Svenska folket sätter ned foten – flera varor kan försvinna från matbutiker
2024 07 05
Svenska folket handlar annorlunda i dag jämfört med tidigare.
Det visar en konsumentundersökning från företaget EY.
Varannan konsument i Sverige uppger att de endast köper märkesprodukter som är på rea eller kampanj. Många väljer i stället att köpa mer av butikernas egna märken.
Över hälften av svenskarna (55 procent) svarar att butikernas egna varumärken tillfredsställer deras behov lika bra som vanliga varumärken och 57 procent framhåller att butikernas egna varumärken hjälper dem att spara pengar.
Varor kan försvinna
Malin Andrée, partner samt ansvarig för konsumentprodukter och detaljhandel på EY, konstaterar att den nya trenden kan påverka utbudet i matbutiker runt om i Sverige.
Om konsumenterna fortsätter att köpa butikernas egna märken i lika stor utsträckning kan andra varumärken försvinna från butikshyllorna, enligt Malin Andrée.
– Butiker tar tillvara på denna trend genom att investera i sina egna varumärken, vilket hotar platsen för andra varumärkens produkter på hyllorna. Förlusten av distribution kommer att påverka märkesvarors förmåga att leverera volym, säger hon.
Förutspår stora satsningar
Malin Andrée förutspår att många stora varumärken kommer gå fram med stora satsningar för att motverka trenden.
– Allt fler konsumenter upptäcker värdet och den förbättrade kvaliteten i butikernas egna märken, vilket gör att varumärken kommer att behöva spendera mer för att vinna tillbaka dem, säger hon och tillägger:
– Vår undersökning visar att yngre generationer gärna köper kopior av populära produkter, vilket avsevärt minskar en framtida konsumentgrupp för dagens varumärken. Varumärken kommer därför behöva investera i både innovation, förbättrade produktutbud och starkare marknadsföringsinsatser för att skilja sig från mängden och driva tillväxt.
Om undersökningen
- Ey Future Consumer Index är en återkommande undersökning som två gånger per år analyserar förändrade konsumentbeteenden globalt och attityder över tid.
- Den 14:e upplagan av EY Future Consumer Index innehöll 23 016 respondenter från 30 länder: USA, Kanada, Mexiko, Brasilien, Argentina, Chile, Colombia, Storbritannien, Tyskland, Frankrike, Italien, Irland, Spanien, Danmark, Finland, Sverige, Norge, Australien, Nya Zeeland, Japan, Kina, Indien, Indonesien, Thailand, Sydkorea, Saudiarabien, Sydafrika, Vietnam, Nigeria och Nederländerna. Sverige hade 500 respondenter.
- Undersökningen genomfördes under mars och april 2024.
Källa: Ey
Foto: Ica Gruppen
Text: Redaktionen