett framtida prejudikat i liknande frågor, skriver The Guardian.

Foto: Official White House Photo by Emily J. Higgins

Text: Redaktionen


Oväntat besked för alla som ska handla mat till midsommar

2025 06 19

Förra veckan konstaterade Statistiska centralbyrån, SCB, ytterligare en ökning av matpriserna inför midsommar.

Från maj förra året har priserna ökat med 5,2 procent, enligt myndigheten.

Men.

Årets midsommartallrik är ändå “ovanligt prisvärd”.

Det säger Marcus Widén, makroekonom på SEB, i ett uttalande kort före den stora festdagen.

– Priserna på midsommarmaten har stigit tydligt mindre än livsmedel generellt.

Jämför med toppen

Enligt storbanken har midsommarindex ofta historiskt legat högre än livsmedelspriserna i stort.

– Men i år har många av de klassiska midsommarrätterna – som sill, ägg och knäckebröd – haft en svagare prisutveckling än många andra livsmedel, framför allt i jämförelse med kaffe som inte ingår i midsommartallriken, säger Marcus Widén.

Ett annat exempel är potatis.

När SCB presenterade sin statistik meddelades det att priset på varan har ökat.

– Priset på potatis har följt den genomsnittliga prisuppgången på livsmedel och stigit drygt fem procent jämfört med maj 2024, sade Carl Mårtensson, statistiker på myndigheten, då.

Och det stämmer visserligen.

Men jämfört med toppen i augusti 2024 har priset dalat 14 procent, understryker Marcus Widén.

– Färskpotatis låg runt 14 kronor kilot i helgen och det är ett bra tecken. Även sillen och äggen har kommit ner i pris, säger ekonomen i en kommentar.

LÄS MER: Dåliga nyheter för alla som gillar räkor

Stor ökning jämfört med 2019

SEB har sex i år i rad granskat matpriserna vid midsommar.

Och även om årets upplaga beskrivs som oväntat prisvärd råder det ingen tvekan om att midsommartallriken blivit dyrare under de senaste åren.

Sedan 2019 har priset på en midsommartallrik ökat med 35 procent, enligt banken.

– Men det är i linje med den generella livsmedelsutvecklingen under samma period, säger Marcus Widén.

LÄS MER: Sms-utskick från “Postnord” når svenskarna – radera direkt

Foto: ICA Sverige resp Foto: P. Mämmelä

Text: Redaktionen