Svenska folket sätter ned foten – flera varor kan försvinna från matbutiker

2024 07 05

Svenska folket handlar annorlunda i dag jämfört med tidigare.

Det visar en konsumentundersökning från företaget EY.

Varannan konsument i Sverige uppger att de endast köper märkesprodukter som är på rea eller kampanj. Många väljer i stället att köpa mer av butikernas egna märken.

Över hälften av svenskarna (55 procent) svarar att butikernas egna varumärken tillfredsställer deras behov lika bra som vanliga varumärken och 57 procent framhåller att butikernas egna varumärken hjälper dem att spara pengar.

Varor kan försvinna

Malin Andrée, partner samt ansvarig för konsumentprodukter och detaljhandel på EY, konstaterar att den nya trenden kan påverka utbudet i matbutiker runt om i Sverige.

Om konsumenterna fortsätter att köpa butikernas egna märken i lika stor utsträckning kan andra varumärken försvinna från butikshyllorna, enligt Malin Andrée.

– Butiker tar tillvara på denna trend genom att investera i sina egna varumärken, vilket hotar platsen för andra varumärkens produkter på hyllorna. Förlusten av distribution kommer att påverka märkesvarors förmåga att leverera volym, säger hon.

Förutspår stora satsningar

Malin Andrée förutspår att många stora varumärken kommer gå fram med stora satsningar för att motverka trenden.

– Allt fler konsumenter upptäcker värdet och den förbättrade kvaliteten i butikernas egna märken, vilket gör att varumärken kommer att behöva spendera mer för att vinna tillbaka dem, säger hon och tillägger:

– Vår undersökning visar att yngre generationer gärna köper kopior av populära produkter, vilket avsevärt minskar en framtida konsumentgrupp för dagens varumärken. Varumärken kommer därför behöva investera i både innovation, förbättrade produktutbud och starkare marknadsföringsinsatser för att skilja sig från mängden och driva tillväxt.

Om undersökningen

- Ey Future Consumer Index är en återkommande undersökning som två gånger per år analyserar förändrade konsumentbeteenden globalt och attityder över tid.

- Den 14:e upplagan av EY Future Consumer Index innehöll 23 016 respondenter från 30 länder: USA, Kanada, Mexiko, Brasilien, Argentina, Chile, Colombia, Storbritannien, Tyskland, Frankrike, Italien, Irland, Spanien, Danmark, Finland, Sverige, Norge, Australien, Nya Zeeland, Japan, Kina, Indien, Indonesien, Thailand, Sydkorea, Saudiarabien, Sydafrika, Vietnam, Nigeria och Nederländerna. Sverige hade 500 respondenter.

- Undersökningen genomfördes under mars och april 2024.

Källa: Ey

Foto: Ica Gruppen 

Text: Redaktionen


Skatteverket har inlett massutskick – “svara snabbt”

2024 11 11

Skatteverket har nu fått iväg omkring 150 000 brev till svenska hushåll.

Det bekräftar Tobias Wijk, verksamhetsstrateg på Skatteverket, i ett uttalande på måndagen.

Ytterligare 350 000 kan förvänta sig att ett brev ramlar in från myndigheten det kommande året.

Utskicken är en särskild satsning från Skatteverket där man ämnar att försöka klämma åt folk som otillåtet försöker skriva sig på andra människors adresser.

– Vi har faktiskt skickat ut lite drygt 150 000 brev här sedan i juni, säger Tobias Wijk till Sveriges Radio.

Obehag för den enskilda

Breven skickas när någon ändrar sin adress till en ny där det redan bor någon annan. Den som bor på den nya adressen ska då bekräfta att flytten stämmer eller varna Skatteverket att någonting lurt pågår.

– Omkring 4 000 har sagt att det här stämmer nog inte, säger Tobias Wijk.

Skatteverket understryker att myndigheten främst ser till det obehag som kan uppstå för den enskilda när någon försöker skriva sig på dennes adress.

– Men för den som felaktigt lämnar en uppgift om en sådan här anmälan är det ju i grund och botten ett folkbokföringsbrott, det vill säga då kan en brottsanmälan lämnas för att man lämnat felaktiga uppgifter, säger Tobias Wijk till radion.

"Svara så snabbt som möjligt"

Omkring 1,5 miljoner flyttanmälningar registreras hos Skatteverket varje år.

Av dessa uppskattar Skatteverket att brev kommer att skickas till ungefär en tredjedel, det vill säga totalt 500 000.

Och den som får brevet ska svara snabbt.

Tre arbetsdagar har man på sig. 

– Vi vill gärna uppmana den som får brevet från oss att svara på det så snabbt som möjligt. Vi vill även uppmana den som flyttar att alltid vara ute i god tid med sin flyttanmälan, sade Cajsa Toresten, samordnare på Skatteverket, tidigare i år.

"Kan finnas hotfull situation"

Förändringen kommer efter att det tidigare bland annat uppmärksammats att kriminella skriver sig på andra personers adresser utan tillåtelse.

Exempelvis skrev sig en brottsmisstänkt person på en bostad som tillhörde ett äldre par förra hösten.

– När vi får tips om att personer medvetet skriver sig på fel adress och det kan finnas en hotfull situation så prioriteras det högt, sade Pontus Hesselheim, sektionschef på Skatteverket, till SVT vid tillfället.

Brevet om att någon anmält flytt kommer att skickas digitalt till den som har digital brevlåda.

Har man inte det skickas istället brevet i pappersform med den vanliga posten. Vid det senare scenariot har man sex arbetsdagar på sig att svara istället för tre, eftersom pappersposten tar längre tid.

Foto: Magnus D, Skatteverket

Text: Redaktionen


I DAG MÅNDAG: Postnord varnar alla som handlar på nätet

2024 11 11

I dag, den 11 november, drar e-handelns högsäsong igång på riktigt.

Reafesten inleds med ”Singles Day” som äger rum under måndagen. 

Några veckor senare, den 29 november, är det dags för årets största shoppingevent, Black Friday.

Under reaperioden ökar antalet onlinebeställningar hos olika butiker.

Det innebär också att bedrägeriförsöken skjuter i höjden.

Nu går Postnord ut med en skarp uppmaning till alla som handlar på nätet. Konsumenter uppmanas att vara extra vaksamma och tänka efter innan de klickar på länkar eller delar personlig information.

Enligt företaget utnyttjar bedragarna konsumenternas förväntan på leveranser genom att skicka ut falska leveransmeddelanden. De försöker vilseleda genom att utge sig för att representera Postnord eller andra logistikföretag.

Alexis Larsson, säkerhetschef på Postnord, konstaterar att reaperioder innebär ökade risker.

– Sverige är en av Europas största e-handelsmarknader, och under reaperioderna ökar paketvolymerna kraftigt. Det är ingen överraskning att bedragarna passar på att utnyttja ruschen. Genom att skicka ut falska länkar och meddelanden försöker de lura konsumenter. Därför är det viktigt att vara sunt misstänksam.

Ladda ner appen

Det kan vara svårt att urskilja vad som är bedrägeriförsök eller äkta meddelande. 

Postnord uppmanar konsumenter att använda företagets app för att hålla koll på sina paket och minska risken för bedrägerier.

Den som känner sig osäker kan även kontakta företagets kundservice.

– Att skydda våra kunders integritet och förebygga bedrägerier är en utmaning när bedragarna ständigt förfinar sina metoder. Samtidigt ska e-handel vara enkel och trygg, och vi ser det som vår uppgift att ge kunderna verktyg att själva avslöja bedrägeriförsök. Att vara sunt misstänksam och samtidigt hålla sig informerad är det bästa skyddet vi kan erbjuda, säger Alexis Larsson.

Nio uppmaningar

Postnord uppmanar konsumenter att tänka på följande saker för att undvika bedrägerier:

- Använd Postnords app för att säkert se alla meddelanden direkt från oss, vilket eliminerar risken för bedrägerier via oauktoriserade meddelanden.

- Var vaksam med mejl och sms som verkar komma från Postnord. Vi skickar vanligtvis inte meddelanden med länkar till betalsidor, förutom när du tar emot varor utifrån EU.

- Innan du klickar på en länk, kontrollera alltid noggrant dess destination. Om du är det minsta osäker på ett meddelandes äkthet, kontakta vår kundservice för bekräftelse.

- Undvik att klicka på länkar i meddelanden om du är osäker på vart de leder och öppna inte några okända bilagor.

- Svara inte på meddelanden som du misstänker är bluffar. Om du inte väntar på något paket från utlandet och får ett misstänkt meddelande är det troligtvis en bluff.

- Var kritisk till det du ser: granska logotypen, stavfel, konstiga formuleringar och avsändarens e-postadress för att bedöma meddelandets legitimitet.

- Om ett erbjudande verkar för bra för att vara sant, som att få elektronik helt gratis, är det sannolikt en bluff.

- Ge aldrig ut personliga uppgifter såsom lösenord, kortnummer eller BankID-uppgifter.

- Om du tror att du har blivit utsatt för bedrägeri, agera direkt. Spärra ditt bankkort, byt lösenord och kontakta polisen utan dröjsmål.

Foto: Kristoffer Samuelsson Postnord

Text: Redaktionen